אקטואליה
זה אקטואלי: ילדה ממוצא אתיופי תבעה נהג שכינה אותה קוֹפה. על גזענות וסובלנות
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

אירוע המזמן דיון על מהן דרכי התגובה האפשריות לאמירה פוגענית על רקע מוצא ועידוד לחשיבה על מיגור האפליה בקרב החברה הישראלית.

רקע

בחודש ינואר האחרון נסעה ילדה בת 11 ממוצא אתיופי לחוג יחד עם חברותיה בהסעה מסודרת. בסופה כנראה השתוללו כמה בנות באוטובוס, הילדה התובעת לא הייתה ביניהן. הנהג לקח את המיקרופון וכרז בתגובה: "היי, את שם, הקופה מאחורה". הילדה הסתובבה לעברו וזה המשיך: "את, את, מה את המומה?". הילדה ירדה מהאוטובוס לצד חברותיה והנהג ירד בעקבותיה והמשיך להקניט: "איפה, איפה הקופה?"
כשאיתר הנהג את הילדה המשיך בדבריו המשפילים מול חברותיה ואף קרא קריאות מעליבות בעניין משפחתה: "הנה את. את לא תתנהגי ככה באוטובוס שלי, ככה תתנהגי בבית של ההורים שלך. מה זה יעזור? גם הם ככה קופים, אז תלכי לגן חיות".
משרד המשפטים התגייס לייצגה ותובע בשמה 140 אלף שקל. הילדה סיפרה לאחר המקרה: "פחדתי ממנו מאוד, לא הבנתי למה הוא אומר לי את זה. החברות שלי לקחו אותי וברחנו משם מהר. הרגשתי רע".
הנהג מכחיש שאמר את הדברים המיוחסים לו: "שטויות, רוצים לעשות כסף מכלום". (מעובד לפי ynet חדשות בארץ, משפט ופלילים, 28.04.14).

הפעילות

כיצד יש להגיב לאמירה פוגענית על רקע מוצא?

מצד אחד: על כל פגיעה גזענית יש להגיב ולהעניש את הפוגע.

מצד שני: לפעמים עדיף לא להגיב, ובכך להבהיר לפוגע שהדברים שלו אינם ראויים להתייחסות.

נקודות לדיון:

1. עם איזו טענה אתם מזדהים יותר ומדוע?
2. הסבירו כיצד אמירותיו של הנהג כלפי הילדה יכולות להיתפס כפגיעה גזענית?
3. נסו להיכנס לנעליה של הילדה ושתפו מה לדעתכם היו תחושותיה מול אמירותיו של הנהג?
4. כיצד יש להתייחס לאמירה של הנהג? מדוע?
5. האם קרה שנפגעתם או הייתם עדים לפגיעה במישהו אחר על רקע מוצא עדתי/ אתני/ או על רקע הבדלי דת או מין? שתפו במידת האפשר ותארו את חווית הפגיעה.
6. כיצד לדעתכם יש להגיב לאדם הפוגע באחר על רקע מוצאו? הסבירו

* גִּזְעָנוּת היא עמדה, שלפיה, בקרב בני אדם מתקיים קשר בין מוצא ביולוגי וסממנים גופניים המעידים על מוצא כזה מחד, לבין תכונות אופי וכישורים קוגניטיביים מאידך. ברוב המקרים משתמעת מהגישה גם עליונותה של קבוצה אחת על האחרת, והיא משמשת צידוק למעשים ולהתבטאויות שעיקרם העדפה של קבוצה אחת על האחרת (Robert Miles, "Racism" in Dictionary of Race and Ethnic Relations, 2013 בתוך ויקיפדיה).

פעילות הרחבה ליסודי

תגובות לאירועים גזעניים:
על רקע התארגנות של כמה נערים יהודים מירושלים לפגוע בערבים רק משום שהם ערבים, לצד שורה של אירועים גזעניים וקיצוניים באותה העת שכללו: הפגנות נגד מהגרי עבודה, אלימות של נוער יהודי כלפי ערבים, אפליית תלמידים בני העדה האתיופית בקבלה לבתי ספר ועוד, החליט יואב רימר, רכז תנועת הנוער העובד בירושלים, ליזום הפגנה נגד תופעת הגזענות, תחת הסיסמה "הנוער הירושלמי נגד גזענות". לדברי רימר: "תופעות גזעניות הן תופעות אפלות המערערות את הערכים הבסיסיים של חברתנו" (מבוסס על ידיעה שהתפרסמה ב-ynet, כללי, 19.01.11)

דני אלבס הוא שחקן כדורגל ברזילאי שחום עור המשחק בקבוצת הכדורגל של ברצלונה. בתגובה לבננה שהושלכה עליו מהיציע, הוא הרים את הבננה, קילף ואכל אותה: "אני 11 שנים בספרד… 11 שנים, כך שזה כבר לא מפתיע אותי. מה אפשר לעשות חוץ מלצחוק ולהמשיך הלאה?". כמו כן הוסיף: "אני לא יודע מי זרק את הבננה, אבל זה נתן לי אנרגיה אחר כך לבשל שני שערים לקבוצה". אקט המחאה של הספורטאי גרר תגובות אוהדות משחקני כדורגל ומאוהדים ברחבי העולם, שהביעו את תמיכתם באמצעות העלאת תמונות שלהם לרשת עם בננות. (מבוסס על ידיעה שהתפרסמה בוואלה ספורט, 28.04.14).

שאלות לדיון:
1. כל אחת מהדמויות מציגה התמודדות אחרת מול גזענות. מהן?
2. איזו תגובה יעילה יותר לדעתכם ומדוע?
3. מהו היתרון היחסי של דני אלבס בתגובה שלו? (למורה: ידוען, מוביל דעת קהל, זוכה לחשיפה תקשורתית רחבה).
4. כשקולגות ואוהדי כדורגל מרחבי העולם העלו תמונות שלהם לרשת אוכלים בננות, איזה מסר הם ביקשו להעביר? (למורה: הבעת סולידריות – אנחנו איתך, גם אנחנו מתנגדים לגזענות, לא נשתף פעולה עם תגובות מסוג זה).
5. הציעו רעיון לפעולה אנטי גזענית בכיתתכם או בבית ספרכם ושתפו את חבריכם לכיתה.

הצעה לפעילות הרחבה: ניתן לערוך הצבעה על ההצעה הנבחרת לפעולה אנטי גזענית ולהפוך את ההצעה ליישומית.

פעילות הרחבה לחטיבות
דונלנד סטרלינג, הבעלים של קבוצת הכדורסל לוס אנג'לס קליפרס (קבוצת כדורסל ידועה בארה"ב), הוקלט בהתבטאויות חריפות, גזעניות ומפלות כלפי שחורים. בשיחה עם חברתו אמר: "אל תבואי עם שחורים למשחק", ו"בישראל יש יהודים לבנים ושחורים. השחורים פחות נחשבים". בגין התבטאויות אלה ואחרות הוא הורחק מליגת ה-NBA לכל ימי חייו ונקנס ב-2.5 מיליון דולר שיועברו לצדקה.
(לפי Ynet ספורט 29.04.14; 27.04.14)

שאלו את התלמידים:
1. מדוע התבטאויותיו של סטרלינג חמורות? (למורה: אלו התבטאויות גזעניות, הוא ידוען ודבריו מקבלים תהודה רחבה, הוא יהודי ויש ציפייה כי כיהודים שחוו את השואה נדע להתנהג אחרת מהגזענות שחווינו אנו כעם).
2. כיצד החברה הגיבה לאמירותיו הגזעניות של סטרלינג?

בתגובה לדברים:
כוכב העבר מייקל ג'ורדן, הבעלים הנוכחי של קבוצת שארלוט בובקטס: "אני נגעל וזועם. זה מגעיל אותי שבעלים בליגה הזו יכול להחזיק בכאלה דעות חולניות ותוקפניות. אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לסבול אפליה מסוג זה".

מאמן הלוס אנג'לס קליפרס, דוק ריברס: "אני חושב שההצהרה הגדולה ביותר שאנחנו יכול להוציא כבני אדם, לא כאנשים שחורים, זה להישאר יחד ולהראות שאנחנו חזקים יותר כקבוצה. לא לברוח, לא ללכת. הדבר הקל ביותר הוא למחות. המחאה שלנו תהיה לשחק".

שאלות לדיון:
1. מייקל ג'ורדן ודוק ריברס גינו את התבטאויותיו של סטרלינג, אך כל אחד מהם בצורה שונה. הסבירו כיצד הגיב כל אחד מהם ומה דעתכם על כל אחד מאופני התגובה הללו.
2. הציעו דרכי תגובה אפשריות נוספות למצב שבו אדם מתבטא בצורה פוגענית וגזענית כלפי אחרים.
3. איזו מבין דרכי התגובה שהעליתם היא היעילה ביותר בעיניכם ומדוע?
4. כתבו לדונלד סטרלינג מכתב אישי שיבטא את תחושותיכם ביחס להתבטאויותיו. הימנעו מאלימות מילולית, והדגישו מה מעוררות בכם התבטאויות אלו ומדוע אתם מתנגדים להן.

פעילות ליוזמת הצעת חוק

חלקו את התלמידים לקבוצות של ארבעה. כל קבוצה תיכנס לתפקיד חברי כנסת המעוניינים להגיש לכנסת הצעת חוק לחינוך נגד גזענות. מטרת החוק "למגר תפיסות גזעניות ותופעות של אלימות על רקע גזעני בקרב תלמידי ישראל ואזרחה".
בקשו מהתלמידים לנסח את הצעת החוק כך שיגדיר מה יכלול חינוך נגד גזענות ובאיזו מסגרת, לאילו גילאים, באיזה אופן. כמו כן התלמידים יכינו מסמך המסביר את חשיבות החוק, מדוע הם תומכים בו וכיצד הוא יכול לשפר את פני החברה הישראלית.
התלמידים יציגו את המסמך שהכינו במליאה.

מומלץ לעודד דיון שיתייחס לסוגיות הבאות:
– כיצד מודעוּת לתופעות גזעניות וסובלנות איש לרעהו ישפרו את פני החברה הישראלית?
– מדוע חשוב שילדים יעסקו בנושאים של סובלנות ושל מודעות לתופעות גזעניות?
– הצבעה בעד ונגד הצעת החוק, עם הצגת הטיעונים התומכים

לסיכום, הסבירו כי הצעת חוק כזו בדיוק הוגשה על ידי ח"כ עיסאווי פריג' (מרצ) ב-2013, וביקשה להפוך את החינוך נגד גזענות לפרויקט לאומי בבתי הספר. על פי הצעת החוק, בכל כיתה הייתה אמורה להיות מוקדשת שעת לימודים אחת בשבוע לפעילות חינוכית בנושאי סובלנות, מודעות לתופעות גזעניות וההתמודדות עמם. ההצעה נדחתה בכנסת ברוב של 39 מול 36 חברי כנסת (themarker כללי פוליטי, 12.06.2013).

שאלו את התלמידים מה הם חושבים על כך ומה הם מרגישים ביחס לכך.

 

 

מילים כואבות כסכין

תמר ורטה- זהבי – מרטין לותר קינג

היום הבינלאומי לביעור האפליה הגזעית

"אנה והציידים" ראובן מירן

זרה בתוכנו

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן