אקטואליה
זה אקטואלי: תלונות על "אימא מחליפה": "גזענות והשפלה"
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

ידיעה המזמנת דיון ופעילות באשר לדילמה: האם יש לגנוז תכניות ריאליטי הכוללות ביטויי גזענות?

רקע

צופים רבים פנו לרשות השנייה בעקבות פרק של התכנית "אימא מחליפה", שבו נאמרו דברים קשים למשתתפת רוסייה, וטענו כי "הפרק כלל גילויי גזענות קשים, צריך היה לגנוז אותו ולא לשדרו כלל". מ"קשת" נמסר בתגובה: "לא הייתה כל כוונה לפגוע ברגשות הצופים". (לפי ידיעה שפורסמה באתר YNET ב- 11.09.14).
בפרק הוצגו שתי משפחות: משפחת מזרחי – האם סילבי, האב ארז ובנותיהן, המתגוררת בראשון לציון, ומשפחת בוסלוביץ' – שתי אחיות ממוצא רוסי שמגדלות את ילדיהן יחד בחולון, כאימהות חד-הוריות. בתכנית התחלפו האחות נטלי והאם סילבי ביניהן ועברו כל אחת לגור עם המשפחה האחרת. במהלך התכנית הוטחו מילים קשות בפני בנות משפחת בוסלוביץ' בעקבות מוצאן והשוני בתרבויות בין שתי המשפחות. ארז מזרחי, אב המשפחה, אף כינה את נטלי "זבל" ו"רוסייה מסריחה".

הפעילות

האם יש לגנוז תכניות ריאליטי הכוללות ביטויי גזענות*?

מצד אחד: כן, כי מבוגרים וילדים רבים צופים בתכניות ריאליטי, וביטויי גזענות פוגעים הן ברגשות המשתתפים והן ברגשות הצופים, וכן מהווים מודל שלילי לחיקוי ועשויים לעודד ביטויי גזענות.

מצד שני: לא, המטרה של תכניות ריאליטי היא להציג בצורה נאמנה את המציאות של המשתתפים בהן, בלי לצנזר או לשפוט את מעשיהם. כמו כן, הצפייה בתכנים הקשים הללו חשובה כדי לעורר מודעות לבעיית הגזענות בחברה.

*גזענות היא גישה או התנהגות המפלה בין אדם לאדם או בין קבוצה חברתית אחת לאחרת על רקע של הבדלי דת, מין, מוצא, עדתיות וכדומה. (על פי מילון רב-מילים).

שאלות לדיון:
1. עם איזו טענה אתם מזדהים יותר ומדוע?
2. האם נתקלתם בביטויים לא מכבדים בתכניות ריאליטי? הביאו דוגמה וספרו איך הרגשתם בזמן הצפייה.
3. מדוע לדעתכם נבחרו מלכתחילה דווקא המשפחות הללו להשתתף בתכנית? מה דעתכם על כל משפחה? את מי היא מייצגת? (למורה: הרעיון הוא לדון עם התלמידים בסיבות המסוימות לליהוק המשפחות הספציפיות האלה לתכנית. המשפחות הללו שונות מאוד זו מזו, והחיבור ביניהן נועד מלכתחילה לייצר חיכוך).
4. אם הייתם אתם עורכים של תכנית ריאליטי שיש בה גילויי גזענות, אילו שיקולים נוספים היו משפיעים עליכם בהחלטה האם לשדר את התכנית או לא? (למורה: למשל שיקולי רייטינג, דווקא שידור ביטויים גזעניים יכול להעלות את אחוזי הצפייה בתכנית).
5. הציעו רעיון למניעת גזענות בכיתתכם או בבית ספרכם, ושתפו בו את חבריכם לכיתה (למשל, הכנת שלטים בנושא קבלת השונה).

אירוע

נעמה צפתה אתמול בפרק בתכנית הריאליטי "אימא מחליפה" והיא לא מבינה על מה כל הרעש והמהומה. "סתם בידור טוב, קטעים", היא אמרה לדנה שישבה לידה בשיעור גאוגרפיה. דנה דווקא טענה שהאמירות הגזעניות שבתכנית היו מוגזמות, "אבל ממה שאני ראיתי המשפחה 'הצברית' (משפחת מזרחי) רק ניסתה ללמד את המשפחה ה'רוסית' (משפחת בוסלביץ) איך להיות קצת יותר ישראלים". מרינה, שישבה מאחוריהן ושמעה את השיחה, הרגישה שדמעות חונקות את גרונה.

דיון בכיתה על בסיס האירוע:
1. מבין נעמה, דנה ומרינה, עם מי אתם הכי מזדהים ומדוע?
2. האם אפשר להבין את עמדתה של נעמה? הסבירו.
3. האם לדעתכם דנה מקבלת את האמירות הגזעניות שנאמרו בתכנית? מדוע אתם חושבים כך? באיזה אופן נראה כי היא מצדיקה את דבריה?
4. מדוע נחנקה מרינה כששמעה את נעמה ודנה מדברות?
5. האם הייתם פעם במצב דומה לזה של מרינה, מצב שבו הרגשתם שפוגעים בקבוצה שאתם משתייכים אליה (על רקע מוצא, עדה, דת, מין, שיוך גאוגרפי וכדומה)? אם כן, מה עבר עליכם באותו רגע? מה חשבתם? מה הרגשתם? כיצד פעלתם?
6. כתבו מכתב לערוץ 2 והביעו את עמדתכם האישית בנוגע לשידור הפרק המדובר.

מידע

לאחר שבמועצת הרשות השנייה נאספו כ-150 תלונות בעקבות שידור התכנית, פרסמה חברת "קשת" (הזכיינית שמפיקה את התכנית) את התגובה הבאה:

"'אימא מחליפה' מייצרת מפגש בין משפחות מרקע שונה. מדובר בתוכנית לא מתוסרטת, והמשפחות שבחרו להשתתף בה הביאו את הווייתן האמיתית והאותנטית למסך.
לעתים, כפי שקרה בפרק ששודר אמש, השוני בין שתי המשפחות מובהק עד שהמפגש נעשה טעון במיוחד…
בתוך כך, עולות שאלות אמיתיות של רב-תרבותיות: עד כמה אנו מקבלים את מי ששונה מאתנו ועד כמה אנחנו מכבדים איש את מקומו של האחר ואת זהותו כחלק מהחברה הישראלית. גם כשהתשובות קשות, יש חשיבות לעצם ההתבוננות בנקודה הזו. לא הייתה כל כוונה לפגוע ברגשות הצופים ואנו מצרים אם נעשתה פגיעה כזו".

משחק תפקידים:

– בקשו משלושה תלמידים להיכנס לנעליהם של:
1. דובר זכיינית "קשת".
2. אדם שצפה בתכנית והזדעזע מהאמירות הגזעניות בה.
3. אדם שצפה בתכנית וחושב שהיא מציגה את המציאות כפי שהיא.

– בקשו מכל "שחקן" להציג את עמדתו לכיתה ולפרט במידת האפשר.
– אפשרו לתלמידי הכיתה להציג שאלות לכל "שחקן".
– ניתן לערוך על הלוח מעין טבלה שתחולק לפי שלוש הדמויות, ומתחתיה יסוכמו הנקודות העיקריות שהעלתה כל דמות.
– ניתן לשאול את ה"שחקנים" ולאחר מכן את כל התלמידים: האם דעתכם השתנתה במהלך הפעילות? אילו דברים חדשים למדתם מהפעילות?

 

 

הארכיון

 לארכיון "זה אקטואלי"

לחצו להמשך קריאה
הקטן