אקטואליה
זה אקטואלי: שבוע הגלישה הבטוחה באינטרנט
צוות החינוך החברתי וכישורי חיים במטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

דיון על משמעות הגבולות הנדרשים בעת גלישה באינטרנט, וכיצד ראוי להתנהל ברשת.

רקע

ב-7-3 בפברואר יתקיים השבוע הלאומי לגלישה בטוחה. בשבוע זה מקדישה מערכת החינוך שיעורים, אירועים ופעילויות שונות לעיסוק בנושא זה. השנה יתמקדו האירועים בנושא "גם ברשת יש גבול", במטרה לעודד את התלמידים לפתח "שרירי בחירה" ולהתנהל ברשת מתוך שיקול דעת, איפוק, אמפתיה, הבנה של מותר ואסור ומתאים או לא מתאים. במסגרת זו התלמידים גם ילמדו את עקרונות הגלישה הבטוחה ודרכים שונות לתקשורת בינאישית רגישה, מוגנת ומקרבת הרואה את העצמי וגם את האחר, תוך כדי חיזוק נורמות התנהגות ראויות ברשת והעלאת המודעות למצבים מורכבים המתעוררים בה.

לפי: אתר האינטרנט של משרד החינוך

הפעילות

 

מהלך הפעילות:

ספרו לתלמידים כי ממחקרים עולה שבני נוער מקדישים לגלישה כ-6 שעות בממוצע ביום. שאלו:

  1. האם אתם גולשים באינטרנט יותר מהזמן הממוצע, פחות מהזמן הממוצע או בדיוק כמו הזמן הממוצע?
  2. האם הייתם רוצים לשנות את משך הזמן שאתם מקדישים לגלישה ברשת? מה הייתם משנים ומדוע?

 

פעילות להרחבה: אפשר לתת לכל התלמידים דף נייר שעליו מצויר עיגול ריק. כל תלמיד צריך לחלק את העיגול למספר חלקים – כאשר כל חלק מציין משהו שהוא עושה במהלך יום אחד (הגודל של כל חלק מסמל את הזמן המוקדש לחלק הזה): (1) לימודים בבית הספר (2) שיעורי בית (3) זמן גלישה ברשת (4) צפייה בטלוויזיה (5) בילוי עם חברים או משפחה (6) חוגים (7) שינה (8) דברים אחרים.

  • בקשו מהתלמידים לשתף את הכיתה באופן חלוקת הזמן שלהם, ובררו עימם מי אחראי על חלוקת הזמן הזו.
  • בדקו עם התלמידים כמה זמן ביום הם מקדישים לגלישה ברשת, כולל משחקי מחשב מקוונים, התכתבויות בוואטסאפ, גלישה באינסטגרם ועוד (ניתן לעשות סבב שבו כל תלמיד מציין את מספר השעות הממוצע שהוא גולש ברשת).

 

שאלות לדיון:

  1. לאילו גבולות הכוונה במשפט "גם ברשת יש גבול"?

למורה: המשפט מתייחס גם לגבול מבחינת זמן הגלישה, גם גבולות מבחינת אסור ומותר (תקשורת עם אנשים שאנחנו לא מכירים למשל), וגם גבולות בתקשורת בינאישית עם חברים ומכרים (לדוגמה: ביוש של ילדים אחרים).

 

  1. האם אתם מרגישים שאתם יודעים לשים לעצמכם גבולות בכל הנוגע לגלישה באינטרנט? אם כן, כיצד אתם עושים זאת? אם לא, האם מישהו עושה זאת עבורכם?

 

  1. האם אתם מרגישים שיש תחומים שבהם יותר קשה לכם לשים לעצמכם גבולות ברשת? מהם התחומים הללו ומהם הקשיים?

 

  1. בעקבות הקשיים שהעליתם, חשבו על דבר אחד שאתם רוצים להתחייב לשים לו גבול בצורה טובה יותר מעתה ואילך.

למורה: ניתן לבקש מהתלמידים להשיב על השאלה באמצעות אפליקציית סל"ב (בצורה אנונימית או גלויה)

 

  1. למה לדעתכם חשוב לעסוק בנושא גלישה בטוחה ברשת ויצירת גבולות בעת גלישה ברשת?

 

פעילות להרחבה: נסחו יחד עם התלמידים כללי "עשה" ו"אל תעשה" ברשת. חשבו על התנהגויות נכונות ובטוחות ועל התנהגויות מסוכנות או פוגעות. כתבו את הכללים על הלוח והקדישו זמן לעיסוק ודיון בכל כלל.

אפשר גם לכתוב את הכללים הללו על בריסטול ולהתייחס אליהם כמעין אמנה כיתתית, שהתלמידים מתחייבים לפעול על פיה. ניתן לקיים מעין טקס בכיתה שבו התלמידים חותמים על האמנה (בחתימתם או בטביעה של כף ידם).

 

למורה: מוקד 105 הוא מוקד טלפוני שמפעילה משטרת ישראל לדיווח, מידע וסיוע בנושאי אלימות ופשיעה נגד ילדים ברשת. זהו מוקד משטרתי-אזרחי הנותן סיוע ראשוני לאירועי הפגיעה השונים ברשת. לצד השוטרים פועלים בו גם נציגים של השירות הפסיכולוגי ייעוצי (שפ"י) ממשרד החינוך, המקשרים בין המוקד למערכת החינוך באמצעות הגורמים הרלוונטיים.

ניתן לעשות שימוש במוקד במקרים שונים הנוגעים לשימוש לא בטוח באינטרנט. כדאי לחשוף את התלמידים, את הוריהם, ואת חברי הצוות הבית ספרי לקיומו של המוקד ולשימוש בו בשעת צורך.

 

להרחבה:

ערכת נושא: התמודדות עם בריונות ברשת

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן