אקטואליה
זה אקטואלי: תלמיד השליך שולחן על מורה
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בשנים האחרונות יש מגמה הולך וגוברת של אלימות תלמידים כנגד מורים ומורות. פעילות זו מעוררת דיון סביב יחסי מורים תלמידים, הצעת החוק להשוואת מעמד המורה למעמד של עובד ציבור ועוד.

רקע

בשנים האחרונות היו מקרי אלימות קשים של תלמידים נגד מורים: תלמיד השליך נפץ בסמוך למורה וגרם לה לנכות שמיעה לצמיתות; תלמיד השליך אדנית על שולחן המורה; במהלך הפסקה זרק תלמיד בקבוק מפלסטיק קשיח במסדרון בית הספר ופגע בראשה של אחת המורות; תלמיד השליך כיסא על מורה; תלמיד כיתה א' השליך שולחן ופצע מורה ברגלה, ורק בחודש האחרון: בכפר מע'אר נפצעו מורים בזמן שניסו להפריד בין תלמידים, בבת-ים נפצעה מורה כשתלמיד בית ספר יסודי השתולל, ובאשדוד ירו תלמידים לעבר מורה ברובה אוויר.

יפה בן דויד, מזכ"לית הסתדרות המורים: "שיהיה ברור – אנו רואים באלימות מכל סוג שהיא כלפי כל עובד הוראה כאירוע חמור ביותר ולכן, פועלים במרץ למיגור התופעה שהפכה למכת מדינה של ממש… בימים אלה אנו פועלים במישור החוקתי ועומלים על הצעת חוק שתעגן את זכויות עובדי ההוראה ומעמדם".

שר החינוך נפתלי בנט הודיע כי הוא מקדם תוכנית להגנת מורים, שבמסגרתה ייגזרו עד חמש שנות מאסר למי שיתקוף עובדי הוראה: ״מורה צריך ללמד ללא חשש".

(מבוסס על הידיעות: mynet, 04.05.15; nrg, 05.12.17; ksn, 22.02.16; אשדוד נט, 21.02.11; mako, 11.06.15; דבר ראשון, 14.11.17; דבר ראשון, 03.12.17; נענע 10, 30.11.17; הסתדרות המורים, 01.12.17).

הפעילות

שאלות לדיון

  1. מה דעתכם על כך שלעיתים קרובות מורות ומורים מותקפים על ידי תלמידים? הסבירו.
  2. מדוע לדעתכם מתרחשים מקרי אלימות כאלה כלפי מורים? ואיך אפשר למנוע אותם? אם תלמיד חש כעס גדול כלפי מישהו מצוות המורים בבית הספר – מה הוא יכול לעשות כדי לא להגיע למצב שבו יפעל באלימות?
  3. מה דעתכם על הצעת החוק להשוואת מעמד המורה למעמד של עובד ציבור, כך שתקיפת מורה תיחשב לעבירה כמו תקיפת שוטר? הסבירו.
  4. לאורך השנים חל שינוי מהותי ביחס של התלמידים למורים, ויש להניח שהאופן שבו התייחסו הוריכם למוריהם שונה מאוד מזה שבו תלמידים מתייחסים כיום למורים. מה אפיין את היחסים בעבר ומה מאפיין אותם כיום, וממה לדעתכם נובע השינוי?
    (למורה: זכויות הילד וזכויות התלמיד מגבילות את הסנקציות שמורה יכול/ה להטיל על התלמידים, ובכלל זה ענישה פיזית; מעורבות של הורים שתומכים בילדיהם במחיר פגיעה בכבוד המורה; מודעות גוברת של התלמידים לזכויותיהם).
  5. "בשנת 2013 אב תקף מורה במכות לעיני תלמידים ומורים, לאחר שהתברר לו כי המורה החרים את הטלפון הנייד של בנו". מה דעתכם על כך? איך אירוע כזה יכול להשפיע על אלימות של תלמידים כלפי מורים? הסבירו.
    (למורה: הורה הוא על פי רוב מודל לחיקוי עבור ילדו. אם הוא מעז לפגוע במורה, הוא מעביר מסר ברור לילדו שפגיעה כזאת היא לגיטימית).
  6. מדוע חשוב שמורות ומורים ירגישו מוגנים מבחינה פיזית בבית הספר?
    (למורה: זה חשוב לכל באי בית הספר – למורות ולמורים כדי שיוכלו למלא את תפקידם בלי חשש ויוכלו להתרכז בהוראה עצמה, וכדי שירגישו חדוות עשייה ורצון להגיע למקום העבודה; זה חשוב לתלמידים – כי סמכות המורה חשובה לצורך ניהול הכיתה ולימוד החומר בצורה ראויה. כשמורה שרויה בפחד, היא אינה יכולה לגלות את הסמכות הנדרשת ממנה לביצוע תפקידה. וכן, מורה גם היא מודל לחיקוי עבור התלמידים, ואם היא תרגיש מוגנת ובטוחה, קרוב לוודאי שכך ירגישו גם התלמידים. מורה בעלת סמכות עשויה להאציל משהו מכוחה כדי לעודד ילדים שחשים סכנה כלשהי, לפנות אליה. ולבסוף, משום שתלמידים הם ילדים, שבסופו של דבר רוצים להיות אנשים טובים וראויים, ופגיעה במורה פוגעת בתחושת הערך העצמי שלהם – הם יחוו את עצמם כתוקפנים ובריונים, ומשום שיש קשר ישיר בין תחושת המוגנות של המורים לתחושת המוגנות של התלמידים. סביבה מוגנת עבור כל באי בית הספר).
לחצו להמשך קריאה
הקטן