מערך שיעור
חוקים – פעילות לילדים צעירים
צוות למידה חברתית רגשית (sel) במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

מטרת הפעילות לטפח ולעורר אצל הילדים הצעירים מודעות למושג החוק.

רקע

בערכה זו נעסוק בנושא החוקים, ונראה כיצד אנו, כחברה, מגייסים את החוק לעזרתנו כדי להגן על זכויותינו וכדי לשמור על הסדר בחברה.

איך מלמדים את הנושא בגיל הרך?
על-פי התיאוריה של התפתחות השיפוט המוסרי אצל ילדים (קולברג וליקונה), ילדים בגיל הרך מבחינים בין מותר לאסור; זהו שלב המוסריות הטרום קונבנציונאלית.
בתחילת שלב התפתחות השיפוט המוסרי הילדים קובעים את גודל החטא על-פי חומרת העונש.
בשלב מתקדם יותר ילדים מצייתים לכללים, אם הם מביאים להם תועלת אישית, כלומר, בשלב זה ילדים מוכנים לעשות למען הזולת, כשהם מקבלים תמורה שווה, לדעתם.

בערכה זאת נעשה ניסיון ראשוני לטפח ולעורר אצל הילדים הצעירים מודעות למושג החוק.
באמצעות מערכי ההפעלה הילדים יזהו את הצורך בחוקים, הם ילמדו להבחין כיצד חוקים נוצרים ועל מי ועל מה הם שומרים, ויכירו חוקים בסביבתנו הקרובה – בבית, בגן, בכביש ובגן-השעשועים.

מטרות

לטפח ולעורר אצל הילדים הצעירים מודעות למושג החוק.

הנחיות

במערך זה שש הפעלות.

הפעלה 1 אצלנו בגן אין בלגן
המטרה:
לעודד מודעות לצורך בחוקים התרחשויות מזדמנות.
הנחיות:
הצורך להבהיר לילדים את כללי ההתנהגות ולחזור ולהזכיר כיצד נשמור ש'אצלנו בגן לא יהיה בלגן…', עולה בגן לעתים קרובות.
אם כן, חיי הגן וסביבתו הם כר פעולה מצוין להתנסות משמעותית בנושא החוקים. כדאי לאתר את ההזדמנויות האלה ולנצלן כדי להבהיר לילדים את המושג חוק.
לפניכם אירועים מחיי הגן. האירועים מעלים בעיות משגרת החיים בגן הילדים.
תארו לילדים כל אירוע והיעזרו בנקודות למחשבה.

אירועים מחיי הגן
אירוע 1:
איתן בנה מכונית מקוביות, והוא רוצה לשמור אותה למחר.
מה הוא צריך לעשות, כדי שהחברים בגן יידעו את זה ולא יפרקו אותה?
אירוע 2:
שלוש ילדות בגן שתלו ירקות בגינה והן מטפלות בה כל יום.
כיצד ידאגו שלא ירמסו להם את השתילים הרכים?
אירוע 3:
בגן יש כמה ילדים שנוגעים בדברים של ילדים אחרים.
מה אפשר לעשות כדי שלא יעשו את זה?
אירוע 4:
הגננת הייתה חולה, ובמקומה הגיעה גננת מחליפה. היא אינה יודעת את החוקים של הגן הזה.
איך אפשר לעזור לה לדעת את החוקים?
אירוע 5:
בשבוע הבא ייצאו ילדי הגן לטיול, וכמו תמיד הם יסתדרו בטור.
איך הם ישמרו על הסדר? מה הם יעשו, כדי שילדים לא ידחפו ולא ייפצעו?

נקודות למחשבה:
1. שוחחו עם הילדים על המצב הבעייתי.
2. חשבו יחד עם הילדים על חוק שיכול לפתור את הבעיה.
3. הציעו לילדים לצייר סימן מוסכם וידוע לכול, שיוכל למנוע הישנות מצבים דומים בעתיד.
הערה: את התוצרים האלה אפשר לשמור ולצרף מאוחר יותר לספר החוקים של הגן (הפעלה 6).

הפעלה 2 החוקים סביבנו הם בשבילנו
מטרת ההפעלה:
לעורר בילדים את הבנת הנחיצות בחוקים בחברה.
הנחיות:
1. הראו לילדים את השלטים שהם הכינו עם הוריהם (על-פי הצעות לפעילויות להורים ולילדים).
2. בקשו מהם לנסות "לקרוא" ולזהות את החוקים שאחרים ציירו.
3. שאלו:
· האם אתם חושבים שצריך את כל החוקים האלה?
· האם אפשר לוותר על אחד החוקים?
– אם תעלה הצעה לוותר חוק מסוים, הציגו אותו כחלק מסיטואציה, וחזרו על השאלה.
דוגמה:
– אם יציעו לוותר על החוק: חובה לעצור באור אדום, שאלו מה היה קורה אילו לא עצרנו באור אדום?
– כעת שובו ושאלו:
– אם כן, האם אפשר לוותר על החוק הזה?
· לשם מה נועדו החוקים?
-הדגישו כי מטרתם של החוקים לעזור לנו לדעת כיצד להתנהג, כדי שלא נפגע באחרים וכדי להגן עלינו מפני אי-סדר ומפני אי-צדק.

הפעלה 3 אילו הכל היה מותר

מטרת ההפעלה:
¨ לברר עם הילדים לשם מה אנו זקוקים לחוקים.
הנחיות:
1. השמיעו לילדים את השיר צָרוֹת בַּצָּהֳרַיִם, מאת לאה נאור.
צָרוֹת בַּצָּהֳרַיִם / לאור נאור
(מתוך: הספר הגדול של לאה נאור. עם עובד, ת"א 1992)

2. בקשו מהם לנסות "לקרוא" ולזהות את החוקים שאחרים ציירו.
· מהי הצרה שהילד מספר עליה בשיר?
· כמה פעמים המילה אסור מופיעה בשיר?
קראו את השיר שנית, קריאה אטית, והנחו את הילדים להרים יד בכל פעם שהם שומעים את המילה אסור.
· מה קורה אצלכם בבית?
· האם יש דברים שגם לכם אסור לעשות בשעות הצהריים?
· מדוע, לדעתכם, אסור לעשותם?
3. סכמו.
· יש חוק שאוסר להרעיש בין השעות שתיים לארבע אחר הצהריים. האם, לדעתם, צריך את החוק הזה? מדוע? הדגישו כי החוק הזה קובע שאסור להפריע למנוחה של האנשים שרוצים לנוח בשעות הצהריים. החוק גם קובע שיתייחסו בכבוד זה לזה.
· הציעו לילדים: חשבו על חוקים נוספים שעוזרים לנו לשמור על הסדר ודואגים ליחס של כבוד בין אנשים.
מי שגר בבית משותף יוכל לתלות את השלט בחדר המדרגות.
הערה: סיפור נוסף שעוסק בנקודה זו הוא ספרה של דורית אורגד – רון והבלון האדום.

הפעלה 4 אין אסור

מטרת ההפעלה:
המטרה בהפעלה זאת כמו בהפעלה בקודמת: לברר לשם מה אנו זקוקים לחוקים.

הנחיות:
1. שאלו את הילדים:
· אילו יכולתם להפוך אסור למותר, איזה אסור הייתם משנים?
· מה היה קורה אילו החוק ששיניתם, היה נעלם פתאום?
2. בקשו מהילדים לצייר ולספר את סיפור החוק ששינו, ואת תוצאות השינוי.
3. את התוצרים אפשר לרכז בפינה אחת תחת הכותרת: אצלי בסיפור – אין אסור!
4. קראו לילדים את הסיפור אצלי בסיפור – אין אסור! מאת רונית גרמן-גלבוע.
5. בעקבות הסיפור שאלו את הילדים:
· על אילו חוקים ויתר ערן בסיפור שלו?
· מה דעתכם על כך?
· בסוף הסיפור החליט ערן שצריך אסור בסיפור. מדוע הוא החליט כך?
· אילו חוקים, לדעתכם, יוסיף ערן לסיפור החדש שלו?
· כיצד החוקים שערן יוסיף לסיפור החדש ישנו את הסיפור?
6. סכמו את הפעילות: כוונו את הילדים לחשוב על כך שכדאי לנו לנהוג לפי החוקים, כדי שיהיה נעים ובטוח לכולנו.

אֶצְלִי בַּסִּפּוּר – אֵין אָסוּר / רונית גרמן-גלבוע
(מתוך: אצלי בסיפור – אין אסור, עם עובד, ת"א 1997.)

הפעלה 5 מה עושים כשעוברים על החוק?

מטרת ההפעלה:
¨ להבין כי מי שעובד על החוק (עושה מה שאסור לעשות) – עלול לקבל עונש.
הנחיות:
1. קראו לילדים את השיר מאת יהודה אטלס.
(מתוך: אני רוצה שאימא / יהודה אטלס)
החל מהשורה מָשַׁכְתָּ לִי בַּתִּיק

אֲנִי אַגִּיד אוֹתְךָ לַגַּנֶּנֶת

2. שאלו את הילדים:
· על אילו חוקים עבר הילד שבשיר?
· מה, לדעתכם, תעשה הגננת?
· מה צריך לעשות אם מישהו עובר על החוק (עושה מה שאסור לעשות?)

3. משחק תפקידים ודיון:
· הילדים יציגו מצב שיש בו פגיעה בפרט. (למשל: ילד/ה חוטף/ת מחברו/ה משחק / צבע / צעצוע.)

· בקשו מהילדים להציע דרכים לפתור את הבעיה בשיחה.
· עודדו אותם להסביר מדוע חשוב להכיר את חוקי הגן ולשמור עליהם, כיצד אפשר להסביר לילד שלא יודע – כיצד יש לנהוג. מה עושים אם למישהו קשה לקבל את אחד החוקים.
· באופן דומה אפשר להעלות אירועים נוספים שקורים בגן.

הפעלה 6 להחליט על חוק – זה לא צחוק
מטרת ההפעלה:
¨ לשתף את הילדים בהליך של קביעת החוקים בגן.

הנחיות:
1. הציעו לילדים ליצור ספר חוקים לגן.
· עוררו דיון על חשיבותם של החוקים בשמירה על כללי התנהגות והסדר.
· ערכו עם הילדים רשימה של חוקים ושל כללי התנהגות הנהוגים בגנכם.
· השתדלו לנסח את ההתנהגות הרצויה ולא את האיסור.

2. דוגמאות:
· צריך לשמור על הפרחים בגינה. (ולא: אסור לדרוך).
· אנו מתייחסים בכבוד לחברים. (ולא: אסור לריב / לצעוק / להכות).
· אנו שומרים על רכוש הגן. (ולא: אסור להרוס / לשבור).
3. ערכו הצבעה לגבי קבלתו של כל חוק.
4. החוקים לתועלת ילדי הגן:
הכינו עם הילדים שלטים של החוקים: הוסיפו איורים או תמונות להמחשת החוקים הכתובים. (אפשר להשתמש כאן גם בתוצרים של הפעלה 1: אצלנו בגן אין בלגן).
5. את החוקים המצוירים הציבו בגן במקומות המתאימים לחוקים, ובאופן שיהיו זמינים לשימוש הילדים. (למשל, שלטים של: נא לא לפרק יהיו זמינים בפינת הקוביות.)

לחצו להמשך קריאה
הקטן