מערך שיעור
לָקַחַת אחריות (שמואל א' פרק ט"ו, ב'–כ')
שירה גודמן, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח וזהר הרקוב, מקרא, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות שמטרתה לקחת אחריות,לפתח אצל התלמידים את הערך: אנו לוקחים אחריות על מעשינו, גם כאשר שגינו. הפעילות מיועדת לכתה ה'.

רקע

ה' מצווה על שאול המלך באמצעות שמואל הנביא להשמיד את עמלק. שאול אינו מבצע את הצו, אלא לוקח את מלך עמלק בשבי ומשאיר את הצאן ואת הבקר בחיים. כאשר הדבר מתגלה, הוא מנסה להתחמק מאחריות. תחילה הוא מכחיש ואומר "הקימותי את דבר ה'", ולאחר מכן הוא מנסה לטפול את האשמה על העם. רק כאשר הוא מבין שהוא נתפס "על חם" ושלא יוכל להתחמק משמואל, הוא אמנם מודה שחטא, אך בכל זאת מגלגל את האחריות על העם: " חטאתי … כי יראתי את העם".

התנהגותו של שאול המלך מזכירה את התנהגותו של אהרון בפרשת עגל הזהב. גם אהרון גלגל את האחריות אל העם במקום לקחת אחריות על עצמו. (שמות לב, כא–כב).

·כיצד אנו מגיבים כאשר אנו נתפסים בקלקלתנו?
* האם אנו מנסים לגלגל את האחריות על אחרים, או שאנו לוקחים אחריות על מעשינו?

הערה חשובה :
אחת השאלות המרכזיות שסיפור זה מעורר, היא המוסריות של הציווי להשמיד את עמלק. ושאלה זאת מעוררת שאלות נוספות, ובהן: "האם נהג שאול כשורה, כאשר בחר שלא לבצע צו זה?". בנושא זה לא נדון בשיעור זה! אנו נתמקד בלקיחת אחריות על מעשינו לעומת התחמקות מאחריות. חשוב מאוד להדגיש זאת לתלמידים ולכוון את הדיון אל נושא השיעור.

הטקסט המקראי:

כֹּה אָמַר ה': […] לֵךְ וְהִכִּיתָה אֶת-עֲמָלֵק וְהַחֲרַמְתֶּם אֶת כָּל אֲשֶׁר לוֹ וְלֹא תַחְמֹל עָלָיו […]. וַיִּתְפֹּשׂ אֶת אֲגַג מֶלֶךְ עֲמָלֵק חָי, וְאֶת כָּל הָעָם הֶחֱרִים לְפִי-חָרֶב. וַיַּחְמֹל שָׁאוּל וְהָעָם עַל אֲגָג וְעַל מֵיטַב הַצֹּאן וְהַבָּקָר […] וְלֹא אָבוּ הַחֲרִימָם […].
וַיָּבֹא שְׁמוּאֵל אֶל-שָׁאוּל, וַיֹּאמֶר לוֹ שָׁאוּל: בָּרוּךְ אַתָּה לַה' הֲקִימֹתִי אֶת דְּבַר ה'.
וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל: וּמֶה קוֹל הַצֹּאן הַזֶּה בְּאָזְנָי וְקוֹל הַבָּקָר אֲשֶׁר אָנֹכִי שֹׁמֵעַ.
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל: מֵעֲמָלֵקִי הֱבִיאוּם אֲשֶׁר חָמַל הָעָם עַל מֵיטַב הַצֹּאן וְהַבָּקָר לְמַעַן זְבֹחַ לַה' אֱלֹהֶיךָ […].
וַיֹּאמֶר שְׁמוּאֵל אֶל-שָׁאוּל: הֶרֶף … וְלָמָּה לֹא שָׁמַעְתָּ בְּקוֹל ה', וַתַּעַט אֶל הַשָּׁלָל וַתַּעַשׂ הָרַע בְּעֵינֵי ה'. […]
וַיֹּאמֶר שָׁאוּל אֶל שְׁמוּאֵל: חָטָאתִי […].
(שמואל א', פרק ט"ו, פסוקים ב'–כד')

מטרות

1. לבחון את עמדתנו האישית:
א. כיצד אנו מגיבים כאשר אנו פועלים לא כשורה ונתפסים?
ב. האם אנחנו לוקחים אחריות?

2. לפתח אצל התלמידים את הערך: אנו לוקחים אחריות על מעשינו, גם כאשר שגינו.  

הנחיות

א. הפעילות לתלמידים תיעשה בקבוצות בצורת סדנה.

ב. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.

ג.  קראו בקול החלטות שהתלמידים קיבלו בתרגיל בזוגות (רק אם הם מסכימים, כמובן), ובדקו איזו מן העצות שהם מציעים לשאול המלך, מתאימה להחלטות אלה.

ד. דיון בכיתה – לאחר סיום הסדנה ערכו דיון בכיתה. היעזרו בנקודות הבאות:

1. מדוע קשה לנו להודות שטעינו?

2. האם הודאה בטעות מעידה על חוזק או על חולשה?

3. מה גרוע יותר: לקבל עונש על מעשה לא ראוי, או להתחמק מאחריות על-ידי האשמת מישהו אחר?

לחצו להמשך קריאה
הקטן