פעילות מתוקשבת
חברוּת בעידן הווירטואלי
אודי לוינגר, דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות אינטראקטיבית שמטרתה להבין את ההבדלים בין חבר אמת לחבר בפייסבוק ולעמוד על היתרונות והחסרונות של חברים בפייסבוק.

רקע

אחד הנושאים המעסיקים ביותר את בני הנוער הוא חברים, חברוּת ומעמדם בכיתה.אם בעבר היה לכל אחד מספר חברים מצומצם, היום (בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות) מעגלי החברים הולכים ומתרבים, והרשתות החברתיות וקבוצות הוואטסאפ מוסיפות לנו חברים שכנראה לא היה לנו קשר איתם בלי הפלטפורמות הללו.

בנוסף, רוב התקשורת בין חברים כבר לא נעשית פנים אל פנים, אלא מתבצעת בצורות שונות של כתיבה (בהודעות או בסטטוסים), ולתלמידים אין מיומנויות של שיחה בכתב ואין כללי נימוס ברורים שאפשר להצביע עליהם בהתכתבויות או בשיחות בוואטסאפ. היעדר המיומנויות האלה יכול להוביל לחספוס, לחוסר רגישות ולפגיעה בין חברים וירטואליים בצורה שלא הייתה מתרחשת (או הייתה נדירה יותר) בחברות אמיתית שלא מתנהלת דרך מסכים. בפעילות הזאת אנחנו מנסים לרדת לעומקה של חברות בעידן הווירטואלי ומשמעויותיה, ועומדים על היתרונות והחסרונות של הרשתות החברתיות.

מטרות

1. לנסות להגדיר "חבר", "חבר אמת" ו"חבר פייסבוק".

2. להבין את ההבדלים בין חבר אמת לחבר בפייסבוק.

3. לעמוד על היתרונות והחסרונות של חברי פייסבוק.

4. להבין שיש צורך בגבולות בהתעסקות ברשתות חברתיות ושיש ערך מוסף בחברויות שמחוץ למסך.

5. להעלות למודעות את הסכנות שבהתמכרות לרשתות החברתיות.

הנחיות

לפני הפעילות

נשאל את התלמידים מה לדעתם ההבדל בין חברוּת פעם לחברות היום (בעידן הווירטואלי). נכתוב על הלוח את תשובות התלמידים ונחפש מילים שחוזרות על עצמן בתשובות התלמידים. נדגיש את המילים החוזרות בקו ונדון עם התלמידים במשמעות שלהן. נשאל את התלמידים:
– למי לדעתכם יש יותר חברים, לכם או להורים שלכם כשהם היו בגילכם?
– ממה ההבדלים האלה נובעים לדעתכם?
– מה היתרונות ומה החסרונות בהרבה חברים?
– בשורה התחתונה, האם לדעתכם הרבה חברים זה דבר טוב?

הפעילות

עמוד 1: פתיח
נקריא לתלמידים את הפסוק ממגילת קהלת שעוסק בחברוּת. נשאל את התלמידים אם הם יודעים מי היה קהלת (שלמה המלך) ובמה הספר עוסק (אוסף פתגמים, עצות ודברי חכמה). נשאל את התלמידים: לפי הפסוק בקהלת, למה טובים השניים מן האחד? האם תמיד הם יעזרו זה לזה? מה צריך לעשות כדי שתתרקם חברות שבה הם יעזרו זה לזה כשאחד מהם נופל?

עמוד 2:
נשאל את התלמידים אם הם מסכימים להגדרה של מילון רב מילים למילה "חבר" ונבקש מהם לנמק את עמדתם. נעשה סקר ונבדוק כמה חברים יש להם בפייסבוק, ונבקש מהם לאפיין את חברי הפייסבוק שלהם. נבדוק מה לדעתם ההגדרה של חברי פייסבוק ונשווה בין ההגדרות שהם נתנו לחברי פייסבוק להגדרה שלהם לחברי אמת ולהגדרה המילונית של המושג חבר.
סביר להניח שהתלמידים יגידו שחבר אמת זה מישהו שאפשר לסמוך עליו, מישהו שרוצה בטובתך, מישהו שאפשר לספר לו דברים, ואילו ההגדרות לחברי פייסבוק יהיו כוללניות ושטחיות יותר. נבין שלפעמים הכמות באה על חשבון האיכות, וגם אם למישהו יש 500 חברים בפייסבוקזה לא אמר כלום על מספרי חברי האמת שיש לו. לפעמים ריבוי חברים בפייסבוק יכול אפילו להוביל לפגיעה בחברי האמת כי מי שדואג כל הזמן להוסיף חברים וירטואליים מוצא פחות זמן לתחזק את הקשר עם החברים הקרובים שלו. חשוב לוודא בשלב הזה שהתלמידים מבינים שחברות בחיים וחברות בפייסבוק זה שני דברים שונים. נחדד את ההבדלים בין סוגי החברים ונסביר שאמנם ייתכן שחברים טובים שלנו יהיו גם חברי פייסבוק, אבל חברות אמיתית, חזקה, היא לא רק וירטואלית אלא חייב להיות לה בסיס גם בעולם שמחוץ למחשב.

עמוד 3:
בעמוד זה התלמידים צופים בסרטון של ראפר בשם פרינס העוסק בהשתעבדות שלנו למסכים השונים ובחסרונות של תקשורת בין אנשים שנעשית באמצעים וירטואליים במקום פנים מול פנים. התלמידים יבינו שיש בישיבה מול מסך משהו מנוכר ובלתי ישיר. אנחנו משתמשים באמצעי מוסים (מחשב, סמארטפון) כדי להעביר את התחושות והרגשות שלנו, במקום להתבונן לחבר'ה שלנו בעיניים ולהגיד את מה שאנחנו מרגישים או חושבים. התלמידים מתבקשים לנסח את המסר של הסרטון ולהתייחס לדעה המוצגת בסרטון כי פייסבוק היא רשת אנטי חברתית כי היא גורמת לנו לא לצאת מהבית ולנהל שיחות באמצעות המחשב במקום להיפגש פנים מול פנים. התלמידים יתעמתו עם הטענה הזאת ויביעו את דעתם האישית.

עמודים 5-4:
בעמודים האלה מוצגים שני הצדדים ההפוכים של הפייסבוק. בעמוד 4 מובא מקרה מדהים שבו ניצלו חייה של פעוטה בת 4 מכיוון שאמא שלה העלתה תמונה שלה לפייסבוק, ואחת התגובות הייתה שכדאי שהיא תלך להיבדק כי משהו בעיניה נראה לא כשורה. בעקבות התגובה הזאת לקחה האמא את הפעוטה להיבדק וכך חייה ניצלו.
בעמוד 5, לעומת זאת, מסופר על מקרה טרגי שבו נער התאבד בעקבות הצקות של בני נוער אחרים בפייסבוק. התלמידים יבינו שיש לפייסבוק צדדים חיוביים וצדדים שליליים וימנו עוד יתרונות וחסרונות לפלטפורמה האדירה הזאת ששינתה את העולם. בסופו של דבר, התלמידים יתבקשו להחליט אם הפייסבוק הוא יותר חיובי או יותר שלילי ולנמק את עמדתם.
אפשר גם לבקש מהתלמידים להעלות יוזמות חיוביות שהם זוכרים שנתקלו בהן בפייסבוק (עזרה לזולת, תרומה לנזקקים, הסיפור של הלוויית החייל הבודד שון כרמלי, קבוצות כמו "צריכים משו" וכדומה) שלא היו יכולות להתרחש בפלטפורמות אחרות. אפשר גם לבקש מהם להזכיר דברים שליליים שנתקלו בהם בפייסבוק (חשוב לוודא שאלו לא יהיו דברים שקשורים באופן אישי לילדים אחרים בכיתה). המסר שצריך לעלות הוא שלפייסבוק יש כוח אדיר, ולפעמים הוא יכול להציל חיים או להרוס חיים, ואנחנו צריכים לדעת כיצד להשתמש בו בתבונה ובחכמה כדי שהוא יהיה כלי חיובי.

עמוד 6:
העמוד הזה, העמוד האחרון בפעילות, נועד להעביר את המסר שיש לשים גבולות להתמכרות למסך ולאינטרנט, אחרת אנחנו יכולים להשתעבד לזה. התלמידים נשאלים מה לדעתם צריך לעשות כדי לא להגיע למצב של התמכרות לאינטרנט ולומדים על סממנים שמעידים על התמכרות לאינטרנט. בנוסף, מוצג המקרה של שון בן ה-8 שרוצה לפתוח עמוד בפייסבוק ואמו מתנגדת למהלך. נראה את הטיעונים של שני הצדדים.

סיכום:
לאחר הפעילות חשוב לוודא שהתלמידים הפנימו את שתי הנקודות העיקריות בפעילות: הראשונה: יש הבדלים בין חברי פייסבוק לחברי אמת, וכדאי להיות מודעים להבדלים הללו ולדעת להבדיל בין סוגי החברים. לא כדאי לנו לקדש את חברי הפייסבוק ולהזניח יצירת חברויות וחיזוקן מחוץ למסך. השנייה: יש להיזהר מלהתמכר למחשב ולחיים מול מסך. כדאי לצאת החוצה, להיפגש עם חברים פנים מול פנים, וליצור מערכות יחסים שלא מבוססות רק על התכתבות בסמארטפון או במחשב.
אפשר לומר לתלמידים שאנחנו מבינים שאין טעם להילחם בקִדמה ובטכנולוגיה ואנחנו לא מבקשים לבטל כליל את השימוש בפייסבוק או בסמארטפון מפני שאנחנו מבינים שזה בלתי אפשרי וזה גם לא נכון לעשות דבר כזה. מה שאנחנו כן מבקשים זה להעלות את המודעות ליתרונות ולחסרונות של הרשתות החברתיות וכן לזמן ולמשאבים שאנחנו משקיעים בהן. כדאי לשים לעצמנו גבולות בהתעסקות עם הדברים הללו כדי שלא נתמכר ונזניח תחומים אחרים שחשובים לנו בחיים.

לחצו להמשך קריאה
הקטן