מערך שיעור
כי האדם עץ השדה
נועה שפירא, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

ט"ו בשבט, ראש השנה לאילנות, הוא גם יום שמירת הטבע, וכך יש לנו הזדמנות מיוחדת להגביר את הרגישות לשמירה על הטבע ועל הסביבה. לצערנו, האלימות אינה פוסחת גם על הרס הטבע והסביבה. הפעילות מיועדת לכיתות ד'-ו'.

מטרות

א. חינוך חברתי  הגנה וחיבור לטבע ולסביבה ומניעת ונדליזם.
ב. מעגל השנה – פעילות לט"ו בשבט.

הנחיות

פעילות זאת עוסקת במניעת ונדליזם והרס של הטבע ושל הסביבה באמצעים הבאים:
א. דיון בשאלה: "מדוע האדם הוא עץ השדה, במה האדם והעץ דומים זה לזה?".
ב. הכנה אישית של "העץ שלי".
ג. הכנה קבוצתית של סִיסְמוֹת (סְלוֹגֶנִים) להגנה על הצמחייה והציוד בבית-הספר.

הפעילות

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדף לתלמידים: כ-45 דקות.
ג. בקשו מהתלמידים להציג את "העץ" שלהם.
המלצה: תלו את "העצים" על קיר בכיתה.
ד. עבודה בקבוצות: כל קבוצה תציע מקומות בבית-הספר שיש צורך לשמור עליהם ולטפחם, כגון: חדר מחשבים, חורשה, ספסלים, מדשאה.
המלצה: תאמו זאת מראש עם בעלי תפקידים בבית-הספר.
הצעה: חלקו לתלמידים בריסטולים, קרטון וצבעים, ותלו את התוצרים שלהם בכיתה.
ה. שאלו את התלמידים:
1. מהו, לדעתכם, הקשר בין האדם לעץ?
2. במה האדם והעץ דומים זה לזה?

לחצו להמשך קריאה
הקטן