מערך שיעור
ל"ג בעומר – רבי עקיבא: "ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה!"
ד"ר עידית ליוש וצוות למידה חברתית רגשית, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

רבי עקיבא, דמותו הנקשרת לל"ג בעומר והאמרה שלו "ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה" מזמנים לנו עיסוק בערכים חברתיים, תוך התאמה לדרכי הלימוד של הילד בגיל הרך.

מטרות

1. חינוך חברתי – הכרת התנהגויות של התחשבות בזולת כבסיס לתקשורת טובה ולמניעת התנהגויות אלימות בגן ילדים.
2. מעגל השנה – הכרת אמרה שגורה בלשוננו וקישורה לאחת המסורות של ל"ג בעומר תוך עידוד התנהגויות נאותות בחיי היומיום של ילדי הגן.

הנחיות

הרקע לפעילות

1. הקניית ערכים בסיסיים במערכות חברתיות:
התחשבות בזולת, סבלנות, סובלנות ועזרה לזולת הם ערכים בסיסיים במערכות חברתיות. אולם ערך הוא מושג מופשט, וילדים בגיל הרך אינם פועלים על-פי ערכים, אלא הם עושים, מתנהגים. בהדרכה נכונה הם ילמדו דרכי פעולה, אשר בבגרותם הן תהיינה לערכים.
בפעילויות אלו הילדים יעלו חוויות אישיות מחיי היומיום, הקשורות לאמרה: "ואהבת לרעך כמוך – זה כלל גדול בתורה!", והמחנכים ינחו מדרש תמונה של סיטואציות מוכרות ורלוונטיות לילדים. שתי הדרכים (החוויות של הילדים ומדרש התמונה) מאפשרות לשוחח על התנהגויות חברתיות, לבדוק את התוצאות השליליות והחיוביות שלהן, ולבנות בסיס להתנהגות תקשורתית טובה יותר.
המלצה למחנכים: לפני הפעילות קראו על תולדות חייו של ר' עקיבא ועל המסורת הקושרת את המגפה (שהרגה אלפים מתלמידיו) להתנהגות החברתית הלקויה שלהם. את המידע הזה תוכלו למצוא באתר האינטרנט https://www.amit.org.il/school/sderot/akivanew.htm

2. איך דמותו של רבי עקיבא קשורה לל"ג בעומר?
א. ל"ג בעומר קשור למעשי הגבורה של הלוחמים במרד בר-כוכבא נגד הרומאים בשנים 132 עד 135 לספירה. הלחימה של בר-כוכבא ושל חייליו היא סמל לגבורה וללחימה למען עצמאותו של עם ישראל. רבי עקיבא היה מתומכיו המוצהרים של בר-כוכבא.
ב. על-פי המסופר בתלמוד, מתו תלמידיו של רבי עקיבא במגפה בימים שאחרי חג הפסח – ימי ספירת העומר. בל"ג בעומר עצרה המגפה.

מי הוא רבי עקיבא?
רבי עקיבא נולד ליד העיר לוד של ימינו בשנת 50 לספירה לערך, כ-20 שנה לאחר חורבן בית המקדש השני. הוא היה עני ורעה את צאנו של אחד מעשירי ירושלים, כלבא שבוע.
בגיל 40 נשא לאישה את רחל, בתו של כלבא שבוע. בתגובה לנישואים אלה סילק כלבא שבוע את הזוג מביתו ונישל אותם מכל נכסיו.
בהשפעת רחל אשתו יצא עקיבא ללמוד תורה, ורחל לקחה על עצמה את עול הטיפול בבית וגידול הילדים. לאחר 24 שנות לימודים היה רבי עקיבא לאחד מגדולי ישראל בכל הדורות. הוא אסף 24,000 תלמידים וחזר אל ביתו. חידושים רבים בתורה שבכתב ובעל-פה רבי עקיבא חידש חידושים רבים בתורה שבכתב ובעל-פה. אנחנו נתייחס רק לאמרתו על הפסוק "וְאָהַבְתָּ לְרֵעֲךָ כָּמוֹךָ" (ויקרא יט, יח). לפסוק זה הוא הוסיף: "זה כלל גדול בתורה".

המלצה:
במהלך הפעילות מומלץ להשתמש במקורות הבאים:
א. השיר רבי עקיבא ( (מילים: דליה רביקוביץ', לחן: מוני אמריליו)
ב. הסיפור על רבי עקיבא בספר "רבי עקיבא – סיפורי חז"ל לגיל הרך", מאת נחמה ניר יניב. הסיפור מלווה בתמונות (מתוך: מעשי חכמים: סיפורי חז"ל לגיל הרך – תמונות מספרות /נחמה ניר-יניב בהוצאת יבנה).

מסגרת הפעילות: כל ילדי הגן או קבוצה קטנה, בת 4–5 ילדים.
משך הפעילות: כ-30 דקות
דרכי העבודה: שיר או סיפור, תמונות מלוות, שיחה.

הפעילות

פעילות 1
א. השמיעו לילדים את השיר רבי עקיבא או ספרו להם את הסיפור "רבי עקיבא – סיפורי חז"ל לגיל הרך".
ב. שוחחו עם הילדים על ההרגשה שהשיר או הסיפור מעוררים בהם, ועל ההרגשה שלהם כלפי רבי עקיבא, כלפי רחל וכלפי מערכת היחסים שלהם.
ג. ספרו לילדים שכאשר רבי עקיבא למד תורה, הוא קרא את הפסוק "ואהבת לרעך כמוך", ואחרי שחשב עליו, הוא אמר: "זה כלל גדול בתורה!".
ד. שאלו את השאלות הבאות:
1. מה זה "ואהבת לרעך כמוך"?
עודדו את הילדים להסביר. אם הם אינם יודעים – הסבירו להם בקצרה. הדגש בהסבר צריך להיות על כך שאנחנו אוהבים את עצמנו, ושאיננו רוצים שמישהו יכאיב לנו, או יפגע בנו,
או יעליב אותנו. הפסוק מן התורה אומר שאנחנו צריכים לאהוב גם את החברים שלנו, ולא  לעשות להם דברים, שאנחנו לא רוצים שיעשו לנו.
הערה: אם הילדים מכירים את הביטוי "מה ששנוא עליך – לא תעשה לחברך", תוכלו  לשוחח עם הילדים על הדמיון של שני הביטויים זה לזה.
2. איך אתם יכולים להראות לחבר או לחברה שלכם שאתם אוהבים אותם?
בקשו מהילדים להביא דוגמאות. אם אין להם דוגמה – תנו דוגמה או שתיים ובקשו מהם להוסיף דוגמאות. הדגישו: לאהוב את חבר או חברה זה לאו דווקא לחבק או לנשק אותם. מקדו את השיחה בהתנהגויות, כגון: התחשבות בזולת, סבלנות וסובלנות וכן עזרה לזולת. רצוי שהדוגמאות תהיינה מתחומים שונים ומגוונים בחיי הגן: פעילות בשולחנות היצירה,
פעילות במוקדים השונים בגן, משחקי חצר ועוד, וגם ממקומות אחרים (בבית, בגן השעשועים ועוד).
3. מה דעתכם:
א. למה רבי עקיבא אמר שזה כלל גדול בתורה?
ב. האם את הכלל הזה צריך לקיים רק בל"ג בעומר?

פעילות 2
הערה: אהבת הזולת היא ערך כוללני מאוד. על מנת לקרבו לתפיסה של הילדים, כדאי להראות להם תמונה של פגיעה בזולת, או להפך: תמונה של עזרה לזולת, ולשאול שאלות מכוונות, שיעזרו להם להבין את המצב ולתקנו, אם יש צורך.
1. הראו לילדים את התמונות בדפי הפעילות.
2. בקשו מהילדים לתאר את מה הם רואים בתמונות, ולאחר מכן לתת להן שם.
3. שאלו: האם הילדים בתמונות מקיימים את הכלל ששוחחנו עליו? איך?
4.עודדו אותם לספר האם גם להם קרו מקרים כמו אלה המתוארים בתמונה, או אולי מקרה דומה. בקשו מהם לתאר את הרגשותיהם.
5. הציעו הצעות: מה צריך לעשות כדי לקיים את הכלל?

לחצו להמשך קריאה
הקטן