מערך שיעור
לא רואים עליה – פעילות בעקבות ספר – יחודו של יוצר חגית אהרונוף
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות בעקבות הספר "לא רואים עליה" – יחודו של יוצר חגית אהרונוף. פעילות זאת עוסקת בנושא קבלת האחר – ילדים עיוורים כשווים.

רקע

פעילות זאת עוסקת בנושא קבלת האחר – ילדים עיוורים כשווים.

מטרות

  1. התלמידים יבינו שילדים עיוורים מוגבלים בראייתם בלבד.
  2. התלמידים ייחשפו למצבים חברתיים שעיוורים נאלצים להתמודד עמם.
  3. התלמידים יכירו את יצירתה של חגית אהרונוף.

הנחיות

  • לפני השיעור בקשו מהתלמידים לקרוא את הספר לא רואים עליה.
    אהרונוף, חגית (2008). לא רואים עליה, הוצאת הקיבוץ המאוחד.
  • ספרו על הסופרת חגית אהרונוף.
    נולדה ב-1949 בישראל. שירתה בצה"ל כסמלת סעד. בעלת תואר ב.א. בספרות, לשון ואמנות מטעם אוניברסיטת חיפה, ובעלת תואר מ.א. בחינוך מטעם אוניברסיטת תל אביב. עסקה בתחומי חינוך שונים: הנחלת הלשון, הוראה, ניהול, הדרכת מורים, פיתוח תכניות לימודים ועוד.
    הייתה חברה בצוות הפדגוגי של הטלוויזיה הלימודית, וכן עבדה כתסריטאית במחלקת הילדים והנוער של הטלוויזיה הכללית. סיפוריה עובדו לתכניות טלוויזיה, ושובצו במקראות לבתי ספר הממלכתיים-דתיים. ספרה "גיבור על חזקים" זכה בתחרות "מצעד הספרים" (2001). "מעשה שקרה בארץ לחם" נבחר במסגרת "הספר הטוב" לשנת 1999.
    ספרים נוספים לילדים ולנוער: שתי גומות חן, טרקלין, 1977; גבעת ההיפופוטם, ספריית פועלים, 1983; מה זה יכול להיות? הוצאת הקיבוץ המאוחד; מעשה שקרה בארץ לחם, ספריית בית-אל, 1998; גיבור על חזקים, הקיבוץ המאוחד, 2000. לא רואים עליה, הוצאת הקיבוץ המאוחד, 2008, כתבה תסריטים לתכנית "ריץ' רץ'" עבור הטלוויזיה הישראלית, המחלקה לתכניות ילדים.

מידע קצר בנוגע לעיוורים בארץ
עיוורון הוא מגבלה מולדת או מגבלה שמתפתחת במהלך החיים. העיוורון עלול לפגוע בכל תחומי החיים, החל בפעולות היומיומיות הפשוטות ביותר וכלה בעיסוקים מורכבים.
לפי ההגדרה המקובלת בישראל ובמערב אירופה, עיוור הוא מי שלוקה במגבלות אלה:
1. היעדר ראייה מוחלט.
2. מי שאינו מסוגל למנות אצבעות ממרחק של שלושה מטרים גם בעזרת המשקפיים הטובים ביותר. מתוך דוח לכנסת 2007
בארץ יש כ-150 ילדים עיוורים עד גיל 5 ולמעלה מאלף בגילאי 18-6.

  • ספרו על הספר בקצרה:
    הספר עוסק בשיר, ילדה עיוורת שמצטרפת באמצע שנת לימודים לבית ספר במושב בצפון הארץ. תלמידי הכיתה לומדים להכיר ילדה המתמודדת עם נכותה באומץ ובלי הנחות. חוכמתה, יופייה ותגובותיה הישירות לכל קושי שמתעורר סוללים את דרכה אל לב הילדים. במושב מתרחש גל של פריצות מסתוריות לבתי התושבים. גל הפריצות נראה ללא סיבה כי הפורצים לא לוקחים איתם דבר, אבל אנשי המושב נסערים. חבורת ילדים ובהם שיר נרתמת לפענח את התעלומה. שיר העיוורת תורמת את חלקה בפתרון התעלומה, תוך שימוש בחושיה המחודדים כעיוורת. בספר מגוללת הסופרת את דרך התמודדותה של שיר כילדה עיוורת, את תהליך קליטתה בכיתה החדשה, את הדרך שבה היא לומדת להכיר את סביבתה ואת רצונה להשתלב כשווה בחברת הילדים.

הפעילות

1. שאלו את התלמידים:
– מה דעתכם על הספר?
– מה דעתכם על ההתמודדות של שיר הילדה העיוורת בכיתתה?

2. שוחחו עם התלמידים על נושא  דמי הליווי לניידות:
ספרו להם שעיקר הסיוע הכספי שהשירות לעיוור מעניק לעיוורים הוא תשלום דמי ליווי לניידות. דמי הליווי מיועדים לסייע לעיוורים בניידות, במטרה לאפשר להם פעילות רבה יותר בחיי החברה והקהילה ושימוש בשירותים החברתיים הניתנים בקהילה, למשל עבור עזרי ניווט (כלב נחייה, שיעורי ברייל וכו', או לחילופין עבור חוגים מותאמים והנגשה במקומות שונים). מתוך דוח לכנסת 2007

בספר יש לשיר מורה שעוזרת לה ב"שיעורי ניידות":

  • במה לדעתכם שיעורים אלו תורמים לילד/ה עיוור/ת להרגיש שווה לאחרים?
  • האם לדעתכם ניתן לעזור לילדים עיוורים בדרך אחרת? כיצד?

בנספח יש כמה כרטיסיות. הדפיסו אותן וחלקו אותן לתלמידים בכיתה (אפשר ששתי קבוצות יקבלו את אותה כרטיסייה).
פעילות לכרטיסיות:
בקשו מהתלמידים להמחיז את הקטעים או לראיין את שיר. בכל פעם שיר תיוצג על ידי ילד/ה אחר/ת ותענה על שאלות הקבוצה. התלמידים יכתבו את דבריה של שיר. בקשו מהתלמידים לכלול באחת השאלות את השאלה: "כיצד הרגשת?"

חלקו את הדף לתלמידים ובקשו מהם לפעול על פיו.
אפשר לחלק דף אחד לכל קבוצה.

  1. סכמו את השיעור בהקראת התשובות שכתבו הילדים בדפי העבודה ובשיחה עליהן.
  2. להרחבה ניתן לערוך את הפעילויות הנוספות הבאות:
  • בקשו מהתלמידים להשוות בין היחס של הילדים אל שיר בטרם הכירו אותה היכרות  קרובה (בתחילת העלילה) לבין היחס שלהם לאחר ההיכרות.
  • בקשו מהתלמידים לתת דוגמאות.
  • הצעה לפעילות להתנסות בתחושת העיוור: בקשו מאחד התלמידים/ת לגשת אל הלוח לצייר בית. קשרו את עיניו/יה במטפחת אטומה. לאחר מכן, הסיחו את הילד/ה ובקשו לחזור לאותו ציור כדי להמשיך אותו.
    מורים שימו לב שאין שום קושי בציור סכמטי פשוט בעיניים עצומות, הקושי הוא לאחר הסחת הדעת לשוב לאותו מקום ולצייר את ההמשך לציור. זה עלול לגרום למבוכה. כל הפעילות מתבצעת בעיניים מכוסות.
    לאחר הניסיון של הילד/ה לצייר על הלוח בקשו ממנו/נה לתאר את תחושותיהם.

מידע נוסף למורים:

סרטון קצר בו הסופרת מספרת על הספר ומקריאה ממנו

יום השונות הביולוגית – 22 במאי: ילדים כבדי-ראייה או עיוורים

הספר נמצא בספריות העיוורים בפורמטים מותאמים (ברייל, הקראה).

לחצו להמשך קריאה
הקטן