מערך שיעור
יום שפת האם הבינלאומי – 21 בפברואר
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרת פעילות זאת היא העלאת המודעות לנושא "זכויות הילדים לשמור על שפת האם שלהם במטרה לשפר את האקלים הכיתתי".

רקע

יום שפת האם הבינלאומי מצוין בכל שנה בתאריך 21 בפברואר על-ידי ארגון אונסק"ו.
מטרתו לעודד פעילות חינוך באמצעות שפת האם, מתוך אמונה שמערכת חינוך, העושה שימוש בשפת האם, מעודדת התפתחות אינטלקטואלית ומקוריות. כמו כן, שפת האם תורמת לטיפוח האקלים החברתי, ובעיקר בחברה רב-תרבותית.

מהי שפת אם?
החברה הישראלית היא חברה רב-תרבותית. בעשורים האחרונים קלטה מדינת ישראל כמיליון עולים, והדבר גרם למפנה ביחס אל התלמידים העולים, אשר שפת האם שלהם אינה עברית.

מילון רב-מילים מגדיר שפת אם כך:
השפה הראשונה שילד לומד לדבר בה; השפה שילד רוכש באופן טבעי בילדותו מתוך מגע עם סביבתו (בעיקר ההורים); שפתו המקורית של אדם.

שפת אם היא מרכיב חשוב ביותר בזהות של האדם. היא מסייעת לנו להגדיר את עצמנו ואת מקומנו בעולם. באנציקלופדיה החופשית ויקיפדיה מציינים שבהיבט התפקודי ניתן להגדיר את שפת האם כשפה שבה הדוברים מונים, חושבים, חולמים ומדברים.

בעידן של רב-תרבותיות חשוב לבסס את מעמדה של השפה העברית כשפה לתקשורת ולתרבות במדינה, בלי לשלול את חשיבותן של שפות אם של קבוצות אחרות.

מטרות

חינוך חברתי: העלאת המודעות לנושא "זכויות הילדים לשמור על שפת האם שלהם במטרה לשפר את האקלים הכיתתי".
בתחום הרגשי: התלמידים יבינו שלכל ילד וילדה יש זכות בסיסית לשמור על שפת האם שלהם, על בסיס שוויון לשוני ותרבותי.
בתחום ההתנהגותי: התלמידים יאמצו גישה סובלנית ומקבלת בכיתה ובבית-הספר כלפי חבריהם דוברי שפות אם שונות.
מעגל השנה: עיסוק ביום שפת האם הבינלאומי

הנחיות

בפעילות זאת נעסוק בנושא השפה כגשר תרבותי לפיתוח סובלנות בין בני אדם.
נעסוק בקיומם של שפות שונות תוך התייחסות בכבוד לתרבותם באמצעים הבאים:
1. סיעור מוחות בקשר לנושא
2. דיון ושאלות
3. עבודה בדף לתלמידים:
א. סיפורם של הילד אברהם (עלה מאתיופיה) ושל הילדה אנה (עלתה מרוסיה)
ב. עבודה יצירתית: זיהוי שפות והמצאת שפה

הפעילות

1. התחילו את השיעור בשאלה: "מהי שפת אם?"
2. הסבירו לתלמידים מהי שפת אם (היעזרו בהגדרות שלמעלה).
3. ספרו לתלמידים על יום שפת האם הבינלאומי.
4. שאלו את התלמידים את השאלות שלמטה.
5. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
משך הזמן למילוי הדף לתלמידים והדיון בכיתה: כ-45 דקות

שאלות לדיון

1. מהי שפת האם שלכם?
2. אילו שפות אחרות מדברים בבית?
3. מה משמעות השפה עבורכם? למשל, האם השפה חשובה לכם מבחינת השייכות שלכם למשפחה?
4. כיצד שפת האם מאפשרת לכם ליצור קשר/תקשורת עם בני אדם?
5. מלבד השפה, באיזה אופן בני האדם יכולים לתקשר?
6. האם חשוב לתקשר רק באמצעות מילים?
7. אילו דרכי תקשורת אחרות אתם מכירים?
8. מה קורה בכיתה שלנו: האם כולם מדברים רק עברית?
9. א. האם חשוב שנקבל ילדים, שמדברים שפות אחרות מאלה שאנו מדברים?
ב.איך ניתן לעודד סובלנות ופתיחות כלפיהם?
10. חשבו על דרך תקשורת טובה לתקשר עם תלמידים ששפת האם שלהם שונה משלכם. (למשל: הפקת עיתון רב-
לשוני)
11. הסבירו לתלמידים מהי שפת אם (היעזרו בהגדרות המצורפות).
12. ספרו לתלמידים על יום שפת האם הבינלאומי. (היעזרו במידע שלמעלה.)
13. התפתחות השפה המדוברת היא נקודת מפנה חשובה בהתפתחות האנושית. בני-האדם יצרו כלי תקשורת בינם לבין עצמם, וזאת, למעשה, תרבות. השפה היא גשר תרבותי.
א. מה דעתכם: כיצד היה העולם נראה, אם כל בני האדם היו מדברים באותה השפה?
ב. האם יש יתרונות בשפה אחת משותפת לכל העמים? מה הם?
ג. האם יש חסרונות בשפה אחת משותפת לכל העמים? מה הם?
14. במשך אלפי שנים מילים עבריות התקבלו בשפות אחרות (למשל, המילה אָמֵן), והעברית גם קיבלה מילים משפות אחרות (למשל, שניצל, צ'יפס). האם אתם מכירים עוד מילים שנדדו משפה לשפה?

לחצו להמשך קריאה
הקטן