מערך שיעור
חמלה ואמפתיה – "איך לרפא כנף שבורה" / בוב גרהם
דינה ציונית, מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים.

הספר "איך לרפא כנף שבורה" הוא ספר ילדים מאויר שהמלל בו מינימליסטי, ויש בו איורים רבים. המלל המועט מדרבן את הילדים לפענח את המסרים הטמונים באיורים. הספר מזמן שיח מעמיק על רגישות לזולת, בעיקר לבעלי חיים, חמלה ואמפתיה, ומאפשר לשוחח עם הילדים "בגובה העיניים" מתוך שלושת מרכיבי האמפתיה.

רקע

אמפתיה היא היכולת להרגיש ולהבין את עולמו האישי של האחר כאילו הוא העולם האישי שלי, וזאת – בלי לוותר על העצמי. במילים אחרות: אדם חווה את מצבו המחשבתי, הרגשי וההתנהגותי של אדם אחר תוך כדי הפרדה מוחלטת בינו ובין אותו אדם, והתגובה הרגשית שלו מאופיינת ברגשות של דאגה, אהדה, חמלה ורוך – מתוך רצון להקל על מצוקת האחר.
לאמפתיה שלושה מרכיבים: מרכיב רגשי, המתאפיין בעיקר בתגובות רגשיות כמו עצב, דאגה ואהדה; מרכיב קוגניטיבי, המתאפיין ביכולת להבין את הרגש; ומרכיב התנהגותי, המתאפיין בהגשת עזרה לזולת שנמצא במצוקה.

מבוסס על המאמר שכתבו גילה רוסו-צימט ורחל שגיא, אמפתיה בקרב ילדים בכיתות א' ו-ב': השפעת תוכנית התערבות על יכולתם האמפתית של ילדים. חוקרים@ הגיל הרך, גיליון 5.

 

מטרות

העלאת המודעות לנושא החמלה לבעלי חיים
העלאת המודעות לאמפתיה
שיפור יכולות שפתיות – המללת תמונות והתרחשויות
העשרת השפה באוצר מילים וביטויים, לדוגמה: משק כנפיים, חבטה ועוד
הבנת מושגים מופשטים כמו תהליך, חמלה, שחרור ועוד

הנחיות

על הספר
ביל ואימו מבלים בעיר הגדולה. ציפור נחבטת בחלון זכוכית ונופלת לכביש. היא שרועה על הכביש, אך אנשים העוברים לידה אינם מבחינים בה. בהיותו ילד, נמוך משאר האנשים, ביל מבחין בציפור. אך אין זו הסיבה היחידה לכך שביל שם לב לציפור הפצועה. למרות הצפיפות
הרבה בעיר הגדולה הוא סקרן ומגיע לציפור. הוא מרים אותה ובעדינות, עוטף אותה בצעיף של אימו, מביא אותה הביתה ומנסה לתקן את הנוצה שנשרה ממנה. יחד עם הוריו הוא מטפל בציפור כדי לאחות ולרפא את הכנף הפגועה. כשהציפור מחלימה, ביל והוריו מחזירים אותה לאותו מקום שבו מצאו אותה, והציפור עפה לשמים.

הפעילות
1. התחילו את הפעילות בהקראת הסיפור. כדאי להראות את האיורים לילדים ולבקש מהם לתאר מה קורה בכל עמוד. כדאי לאפשר להם לבטא את עצמם באמצעות עולם המושגים שלהם. יחד עם זה, הספר מזמן העשרה לשונית ומושגית כמו המילה "תהליך". בספר באים לידי ביטוי תהליך הנפילה של הציפור ותהליך ההחלמה שלה.
הילדים ישימו לב לחלוקת הדף שבו מתואר תהליך הנפילה של הציפור – לשלושה חלקים. החלק הראשון מתאר את הציפור בשמים, בחלק השני היא נופלת, ובחלק השלישי היא שוכבת פצועה על הארץ. הציפור מסומנת בצבע אדום. כל האנשים באיור צבועים באפור חוץ מהילד – שהוא צבעוני.

שאלות מקדמות דיון:
ספרו במילים שלכם, מה קרה.
מדוע אף אחד מהעוברים ושבים לא שם לב לציפור?
איך הרגיש ביל ביחס לציפור, כשראה שהיא פצועה?
מה הוא עשה?
האם זה מעשה טוב?
בסוף הסיפור ביל שולח את הציפור לחופשי. מה דעתכם על מעשה זה?
לפי דעתכם, איך הרגיש ביל כשהוא שחרר את הציפור?
האם עזרתם פעם לבעל חיים?
בסיפור ראינו שביל עוזר לציפור בעת צרה. איזה מעשה טוב אתם יכולים לעשות כדי לעזור לחבר בצרה?

 

2. לפניכם כרטיסי – תמונה ובהן מתוארים מצבים שונים. פזרו אותם ובקשו מכל ילד לקחת כרטיס.
הילדים יענו על אותן השאלות ביחס לכל אירוע:
א. מה קורה בתמונה?
ב. איזה רגש עולה מהתמונה?
ג. מה תוכלו לעשות כדי לעזור?

לחצו להמשך קריאה
הקטן