אקטואליה
זה אקטואלי: תעסוקה לבעלי צרכים מיוחדים
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות העוסקת בחשיבות השילוב בחברה של אנשים עם צרכים מיוחדים.

רקע

ביישוב כוכב השחר יש מפעל לסבונים בשם 'סבונט'. המפעל נוסד במיוחד עבור אנשים עם צרכים מיוחדים שיוצרים במו ידיהם את הסבונים. הם חשים עצמאיים, גאים ומאושרים בכל יום עבודה. "זה גורם לנו לחייך וזה כיף להרוויח כסף בזכות עצמנו", הם מספרים.
בפרויקט 'סיפור חוזר' ניתנת מסגרת תעסוקתית לנפגעי הנפש בקהילה. במסגרת הפרויקט אוספים ומוכרים ספרי יד שנייה בכל הארץ, בעלות של 20 ש"ח בלבד, על מנת לצמצם את הנזק הסביבתי הכרוך בייצור הנייר לספרים חדשים ולהעניק הזדמנות לאנשים להחלים ולהשתקם באמצעות תעסוקה בסביבה נורמטיבית, עם ערך חברתי וסביבתי.
'החיות של דודו' הוא מיזם חברתי נוסף המבוסס על ציורי החיות של עידו – צעיר על הספקטרום האוטיסטי. המיזם מציע מגוון מתנות חברתיות עם ציורי חיות, ומעסיק את עידו וחבריו להוסטל בית אייל במטרה לתת להם גאווה, תעסוקה ופרנסה.

(מבוסס על ידיעה בחדשותMAKO 9.12.17)

הפעילות

שאלות לדיון:

  1. מדוע לדעתכם יש חשיבות להעסיק בשכר אנשים עם צרכים מיוחדים?
    (למורה: אנשים עם צרכים מיוחדים הם חלק בלתי נפרד מהחברה ולכן חשוב לוודא שיש להם נגישות לכל תחומי החיים. התעסוקה גורמת להם להרגיש שיש להם יכולת לתת, מעניקה להם משמעות, סיפוק ועניין, וכן מסגרת חברתית להיפגש בה עם אנשים נוספים עם צרכים מיוחדים. העסקה בשכר גם מחזקת את העובדה שבעלי הצרכים המיוחדים הם עובדים מקצועיים בדיוק כמו כל אדם אחר).
  2. קצבת נכות למבוגר עם צרכים מיוחדים עומדת על 2,342 ש"ח. מה המשמעות של הנתון הזה?
    (למורה: קצבת הנכות מספיקה לקיום בסיסי והיא פחות מחצי משכר המינימום המוגדר על פי חוק. המשמעות היא שהסתמכות על הקצבה יכולה לספק רמת חיים נמוכה מאוד. האפשרות לעבוד ולהשתכר יכולה להגדיל את ההכנסה. בעקבות שינויים שחלו בעקבות חוק ההסדרים 2017 אפשר להגדיל את סכום ההכנסה מעבודה ולהמשיך לקבל קצבה).
  3. מדוע חשוב לכולנו שאנשים עם צרכים מיוחדים ישולבו בחברה?
    (למורה: כי הם חלק בלתי נפרד מהחברה, וכחברה יש לנו מחויבות גם כלפי אלה המתמודדים עם קשיים כאלה ואחרים; כי רובנו המכריע מכיר או יכיר בסביבתו הקרובה בעלי צרכים מיוחדים; כי נתינה לאחר עושה לנו טוב).
  4. איך אנחנו כילדים יכולים לעזור?
    (למורה: ראשית חשוב להכיר מפעלים, מיזמים וארגונים המעסיקים אנשים עם מוגבלות. לאחר מכן, לתמוך במפעלים כאלה ולהעדיף רכישה מהם. למשל, לחפש ספר קודם כל ב'סיפור חוזר', לחפש מוצרי טיפוח וסבונים ב'סבונט' או במיזמים דומים וכו').
  5. בקבוצות קטנות – אתרו מיזם/מפעל המספקים תעסוקה לאנשים עם מוגבלות והכינו מצגת קצרה או כתבו על המיזם הזה – למי הוא מספק תעסוקה ומה המוצרים שהוא מציע. כל קבוצה תציג את המיזם שסקרה במליאה. להרחבה ניתן להכין פלקט עם כלל המיזמים שהוצגו, כתזכורת מתמדת לעסקים עם ערך חברתי שכדאי להעדיף לרכוש מהם.
לחצו להמשך קריאה
הקטן