אקטואליה
זה אקטואלי: צרכנות נבונה בחודש הקניות
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בשנים האחרונות הפך חודש נובמבר ל"חודש הקניות באינטרנט". הידיעה המצורפת מאפשרת הזדמנות לעסוק באופן בו אנו מקבלים החלטות צרכניות, מידת ההשפעה החברתית עלינו והמשמעות בכך.

רקע

בשנים האחרונות הפך חודש נובמבר ל"חודש הקניות באינטרנט". החודש נפתח ב"יום הרווקים הסיני" (שחל ב-11/11), וממשיך כעת עם ימי המכירות הבינלאומיים המכונים "בלאק פריידי" ו"סייבר מאנדיי". במהלך הימים הללו מוצעים לצרכן מוצרים רבים בהנחות ובמבצעים.

התנועה הערה ביותר נרשמת באתרים של החברות הסיניות הידועות במחירים הזולים, אך בשנים האחרונות גם הרשתות המערביות הצטרפו למגמה, וגם חברות כמו אדידס, אסוס, מק ועוד יוצאות במבצעים מיוחדים ביום זה.

לפני כשבוע, ביום הרווקים הסיני, נרשמו באתר "עליבאבא" בלבד מכירות בהיקף של 30,777 מיליארד דולר – שיא של כל הזמנים (בשנת 2009 נחגג יום הרווקים הסיני הראשון).

נלקח מתוך ידיעות באתר גלובוס, 11/11/2018, וחדשות 10, 11/11/18.

הפעילות

שאלות לדיון:

  1. האם שמעתם על ימי המכירות המקוונים הללו? מה שמעתם ומהיכן?
  2. מה דעתכם על ימי הקניות הללו? מה היתרונות בהם ומה החסרונות?

למורה: יתרונות – מכירה של מוצרים במחירים מוזלים, תחרות חופשית שמאפשרת היצע רחב של מוצרים; חסרונות – פיתויים גדולים לרכישה של מוצרים שלא בהכרח יש לנו צורך בהם, קנייה אימפולסיבית.

  1. האם קרה שרציתם לרכוש מוצר שלא באמת הייתם צריכים? אילו תחושות זה העלה בכם? מה היו השיקולים וההתלבטויות בנושא? כיצד התמודדתם לבסוף? שתפו במקרה את הכיתה.
  2. ימי הקניות של חודש נובמבר מתקיימים בסמיכות יחסית ליום הבינלאומי ללא קניות (Buy Nothing Day) שמצוין בסוף חודש נובמבר (25-26/11) ב-55 מדינות בעולם. מטרתו של יום זה היא למחות נגד תרבות הצריכה ולהראות מה המחיר הסביבתי שהיא גובה (דילול משאבי הטבע ויצירת כמויות של פסולת שאינה מתכלה).
  • מה דעתכם על "יום ללא קניות"?
  • האם לדעתכם יום ללא קניות הוא יום חשוב ומשמעותי עבורנו כצרכנים? מדוע?
  • האם לדעתכם חשוב לצמצם את היקפי הקנייה שלנו גם מטעמי איכות הסביבה? הסבירו.
  1. מה משמעות המושג "צרכנות נבונה"?

למורה: צרכנות מחושבת ומתוכננת המתבססת על בדיקה, מידע, השוואת מחירים ובחירה מושכלת ושקולה. חשוב להבין כי לא מדובר בהכרח בקנייה במחיר הכי זול, אלא בחשיבה לפני הקנייה, במחקר שוק, בסקר מחירים, בבדיקת הצרכים והרצונות האישיים שלי, בבחינה של כמה הצעות ואפשרויות קנייה, ובהתאם לכל השיקולים האלו – בחירת המוצר המתאים לי ביותר. (נלקח מתוך החוברת "צרכנים נבונים מגלים אחריות", במסגרת תוכנית מפתח הל"ב, משרד החינוך והמועצה הישראלית לצרכנות).

  1. מה אנחנו לומדים מתוך ההגדרה הזאת? באילו דברים עלינו להתחשב כשאנו מבצעים קנייה?
  2. האם נתקלתם פעם במקרה שבו אדם ביצע רכישות או קניות בצורה שאינה נבונה? ספרו על כך לכיתה.
  3. הציעו כללים לקנייה נבונה – דברים שכדאי לזכור (ולהזכיר להורים) לפני הרכישה בימי הקניות המקוונים.

למורה: כללים אפשריים:

  • אם לא צריך – לא רוכשים: אם אין צורך במוצר, לא כדאי לרכוש אותו. היזהרו מטריקים שיווקיים שמנסים לשכנע אתכם לרכוש מוצר שאין לכם צורך ממשי בו.
  • סקר שוק: בדקו היכן מוכרים את המוצר במחיר הכדאי והמשתלם ביותר עבורכם.
  • קראו חוות דעת אודות המוצר שאתם רוצים לרכוש ובדקו את האיכות שלו, את מהירות ההגעה שלו, ואת אמינות החברה שבה בחרתם לבצע את הרכישה.
  • קראו את האותיות הקטנות על כל מוצר שתרכשו.

 

פעילויות להרחבה:

שר המטבעות – הגינות בצרכנות

לחצו להמשך קריאה
הקטן