מאמר
חנוך לנער על פי דרכו הוירטואלית!
רפאלה בלס

המאמר עוסק במיזם חינוכי חדש העושה שימוש מושכל ברשת חברתית לצורך חונכות ומחויבות אישית.

תוכן

הרעיון

בימים אלו כאשר שומעים על סכנות הפייסבוק האורבות מכל עבר, נעים לשמוע על מיזם חינוכי חדש העושה שימוש מושכל ברשת חברתית לצורך חונכות ומחויבות אישית. מדובר בפיילוט למיזם משותף של קבוצת עמל ותוכנית קרב, בארבעת בתי הספר התיכונים של קבוצת עמל בדימונה – הרב תחומי זינמן, הרב תחומי ליהמן, הרב תחומי אפלמן והרב תחומי אחווה. אירוע הפתיחה החגיגי התקיים בפברואר בחסות עיריית דימונה ובהשתתפות ראש מינהל חינוך ורווחה מר משה נחום, מר שלומי בטיטו המפקח על החינוך החברתי במחוז דרום, הגב' רותם פורת נציגת תוכנית קרב, מנהלי בתי הספר התיכונים והיסודיים בדימונה, ונציגי רשת עמל.

פירוט

"נקודת החוזקה של התוכנית, בעיני", מספרת אילת אברמוביץ , מנהלת תחום חינוך חברתי ערכי ברשת עמל, "היא החיבור המתבקש בין תעודת הבגרות החברתית ופרויקט החונכות האישית. "נפגשים ברשת", נתפס בטבעיות כמקום השמה נוסף המתמקד בפעילות התנדבותית. מדובר בנערים המבלים חלק ניכר מזמנם ברשתות חברתיות, ואשר מצאו דרך לנדב את כישרונם ולהדריך חניכים מרחוק. אחת לחודש נפגשים החונכים עם החניכים פנים אל פנים, ועוסקים בפעילות קהילתית משותפת.
כך למשל, בימים אלו הם מכינים בצוותא משלוחי מנות לבתי האבות בעיר לחג הפורים המתקרב".
"הקמנו, לצורך הפרויקט רשת חברתית ייחודית בפלטפורמת קוד פתוח של ELGG ", מספרת גילי אלון, מנהלת עמלנט- הסביבה הלימודית המתוקשבת של רשת עמל, "משום שהיא מוכרת בעולם כמתאימה ביותר לחינוך ולהוראה בשל השליטה המלאה ברכיבי הרשת ובניהול חבריה. הרשת פותחה בסיועה של סוזן צעירי ומהווה את המרחב הוירטואלי היומיומי למפגש בין החונכים לחניכי בתי הספר היסודיים. באמצעות הרשת, לומדים התלמידים גלישה בטוחה, יישומי מחשב תקשורת למטרות חברתיות וקהילתיות. "אנו מאמינים", הוסיפה "כי הפיילוט הזה יוליד בעתיד הזדמנויות נוספות לרשתות חברתיות התורמות לקהילה ברחבי הארץ. בנוסף, מסייעים הבוגרים לחניכים לפתור משימות לימודיות מקוונות הניתנות כשיעורי בית באתר בית הספר היסודי".

עד כה הספיקו התלמידים להיפגש פנים אל פנים, לפתוח פרופיל אישי ברשת, ולהכיר את מרכיבי המרחב הוירטואלי, כאשר עיקר הפעילות המקוונת תבוא לידי ביטוי בחודשים הקרובים.
"הפרויקט מחבר את תלמידי בתי הספר היסודיים עם התיכונים בעיר ונותן להם תחושת ביטחון של "אח גדול", מספרת רותם פורת, ראש תחום מחשבים בתוכנית קרב, ומוסיפה: "מנהלות בתי הספר היסודי, גילו שיש ילדים רבים, שכאשר חונך או חונכת מתפקדים בעבורם כאח בוגר, הדבר מועיל להם ברמה החברתית והרגשית לא פחות מהלימודית. משום כך", ממשיכה, "הן מפעילות לחץ גדול להעלות את מספרי החונכים בבית הספר, שכרגע, בתקופת פיילוט, עומד על 20 חונכים – 5 מכל תיכון, ו-5 מכל בית ספר יסודי המזין אותו. הילדים זוכים לליווי בסביבה של רשת חברתית מוגנת ובלימוד מיומנויות מחשב שכל כך חשובות להם".

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות ניוזלטר של רשת עמל

לחצו להמשך קריאה
הקטן