אקטואליה
זה אקטואלי: תלמידות בכיתה ג' אולצו להתפשט בהפסקה
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים מטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

שאלות לדיון בעקבות מקרה חמור בו כמה ילדים בכיתה ג' גרמו לשתי בנות משכבתם להתפשט במהלך אחת ההפסקות.

רקע

בכיתה ג' בבית ספר יסודי בתל אביב כמה ילדים גרמו לשתי בנות משכבתם להתפשט במהלך אחת ההפסקות.
אחת מהבנות הנפגעות סיפרה שהילדים הפעילו עליה ועל חברתה לחץ, ואמרו להן שוב ושוב שאין להן אומץ לעשות זאת.
לאחר מכן הילדים הפיצו את סיפור המקרה בקבוצת ואטסאפ כיתתית ומאז סובלות הבנות מלעג מצד חבריהן וחברותיהן בשכבה.
(מבוסס על ידיעה בישראל היום, 10.01.2018)

הפעילות

שאלות לדיון

  1. מה דעתכם על התנהגותם של הילדים שהפעילו לחץ על הילדות להתפשט?
  2. מה דעתכם על כך שאותם ילדים הפיצו את פרטי המקרה ברשת החברתית?
  3. איך לדעתכם מרגישות הילדות שאולצו להתפשט ולאחר מכן השמועה על כך הופצה ברבים?
  4. מה הייתם אומרים לאותם ילדים, אם הייתם פוגשים אותם?
  5. למה לדעתכם הבנות התפשטו לבסוף בתגובה לאמירה החוזרת מצד הבנים: "אין לכן אומץ לעשות זאת"?
    (למורה: לפעמים כשמתגרים בנו באמירה שאין לנו אומץ לעשות משהו, חשוב לנו להוכיח שיש לנו אומץ גם במחיר של התנהגות שלא התכוונו לעשות ואנחנו עלולים להצטער עליה אחר כך; לקבוצה יש כוח רב מהיחיד, ואפילו מהזוג, וייתכן שהבנות הרגישו חלשות מול קבוצת הבנים שלחצה עליהן).
  6. יש הטוענים שעם כוח באה אחריות. איך אמירה זו יכולה להתקשר למקרה הזה? (למורה: לבנים באותה סיטואציה היה כוח מול הבנות, והם ניצלו אותו לרעה – לחצו עליהן לעשות משהו שלא רצו, ואחר כך השפילו אותן ברבים בכך שהפיצו את פרטי המקרה לכולם.)
  7. חלק מהילדים והילדות שלא נכחו באירוע עצמו, אבל קיבלו את תיאור האירוע ברשת – לועגים לאותן בנות.
    – מה דעתכם על כך?
    – האם להם כצופים מהצד יש גם אחריות כלפי הבנות הנפגעות, או לא?
    – מה הייתם מצפים מהילדים שלא נכחו באירוע לעשות כששמעו על המקרה?
    (למורה: להבין שמדובר באירוע פוגע, לדווח למבוגר אחראי כמו מחנכת, יועצת או מנהלת ביה"ס או ההורים, להתייצב לצד הבנות הנפגעות, ובוודאי שלא להעליב אותן או לבוז להן ובכך להמשיך את הפגיעה בהן.)
  8. אפשר להניח שהבנות הנפגעות מרגישות אשמה ובושה. למה לדעתכם הן חשות כך? (למורה: כי נכנעו ללחץ מצד הבנים הפוגעים ועשו כבקשתם; כי פרטי האירוע הגיעו לכלל ילדי השכבה וכעת הן מטרה ללעג.)
  9. אילו הייתם פוגשים את אותן בנות כעת, מה הייתם יכולים לומר להן כדי לעזור להן?
    (למורה: מי שאמור להרגיש בושה ואשמה אלו הבנים שדחפו אותן להתפשט ואחר כך הפיצו את האירוע ברבים – מעשה פוגעני מאוד שאסור היה שייעשה; שלהבא כשמישהו לוחץ עליהן לעשות משהו שהן לא רוצות – שיפנו למבוגר אחראי וידווחו על האירוע, שישתפו את הוריהן ויקבלו עצות איך להתמודד עם המצוקה; שלא עשו משהו רע, הן פשוט נכנעו ללחץ חברתי, שזה משהו אנושי מאוד, והבנים ניצלו זאת לרעתן ועליהם להיענש על כך.)

 

להרחבה

לחץ חברתי – מערך שיעור

לחץ חברתי – פעילות מתוקשבת

לחץ חברתי – מערך שיעור

לחץ חברתי – מערך שיעור

נועם כבר לא לבד, לא עומדים מן הצד וידאו

בריונות ברשת Be Yourself פעילות מתוקשבת

פנים אל פנים וידאו ומערך מלווה

לחצו להמשך קריאה
הקטן