מערך שיעור
יום הניקיון הבינלאומי
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות זאת עוסקת ביום הניקיון הבינלאומי החָל ב-29 בספטמבר, במטרה להביא לידי מודעות את חשיבותם של הסדר והניקיון בכיתות כמשפיעים על האווירה בכיתה ועל האקלים הכיתתי.

רקע

פעילות זאת עוסקת ביום הניקיון הבינלאומי, החָל ב- 29 בספטמבר
לסביבה הפיזית של הכיתה ושל בית-הספר כולו (עיצוב חלל הכיתה והחצר, האקוסטיקה, רמת הצפיפות ועוד) ולסביבה הארגונית שלהם (החלוקה לשכבות גיל, סידור הישיבה בכיתה, מערכת השעות ועוד), יש השפעה לא מבוטלת על האקלים הבית-ספרי ועל תופעות של אלימות ושל ונדליזם. מתן תשומת לב להיבטים האלה של בית הספר/של סביבת הלימודים יכול לשפר את האקלים השורר בו/בבית-הספר.

מתוך מאמר של אליעזר יריב

בבתי ספר רבים בישראל כיתות הלימוד אינן נקיות ואינן אסתטיות. הכיתות מלוכלכות, הקירות "פצועים", ניירות פזורים על הרצפה, השולחנות מלאי קשקושים, והכיסאות חורקים ואינם יציבים. במקרים רבים גורמים לכך חוסר מוּדעוּת וחוסר אחריות של התלמידים לסביבתם.

כאשר הסביבה הלימודית אינה נעימה, הדבר פוגע ביכולתם של המורים להתרכז בתוכן הלימודי של השיעור. מורים רבים נאלצים לפתוח את השיעור בבקשה לנקות את הכיתה, ליישר את השולחנות ואת הכיסאות, למחוק את הכתוב על הלוח וכדומה. זמן רב מתבזבז על ביצוען של פעולות אלה והאווירה הנוצרת בכיתה היא אווירה של כעס ואי-נעימות. התלמידים עצמם עלולים גם הם להרגיש אי-נוחות ועצבנות בכיתה שאינה מסודרת ואינה נקייה.
בפעילות שלפנינו נעסוק בנושא זה, ונבדוק עם התלמידים כיצד ניתן לשפר את האקלים בכיתה בעזרת יצירה של מקום נקי ונעים יותר ללמוד בו.

מטרות

א. חינוך חברתי – העלאת המוּדעוּת לסדר ולניקיון בכיתות, כדי ליצור אווירה ואקלים כיתתי נעימים יותר.
ב. מעגל השנה – עיסוק ביום הניקיון הבינלאומי, החָל בכל שנה החל ב- 29 בספטמבר

הנחיות

בפעילות זאת נעסוק ביום הניקיון הבינלאומי, באמצעות:
1. צפייה בסרטון קצר
2. דיון ופעילות בכיתה
3. מסע פרסום ברשת

*מומלץ לקיים את השיעור בכיתת מחשבים

1. ספרו לתלמידים על "יום הניקיון הבינלאומי":

מדי שנה יוצאים מיליוני בני אדם, ב-120 מדינות בעולם, למבצע ניקיון של סביבתם הקרובה. המבצע הוא חלק מפרוייקט חובק עולם, הקרוי "Clean up the World" ("מנקים את העולם") והוא מתקיים בחסות ארגון בין-לאומי המסונף לאו"ם. יום בין-לאומי זה מצוין ב 29 בספטמבר
בארץ יום הניקיון מצוין בחודש מארס. הקרן הקיימת לישראל (קק"ל) היא היוזמת של חוק יום ניקיון לאומי שאושר ע"י הכנסת בנובמבר 2008.

את יום הניקיון הלאומי של ישראל מציינים בתקופת האביב, שבה מזג האוויר מתאים יותר לקיום ניקיון ברחבי הארץ, וכן בגלל הקרבה הסמלית לחג הפסח.

יום הניקיון הלאומי מחזק את המוּדעוּת לנושא שמירת הניקיון וטיפוח הסביבה, ואף תורם לתחושת השותפות של המשתתפים, הנרתמים כולם לניקיון הסביבה ברחבי הארץ.

2. שאלו את התלמידים: מדוע לדעתכם יש בעולם ובישראל צורך לקיים "יום ניקיון"?

3. בקשו מהתלמידים להסתכל מסביב, ושאלו:

– האם אתם רואים אשפה על הרצפה?

– האם אתם רואים ניירות ושיירים של חידוד העפרונות על השולחנות?

– האם השולחנות מסודרים זה אחר זה בצורה ישרה, או שהם בולטים מהשורה ומפריעים למעבר?

– האם לדעתכם מצב הסדר והניקיון בכיתה עלול להשפיע על מהלך השיעור?

– במה עלול מצב הסדר והניקיון לפגוע? האם הוא משפיע על מצב רוחנו? על הרצון ללמוד?

4. צפו בסרט ניקיון כפיים

הסרטון צולם באחד מבתי-הספר בישראל. יונה קנינו, מנהלת בית-הספר "קול יעקב" בירוחם, וארז אוחיון, סגנה, רצו להראות לתלמידים ולמורים את חייהן המנקות העובדות בבית-הספר אחרי שעות הלימודים. לשם כך ראיין אותן ארז אוחיון וצילם זאת במצלמת וידאו.

באמצעות הסרט תוכלו להתרשם ממה שקורה במקום. לאחַר לכתכם הביתה, המנקות של בית הספר טורחות במשך שעות כדי לנקות את הכיתות, אך למחרת – הכיתות חוזרות למצב מלוכלך. אתם מוזמנים לצפות בסרט ולראות כיצד אתם יכולים לשפר את המציאות הזאת.

5. לאחר שצפיתם בסרט – שאלו את התלמידים:

– מה ראיתם בסרט?

– מה עשתה המנקה? מה אספה מהשולחנות? מה אספה מהרצפה?

– כמה זמן לוקח למנקות לנקות את הכיתות בבית הספר? (7-6 שעות לכל מנקה)

– מה דעתכם: איך ניתן לעזור למנקות? הציעו כמה רעיונות שאפשר לבצע.

בקשו מהתלמידים לנסות ולשפר את מראה הכיתה.

בשלב הראשון בקשו מהם לאסוף שאריות אשפה שנמצאות מסביבם, ולסדר את השולחנות והכיסאות בצורה ישרה.

אחר כך שאלו:

– האם נעים לכם יותר לשבת בכיתה מסודרת ונקייה?

– איך אתם מרגישים כעת? האם אתם מרגישים רגועים יותר?

הסרט מסתיים בהצעות שונות לעזור, בהן ההצעות:

– לשמור על כבוד האדם.

– לשמור על כבודנו.

בקשו מהתלמידים להסביר למה מתכוונים כשאומרים: שומרים על הניקיון – שומרים על הכבוד.

לסיום שאלו: אם כל אחד מאיתנו היה עוזר, האם היה נעים יותר לחיות בכיתה וקל יותר למנקות?

סרטטו על הלוח טבלה ובה פירוט של התחייבויות, ובקשו מהתלמידים לקבל על עצמם אחת מההתחייבויות ולנסות ליישם אותה בימים הקרובים:

– ליד כל התחייבות רשמו את שמות התלמידים.

אם יהיו תלמידים שירצו להתחייב ליותר מהתחייבות אחת, עודדו אותם וכתבו את שמותיהם במקומות הנוספים.

ההתחייבות

התלמידים המשתתפים

 

לוודא שהסביבה שלי נקייה,

להרים ניירות ואשפה מהרצפה, לפַנות את השולחן

להרים כיסא בסוף יום הלימודים

 

לנקות את הלוח בסוף היום (אפשר בתורנות)

 

 

 

להכין קישוטים לקירות הכיתה בהקשרים הלימודיים

הצעות נוספות….

  • פעילות נוספת – בכיתה או כשיעורי בית (אפשר לבצע פעילות זאת בקבוצות):
    אתם פרסומאים צעירים. קיבלתם דף שלם בעיתון בית הספר, ואתם יוצאים במסע הסברה על חשיבות הניקיון בכיתות.
  • בדף זה תוכלו לכתוב מדוע חשוב שהכיתות יהיו נקיות.
    כיצד תשפיע העובדה שכיתה נקייה על אווירה לימודית נעימה בכיתה? וכיצד היא תשפיע על ההתנהגות של התלמידים והמורה ועל התחושות שלהם?
  • עצבו כרזה ובה היגדים ו/או פתגמים הקוראים לתלמידים לשמור על ניקיון הכיתה.
לחצו להמשך קריאה
הקטן