פעילות מתוקשבת
ילד אסור ילד מותר – מרטין לותר קינג
דינה ציונית, עינת ברום, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת בנושא היחס לאחר וקבלת השונה דרך סיפור חייו של מרטין לותר קינג.

רקע

הפעילות עוסקת ביחס לאחר, תוך כדי היכרות עם חייו ופועלו של מרטין לותר קינג.
הפעילות מיועדת לכיתות ה-ו.
משך הפעילות הבסיסית: 45 דקות.

מטרות

להעלות את המודעות לנושא היחס לאחר וקבלת השונה.

הנחיות

לפני הפעילות

שיחה עם התלמידים לפני הפעילות:
אמרו לתלמידים כי היום תעסקו בנושא היחס לאחר וקבלת השונה דרך סיפורו של מרטין לותר קינג.
שאלו את התלמידים:
האם אתם מכירים את מרטין לותר קינג?
האם אתה יודעים מה היה היחס לאנשים שחורים בארה"ב לפני כ-50 שנה?
אם הם אינם יודעים, מומלץ לספר שבמשך שנים רבות הייתה בארה"ב אַפְלָיָה קשה של האנשים השחורים לעומת הלבנים. למשל, היו חוקים שקבעו שלבנים ושחורים אינם יכולים להשתמש באותם המתקנים (כגון ברזי מים, ספסלים ציבוריים, מסעדות ואוטובוסים). גם בתי הספר הציבוריים היו נפרדים: בתי ספר לשחורים ובתי ספר ללבנים. האפליה הקשה באה לידי ביטוי בייחוד במדינות בדרום ארה"ב, שם היו גם מקרי אלימות רבים נגד שחורים.

במהלך הפעילות

עמוד 1 – מדרש תמונה
בקשו מהתלמידים להביט במסך הראשון של הפעילות ושאלו:
האם אתם מזהים את דמותו של מרטין לותר קינג?
בקשו מאחד התלמידים להקריא בקול את הכתוב.
בקשו מהתלמידים להעלות שאלות בנוגע לכתוב. מהם הפרטים החסרים? מה הם היו רוצים לדעת?
ניתן לרשום את השאלות על הלוח.

עמוד 2 – הכירו את מרטין לותר הילד
בקשו מהתלמידים לקרוא את הטקסט.
שאלו את התלמידים:
לאיזה יחס זוכה מרטין מאנשים שונים (נהג האוטובוס, האישה בחנות, האנשים ברחוב)?
כיצד לדעתכם מרגיש מרטין הילד?
כיצד אתם הייתם חשים במצב דומה?

עמוד 3 – קטעי מידע על חייו של מרטין לותר קינג על ציר הזמן
אם אפשר, חלקו את הכיתה לקבוצות. כל קבוצה תתמקד בתחנה מסוימת בחייו של מרטין לותר, ולאחר מכן תספר לשאר תלמידי הכיתה מה אירע באותה שנה. אם אי אפשר לחלק לקבוצות, בקשו מכל זוג לקרוא על כל תחנות חייו של מרטין לותר, ובקשו מחמישה מתנדבים לספר בקצרה במילים שלהם את מה שקראו.

עמוד 4 – מסדרים אירועים מרכזיים על ציר הזמן
על סמך הידע שרכשו התלמידים, בקשו מהם לסדר את האירועים השונים על פי ציר הזמן הנכון.

עמוד 5 – משחק מיון
בקשו מהתלמידים למיין את ההיגדים לפי האיסורים שחלו על מרטין כילד שחור לעומת ילדים לבנים.
שאלו את התלמידים:
האם ידעתם שאיסורים כאלו היו קיימים בארה"ב גם על ילדים?
בקשו מהתלמידים לשתף ברגשותיהם לגבי ההיגדים השונים.

עמוד 6 – מכירים זכויות אדם
בקשו מהתלמידים למתוח קו בין הזכות לתמונה המתארת את הזכות.
באיורים ניתן לראות דוגמה לפגיעה בזכויות מסוימות. בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות נוספות לפגיעה בזכויות.

עמוד 7 – בחירה בזכויות
התלמידים יבחרו את אחת הזכויות מהמשחק הקודם ויכתבו איזו זכות מתאימה לדעתם לחייו של מרטין לותר. בקשו מהתלמידים לשתף בבחירתם.

לאחר הפעילות

אמרו לתלמידים שסיימתם את הפעילות בנושא.
שאלו את התלמידים את השאלות הבאות:
האם למדתם משהו חדש במהלך הפעילות? מהו?
האם נתקלתם אי פעם במצבים של חוסר קבלה של האחר בכיתה? בבית ספר? בישראל?
אם כן, מה לדעתכם אפשר לעשות כדי למנוע תופעה כזאת בכיתה?

לחצו להמשך קריאה
הקטן