אקטואליה
זה אקטואלי: להקת שלוה
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

להקת שלוה עלתה לכותרות לאחרונה במסגרת השתתפותה בתוכנית "הכוכב הבא" המשודרת בערוץ "קשת 12". הלהקה מונה שמונה נגנים ומוזיקאים, נערים ונערות מכל קשת האוכלוסייה, המתמודדים כל אחד עם מוגבלות שונה. האם החברה מקבלת את הלהקה הייחודית הזו? כיצד מצליחים לעשות שילוב אמיתי?

רקע

עמותת שלוה היא ארגון חברתי שפועל זה 30 שנים במטרה לטפל בילדים עם מוגבלויות ולסייע לבני משפחותיהם בהתמודדות עם המורכבות הכרוכה בגידולם, תוך שילובם בחברה. במסגרת העמותה, פועלת להקת שלוה, המונה שמונה נגנים ומוזיקאים, נערים ונערות מכל קשת האוכלוסייה, המתמודדים כל אחד עם מוגבלות שונה.

שמונת חברי הלהקה הם: שי – מנהל הלהקה, טל – נגן כלי הקשה המתמודד עם תסמונת דאון, יוסף – נגן תופים וזמר שמתמודד עם תסמונת ויליאמס, יאיר – נגן כלי הקשה המתמודד עם תסמונת דאון, נפתלי – נגן כלי הקשה המתמודד עם PDD, גיא – נגן קלידים שמתמודד עם עיוורון, וזמרות הלהקה – דינה וענאל, שמתמודדות גם הן עם עיוורון. חברי הלהקה מועסקים על ידי שלוה כמוזיקאים, וזאת נוסף על לימודיהם, עבודתם והתנדבותם בקהילה הרחבה יותר.

להקת שלוה עלתה לכותרות לאחרונה במסגרת השתתפותה בתוכנית "הכוכב הבא" המשודרת בערוץ "קשת 12", שבאמצעותה ייבחרו הנציגים הבאים של ישראל לאירוויזיון. לאחרונה פורסם כי הלהקה תיאלץ לפרוש מהתוכנית ומהמרוץ לייצוג ישראל באירוויזיון מחשש לחילול שבת, אך יתאפשר לה להופיע בחצי הגמר השני של התחרות, שייערך ב-16 במאי בתל אביב.

על פי: Ynet, ואתר האינטרנט של עמותת שלוה

הפעילות

שאלות לדיון:

1. האם שמעתם על להקת שלוה? מה דעתכם עליה?

2. האם הכרתם את המוגבלויות שאיתן מתמודדים חברי להקת שלוה?
למורה: אם מסגרת הזמן מאפשרת זאת, מומלץ להעשיר את הידע של התלמידים בנוגע למוגבלויות השונות של חברי הלהקה, כפי שמופיע בפתיח לפעילות.

3. להבנתכם, עד כמה המוגבלויות שאיתן מתמודדים חברי הלהקה אכן מגבילות אותם בחיי היום-יום? באילו אופנים?

4. האם אתם חושבים שהנוכחות של להקת שלוה בטלוויזיה, בתוכנית כמו "הכוכב הבא", שינתה עמדות של אנשים בחברה שלנו ביחס לבעלי מוגבלויות? באיזה אופן?

5. האם הדעה שלכם כלפי אנשים עם צרכים מיוחדים השתנתה בעקבות ההיכרות עם להקת שלוה? באיזה אופן?

6. שר החינוך לשעבר, הרב שי פירון, התייחס לעיסוק סביב להקת שלוה ואמר: "לאהוב את שלוה על המסך – זה יפה, אבל גם קצת צבוע. את שלוה צריך לאהוב בחיי היום-יום…".
– מה דעתכם על אמירה זו?
– האם אתם חושבים שההתייחסות היום-יומית לאנשים עם צרכים מיוחדים בישראל היא חיובית או שלילית? שתפו בדוגמה לכך.
– איך לדעתכם אפשר לבטא אהבה יום-יומית, כפי שמבקש שי פירון לעשות?
למורה: שי פירון התייחס בפוסט שלו לשילוב בעלי מוגבלויות במקומות עבודה, בסיוע לאנשים אלו ברחוב, להרחבת שיח השילוב וההכלה בחיי כולנו, במתן הזדמנויות לחיות חיים משמעותיים ורגילים כמו כולם.

7. חברי הלהקה התבקשו לקבל החלטה בין שני ערכים שהתנגשו: שמירת השבת לעומת ייצוג מדינת ישראל. בסופו של דבר, הם בחרו לפרוש מהתחרות ולא לחלל את השבת.
– מה דעתכם על ההחלטה שקיבלו?
– האם אתם יכולים לחשוב על סיטואציה שבה אתם התבקשתם להכריע בין שני ערכים שהיו חשובים לכם? שתפו את הכיתה בדוגמה ובאופן קבלת ההחלטה.

 

פעילויות להרחבה:

לחצו להמשך קריאה
הקטן