פעילות מתוקשבת
יום הולדת לאריק איינשטיין – י"ב בטבת
דינה ציונית וצוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

פעילות מתוקשבת העוסקת באריק איינשטיין, שנולד ב-3 בינואר 1939 ונפטר ב-26 בנובמבר 2013.

רקע

איינשטיין היה זמר, פזמונאי, תסריטאי ושחקן ישראלי.

איינשטיין נחשב אחד הזמרים הישראלים החשובים ביותר.

ביחידה זו נכיר את אריק איינשטיין דרך השיר שכתב עם שלום חנוך: "למה לי לקחת ללב".

מטרות

התלמידים יכירו את אריק איינשטיין כיוצר.
התלמידים יְפַתחו מודעות ליכולת שלהם להתייחס לקשיים בדרכים שונות, תוך כדי ראייה פרופורציונלית של הקשיים והמצוקות בחייהם.

הנחיות

במהלך הפעילות

עמוד 1 –

קיימו שיחה עם התלמידים ושאלו: מי מכיר את אריק איינשטיין? מה ידוע לכם עליו?

בשנות הקריירה הראשונות שלו אריק איינשטיין לא כתב את שיריו בעצמו, ובאלבום הסולו הראשון שהוציא, "שר בשבילך", לא היה מעורב בכתיבה של השירים. השיר הראשון שכתב, כשהיה בן 28, היה "כל השבוע לך" שהלחין שמוליק קראוס. "כל השבוע לך" ו"אז מה" היו שני השירים הראשונים פרי עטו שנכללו באלבום של "החלונות הגבוהים", להקה שחבריה היו אריק איינשטיין, שמוליק קראוס וג'וזי כץ.

באלבומיו הבאים איינשטיין כבר היה מעורב יותר ביצירה, והחל לכתוב את המילים לרבים משיריו. בין שיריו המפורסמים, שגם כתב את מילותיהם: "אני ואתה", "סע לאט", "הימים הארוכים העצובים", "כתבו עליו בעיתון", "אני אוהב לישון", "שיר של אחרי מלחמה", "סן פרנסיסקו על המים", "יושב על הגדר", "שביר", "פסק זמן", "עוד ניפגש", "אוהב להיות בבית", "עוף גוזל", "שמור על עצמך", "זה לא בדיוק געגוע", "עוד יהיה" ועוד. באלבומו "שביר" משנת 1983 כתב את כל השירים, ובאלבומו "פסק זמן" שיצא כעבור שנה כתב את כל השירים למעט אחד. בשנות הקריירה האחרונות שלו מיעט לכתוב שירים, ושני אלבומיו האחרונים, "רגעים" ו"כל הטוב שבעולם", כוללים ברובם שירים שכתבו אחרים.

איינשטיין גם הלחין מקצת השירים, רובם לאלבום הילדים "שירי ילדים", שהוציא ב-1971. מהשירים שהלחין למבוגרים מוכרים השירים הבאים: "אבישג" מהאלבום "פלסטלינה" ו"עוד יהיה" מהאלבום "האהבה פנים רבות לה". את תהליך ההלחנה על שיריו תיאר כך: "זה היה נחמד, אבל לא סיכן את מוצרט".

מבוסס על מידע  מתוך ויקיפדיה

 

עמוד 2 –

התלמידים יקראו ויאזינו לשיר שכתב אריק איינשטיין – "למה לי לקחת ללב".

ספרו להם שאריק איינשטיין שר את רוב שיריו בטון מחויך, גם כשלא עסקו בנושאים שמחים. שאלו את התלמידים מה דעתם על הדרך שבה נהג אריק איינשטיין להגיש את שיריו.

האם קרה לכם שאמרתם לעצמכם "למה לי לקחת ללב?" איך התמודדתם עם מצבים שבהם אמרתם לעצמכם אמירות מהסוג הזה?

חשוב שתלמידים רבים ככל האפשר יעלו הצעות לדרכי התמודדות, כדי ששאר התלמידים יבינו שיכולות להיות כמה דרכי פעולה. חשוב גם שהתלמידים ילמדו מניסיון חבריהם.

 

עמוד 3 –

הדובר בשיר אומר: "יש לי דמיון שעוזר לפעמים לשכוח."

הדמיון עוזר לנו הרבה פעמים להתרחק ממחשבות לא נעימות ולחשוב על דברים אחרים. הילדים יבחרו באחת התמונות שבמצגת או בתמונה שימצאו ברשת, ויכתבו איזו תמונה היו רוצים לדמיין כדי שיוכלו להתמודד עם מחשבות לא טובות.

אפשר להרחיב את הדיון ולשאול מה עוזר להם להתמודד עם מצבים לא נעימים. האם הדמיון כפי שמציע הדובר בשיר יכול לסייע להם להתמודד עם מצבים כאלה?

 

הילדים יבחרו את אחד הדברים שיש לדובר ויכתבו איך דבר כזה יכול לעזור למישהו מהם לא "לקחת ללב". הילדים יוכלו להציע מה עוד מלבד הדמיון מסייע להם.

בקשו מהתלמידים לשתף. חשוב לתת מקום לרעיונות השונים שהילדים מעלים.

דונו בשאלה אם ניתן ליישם חלק מהרעיונות שעלו בכיתה.

 

לסיכום שאלו:

אילו דברים חדשים למדתם על עצמכם או על אחרים בפעילות זו?

לחצו להמשך קריאה
הקטן