אקטואליה
זה אקטואלי: נאום כלת פרס ישראל – מרים פרץ
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

דיון כיתתיי בעקבות נאומה של מרים פרץ, אשר נישא בשם כלות וחתני פרס ישראל ביום העצמאות ה-70 למדינה, וגרף אהדה רבה בקרב הציבור בישראל.

רקע

מרים פרץ, ששכלה שניים מבניה בשירותם הצבאי, קיבלה ביום העצמאות ה-70 למדינת ישראל את פרס ישראל למפעל חיים על "חיזוק הרוח היהודית-ישראלית". פרץ היא אשת חינוך, המרבה לערוך הרצאות בפני בני נוער וחיילי צה"ל ואף בקהילות רבות ברחבי העולם, וכן מסייעת למשפחות שכולות ולפצועי צה"ל. במסגרת טקס פרס ישראל, נשאה מרים פרץ דברים בשם 16 כלות וחתני הפרס.

נאומה של פרץ, שזכה לכינוי "נאום האחדות", זכה לאהדה רבה וגרף התייחסויות רבות. פרץ נשאה דברים בזכות אחדות העם וקראה לשותפות ומעורבות של כל חלקיו: "במדינת ישראל יש מקום לכולם, לכל קשת הצבעים, ואם תחסר פיסה אחת מהפאזל, התמונה לא תהיה שלמה. על כן, איני מוכנה לוותר על שום חלק מעמי".

במהלך הטקס נאם גם שר החינוך, נפתלי בנט, ואמר: "אחדות איננה אחידות. אחדות אין פירושה מחיקת ההבדלים בינינו. להיפך, אחדות פירושה שאנחנו חוגגים את ההבדלים וצומחים בזכותם".

 

(נלקח מתוך ידיעה במעריב, 19/4/18, ומתוך נאומה המלא של מרים פרץ כפי שהתפרסם בהארץ, 19/4/18).

הפעילות

שאלות לדיון:

  1. מדוע לדעתכם נאומה של מרים פרץ זכה לאהדה כה גדולה בקרב הציבור הישראלי?
  2. פרץ הדגישה את אחדות העם ואת "המקום שיש לכולם" במדינת ישראל. לפי דעתכם, לאילו חלקי העם מתכוונת מרים פרץ בדבריה?
  3. האם אתם מסכימים עם גישתה של פרץ בנוגע לאחדות העם ולמקום שהיא נותנת לכל הקבוצות הקיימות במדינה? נמקו את תשובתכם.
  4. בריאיון שנערך עם מרים פרץ היא אמרה: "אנחנו כהורים שכולים שחווינו את הרע ביותר, אמורים לייצג רק את הטוב. זו הדרך לתת משמעות לנפילה של ילדינו" – מה דעתכם על אמירה זו?
  5. עוד אמרה פרץ בנאומה כי "עלינו לייצר שיח מאופק, סבלני, שמאפשר הבעת דעה בלי פחדים ואיומים, שיש בו מקום לסליחה ומחילה".
  • האם אתם יכולים לחשוב על דרכים שבהן ניתן לייצר שיח מהסוג שעליו מדברת פרץ?

(למורה: לדוגמה – לקיים מעגלי שיח בין קבוצות שונות בחברה, לעסוק בבסיס המשותף הקיים לקבוצות שונות ולא רק בהיבטים המפלגים וכו').

  • אילו מהפעולות אנחנו יכולים לעשות בעצמנו – כל אחד לבדו? האם ישנן פעולות שאנחנו מוכנים לקחת על עצמנו ככיתה? אילו פעולות למשל?
  • האם אתם מאמינים שיש באפשרותנו/בכוחנו לשנות את המציאות כפי שהיא במדינה היום, כפי שטענה מרים פרץ בדבריה? נמקו את תשובתכם.
  1. כאמור, גם שר החינוך נפתלי בנט התייחס בדבריו לנושא אחדות העם.
  • האם אתם מסכימים עם דבריו? הסבירו את תשובתכם.
  • האם הייתם מעדיפים לחיות במדינה שבה אין הבדלים בין האנשים החיים בה או שאתם מאמינים שלהבדלים בין האנשים יש דווקא יתרונות?
  • מה הכוונה לדעתכם באמירתו של בנט כי יש לחגוג את ההבדלים ולצמוח בזכותם?

(למורה: ניתן לומר כי ישנה שונות רבה בין קבוצות החיות זו לצד זו במדינה שלנו, המחזיקות בתפיסות עולם שונות ומדגישות עניינים אחרים. על מנת לקיים שיח שיכול לקדם אותנו, חשוב לשמוע את הרעיונות של כולם ולאפשר ויכוחים וחילוקי דעות – ולא לשטח או לנסות ולהעלים דעות ועמדות של הצד ההפוך ממני ומעמדתי).

 

פעילות להרחבה:

בקשו מהתלמידים לחשוב על שירים שמביעים את המסר שמנסה מרים פרץ להעביר בדבריה. ניתן גם לבקש מהתלמידים להיעזר בטלפונים הניידים שלהם על מנת למצוא את המילים לשירים שעליהם חשבו. לאחר מכן בקשו מהתלמידים להציג את השירים ושאלו אותם:

  • באיזה נושא עוסק השיר שבחרתם? כיצד הוא מתקשר לדבריה של פרץ?
    באיזו מידה השיר שבחרתם מבטא את השונות הקיימת בעם, ועד כמה הוא מבטא את האחדות? הביאו דוגמה מתוך השיר.

למורה – דוגמאות לשירים אפשריים:

  • כתונת פסים
  • רקמה אנושית אחת
  • עם אחד ושיר אחד

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן