אקטואליה
זה אקטואלי: מתנתקים ממסכים
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

עשר שנים אחרי שיצא לדרך בארה"ב, היום הלאומי לניתוק ממסכים, שמצוין מדי שנה ב-1 במרץ, מגיע גם לישראל.

מה דעתכם על כך? פעילות ושיח בנושא.

רקע

עשר שנים אחרי שיצא לדרך בארה"ב, היום הלאומי לניתוק ממסכים, שמצוין מדי שנה ב-1 במרץ, מגיע גם לישראל. בשנים האחרונות, עשרות אלפי אמריקנים בחרו להקדיש שבת שאחת בשנה שבה הם מתחברים מחדש למשפחה, לחברים ולבילוי בחיק הטבע.

ד"ר רות קבסה-אברמזון, מנכ"לית מיזם "שבת UNPLUGGED" מעודדת את הציבור להצטרף ליוזמה בסוף השבוע הקרוב, ואומרת: "כל אחד יכול למלא את השבת שלו בתוכן. העיקר שזה יהיה יחד – ובלי לברוח למסכים".

מתוך: ישראל היום, 25/2/19.

הפעילות

בקשו משני תלמידים לקרוא את העמדות הבאות (בעד ונגד היוזמה) ולשכנע את התלמידים בצד שהם מציגים:
• בעד: התחושה היא שאנחנו באמת מקדישים המון זמן לשימוש בטכנולוגיה. יש לכך יתרונות, אבל בהחלט ישנם גם חסרונות. נכון יהיה אם יום אחד בשנה נוכל להרים כולנו את העיניים מן המסכים ולהסתכל באלו של הסובבים אותנו, ולייצר שיח אמיתי ומשמעותי בקשב מלא.
• נגד: זה מאוד מלאכותי לייצר יום אחד בשנה שבו מתנתקים מהטלפונים. זה חסר משמעות לטווח הארוך, זה כמו "טיפה בים". המסכים משרתים אותנו ונותנים לנו מענים רבים, ואין סיבה להתנתק מהם ל-24 שעות באופן רצוף. ניתן לחשוב על חלופות אחרות להורדת השימוש במסכים.

שאלות לדיון:

1. אם איזו מהעמדות אתם מסכימים? הסבירו את תשובתכם.

2. האם הייתם מוכנים לקחת חלק ביוזמה ולהתנתק במהלך סוף השבוע מהמסכים שלכם (כולל הטלפונים הניידים, הטלוויזיה והטאבלטים)? מדוע כן או מדוע לא?

3. אילו תחליפים לשימוש במסכים יכולים להיות לכם במהלך סוף השבוע אם תחליטו לקחת חלק ביוזמה?
למורה: ניתן להעשיר את מאגר התשובות של התלמידים ולהציע להם משחקי קופסה, משחקי חברה מחוץ לבית, זמן שיח עם המשפחה, טיול בטבע או אפילו בשכונת המגורים וכן הלאה.

4. האם אתם מאמינים שיוזמה כזו יכולה לקרב ביניכם ובין המשפחה/החברים שלכם? אם כן, באיזה אופן?

5. האם אתם חושבים שהחברה היום פיתחה תלות במסכים? במה זה מתבטא?

6. האם אתם חושבים שאתם באופן אישי פיתחתם תלות במסכים? במה זה מתבטא?

– ציירו על הלוח טבלה ובה שתי עמודות: יתרונות וחסרונות. בקשו מהתלמידים להשלים את החסר ולציין כמה שיותר יתרונות לשימוש במסכים וכמה שיותר חסרונות.
למורה:
יתרונות: מידע נגיש כל הזמן, במה לשיתוף בפלטפורמות שונות, היכרות עם אנשים חדשים מרחבי העולם, יכולת להיות נייד וזמין בכל עת, שיפור מוטוריקה עדינה.
חסרונות: סכנת קרינה, סמל סטטוס (רצון להיות כמו האחרים ולהשוות את עצמנו אליהם), פגיעה בחלוקת הקשב, תלות והתמכרות, בדידות רבה, בעיות בריאותיות (כגון פגיעה בראייה, תת פעילות גופנית).

שאלה לדיון בעקבות הפעילות: איך לדעתכם ניתן להתמודד טוב יותר (אם בכלל) עם החסרונות שציינו?

לסיום, ניתן לקיים סקר בקרב התלמידים ולשאול כמה מתוכם מוכנים לקחת חלק ביוזמה שתתקיים בסוף השבוע הקרוב (או לנסות ולשכנע את הוריהם לקחת חלק באופן משפחתי ביוזמה).

לחצו להמשך קריאה
הקטן