הפעילות
האם יש לאסור על ילדים ובני נוער מתחת לגיל 16 לרכוב על אופניים חשמליים?
מצד אחד: כן, אופניים חשמליים הם כלי רכב לכל דבר ועניין, ומי שנוסע עליהם חייב לקחת אחריות וללמוד את חוקי התנועה. כל עוד בני הנוער אינם מחויבים ללמוד להתנהל עם האופניים החשמליים כפי שנדרשים בעלי רכב/קטנוע ואין אכיפה מסודרת בנושא – עליהם לרדת מן הכביש הן לטובתם והן לטובת הולכי הרגל והנהגים בדרכים.
מצד שני: לא, אופניים חשמליים הם כלי התחבורה המרכזי של ילדים ונוער, ואין לשלול מהם את הזכות להתנייד בצורה יעילה ממקום למקום. לאופניים יש יתרונות רבים: הם יעילים, אקולוגיים, חסכוניים ושימוש בהם מסייע לעצמאות ומונע תלות בהורים. ניתן ללמד גם ילדים צעירים יותר מגיל 16 את חוקי התנועה בצורה סדורה ולאפשר להם לרכוב על אופניים חשמליים וקורקינט חשמלי.
שאלות לדיון
- עם איזו טענה מבין שתי הטענות אתם מזדהים יותר? מדוע?
- האם ראיתם פעם מקרה שבו היו מעורבים אופניים חשמליים ונשקפה סכנה לאדם כלשהו? ספרו על כך.
ציירו על הלוח טבלה ובה עמודה של יתרונות ועמודה של חסרונות, ובקשו מהתלמידים להעלות טיעונים לכל אחד מצדדי הטבלה.
למורה:
- יתרונות: קלות בנסיעה, עלות אחזקה אפסית, חיסכון בזיהום אוויר, פינוי של מקומות חניה עבור אחרים, הפחתת עומס על הכבישים, התניידות ביעילות (בהיעדר תחבורה ציבורית יעילה), גמישות ואי-תלות באנשים אחרים.
- חסרונות: נהיגה חסרת אחריות המובילה לתאונות רבות, יכולת להגיע למהירות גבוהה מהמותר, נסיעה יחידנית (לא ניתן לנסוע בקבוצות/ להסיע אחרים), שבילי האופניים בארץ מעטים ולכן אין התאמה מספקת לרוכבי האופנים החשמליים, מיגון מינימלי (האופניים לא מספקים כל הגנה במקרה של תאונה), רכיבה לא נכונה עלולה לגרום לפציעות, לנזק בגוף ולירידה בכושר הגופני.
שאלות נוספות לדיון:
- האם לדעתכם היתרונות של האופניים החשמליים עולים על החסרונות או להיפך? נמקו את דעתכם.
- האם לדעתכם משרד התחבורה מתמודד בצורה נכונה עם הסכנות הגדולות שנובעות מהשימוש באופניים חשמליים? מדוע?
- האם ישנן דרכים נוספות להתמודד עם החסרונות שציינתם בטבלה? מהן?
למורה: הגברת ההפרדה בין האופניים לכלי הרכב האחרים באמצעות סלילת מסלולים נפרדים עבורם, קמפיינים של הסברה על נהיגה נכונה ובטוחה, שיעורים ייעודים לנושא בבית הספר, נתינת קנסות לחנויות המוכרות אופניים לצעירים מתחת לגיל מסוים, הורדה מהכביש של אופניים המצוידים במנועים לא חוקיים ועוד.
פעילות להרחבה
הביאו לשיעור בריסטולים, טושים, עיתונים ישנים ודבק. חלקו את התלמידים לקבוצות של 5-4 תלמידים, ובקשו מכל קבוצה ליצור שלט עבור קמפיין הסברה לנהיגה בטוחה באופניים חשמליים.