מערך שיעור
להשכין שלום בכיתה
היחידה לאקטואליה ולחשיבה ערכית, מטח, נכון לעכשיו

בהפעלה מוצג סיפור מהווי חברת ילדים ובו מועלית דילמה – מצב בו מתלבטים בין שתי אפשרויות בחירה לפחות, וניתן לבחור רק אחת מהן.

רקע

הפעלה מוצג סיפור מהווי חברת ילדים ובו מועלית דילמה – מצב בו מתלבטים בין שתי אפשרויות בחירה לפחות, וניתן לבחור רק אחת מהן. בחיים החברתיים שלנו ושל הילדים, הדילמות נוגעות פעמים רבות למקרים שאנשים עלולים להיפגע בהם. השאלה היא כיצד יש לנהוג במקרים כאלה. הכלל המנחה שבעזרתו נחפש פתרונות לבעיות אלה, הוא שכשם שאני רוצה שיכבדו את חופש ההתנהגות שלי, אני חייב/ת לכבד את חופש ההתנהגות של הזולת ולא לפגוע בו.

מטרות

1. לבחון אפשרויות שונות לפתרון סכסוכים.
2. שילוב ערכים בתהליכי קבלת החלטות.

הנחיות

בפעילות זאת שלושה שלבים:

 שלב א: סיפור
להשכין שלום בכיתה / מאת נגה מרון
קשה לזכור מתי פרצו לראשונה המריבות התכופות בין מיכאל לבין גבריאל. נדמה שכך היה מאז ומתמיד. האם זו קנאה? ואולי תחרות על שליטה בכיתה? שהרי שניהם תלמידים טובים ומקובלים בחברה. גם המחנכת נורית מתקשה להשיב על כך.
הצרה היא שכאשר מריבה פורצת, יש לכל אחד מן השניים קבוצת תומכים המוכנה לבוא מיד לעזרתו, והמורים כועסים על כל הכיתה הנסחפת לקטטות האלה. המורה לטבע אפילו ביטל סיור להכרת סימני הסתיו, כעונש על הצעקות שפרצו בכיתה.
"הכיתה כולה סובלת בגללם," זעמו הורים שבאו להתלונן. "הרי ידוע שחתול וכלב אינם יכולים לחיות יחד. אנחנו דורשים להפריד בין מיכאל לגבריאל, ולהעביר אחד משניהם לכיתה המקבילה!"
המחנכת נורית לא יכלה להירדם כל הלילה. את מי מן השניים לעקור מכיתתו? האם אפיל גורל ביניהם? הרי מי שיעלה בגורל עלול להישבר אם נעביר אותו. לרגע חשבה שכדאי לחלק מחדש את שתי הכיתות המקבילות. אולם פירוש הדבר הוא לעקור את הגינה כולה! ובכל זאת הרי כך באמת אי אפשר להמשיך, המשיכה להתלבט. עד שלפנות בוקר החליטה: לפני שאעקור אנסה עוד ניסיון אחד.
למחרת הביאה נורית לכיתה רעיון חדשני. בחגיגיות רבה רשמה על הלוח נושאים למשימות בזוגות. השניים יתכננו את הנושא יחד, יאספו חומר, יחקרו, ינסחו את התוצאות, ולבסוף גם יופיעו יחד בפני הכיתה ויציגו את הנושא. רחש השתרר בכיתה כאשר כל אחד פנה אל חברו הטוב כדי לתאם אתו את השותפות ביניהם. אך המורה אמרה: "הפעם אני הקובעת מי יהיו השותפים! שימו לב לשמות שיופיעו על הלוח. ואני מבקשת שכבר עכשיו יעברו השותפים לשבת זה ליד זה, כי מיד נתחיל בתכנון המשימות. ועוד דבר חשוב: שני בני-הזוג יקבלו ציון זהה בעבודה המשותפת." והיא פנתה אל הלוח ורשמה זוגות זוגות של שמות. ירון, שישב ליד מיכאל, ראה שהמורה צירפה אותו אל אסף. הוא קם ממקומו, כדי לשבת ליד אסף, ופתאום נדהם לראות על הלוח את שמו של מיכאל מצורף אל גבריאל!
"תראה מי בן הזוג שלך!" לחש אל מיכאל, מיכאל עיווה את פניו ברוגז. הכיתה עקבה בדריכות אחר גבריאל, אולם הוא המשיך לשבת, כאילו לא הבחין במה שנכתב על הלוח. אסף עבר למקומו החדש ולחש לירון: "אני לא מבין מדוע צירפה נורית דווקא את השניים האלה!?" ואז נשמע קולה של המורה, תקיף שלא כרגיל: "גבריאל, אני מבקשת ממך לקום ולעבור לשבת ליד מיכאל!"
שקט מתוח השתרר בחדר. גבריאל לא נע, נדמה היה שהוא עדיין מסרב. אולם המורה האיצה, "אין לך בררה, גבריאל! הכיתה מחכה!"
גבריאל השפיל את מבטו, קם באי רצון, וניגש והתיישב ליד מיכאל. הכיתה נשמה לרווחה, והזוגות החלו לתכנן את העבודה המשותפת ולקבוע להיפגש זה עם זה אחרי הצהריים כדי לאסוף חומר.
"אתה מאמין שמיכאל יזמין את גבריאל לבוא אליו לעבוד על המחשב שלו?" שאל אסף את ירון בדרכם הביתה. "אולי על הפרויקט הזה הם יעבדו יחד," ענה ירון. "אבל זה לא יעזור לנורית. אחרי זמן מה המריבות יימשכו. חתול וכלב לא יכולים לחיות בשלום!"
"בעצם מדוע לא?" ענה אסף. "לשכן שלנו יש בבית גם כלב וגם חתול, והם התרגלו לחיות בדו-קיום. נחמד לראות אותם משחקים יחד!" למחרת נכנסה המורה לכיתה…

שלב ב: נקודות לבירור אישי:
1. מדוע המורים כועסים על הכיתה?
2. מה דורשים ההורים של ילדי הכיתה?
3. מה מדאיג את המחנכת נורית?
4. איזה רעיון מציגה נורית בפני הכיתה?
5. מה אומרים ירון ואסף על הסיכויים שמיכאל וגבריאל ישתפו פעולה ביניהם?

 שלב ג: נקודות לעבודה קבוצתית:
1. ההורים מתלוננים: "הרי ידוע שחתול וכלב אינם יכולים לחיות יחד…"
– האם אתם מסכימים עם תלונת ההורים? האם אתם מכירים מציאות כזו?
______________________________________________________________  ______________________________________________________________  ______________________________________________________________

2. נורית מתלבטת: "את מי מהשניים לעקור מכיתתו?"
– האם,  לדעתכם, צריך להוציא אחד מהשניים מכיתתו?
______________________________________________________________  ______________________________________________________________  _____________________________________________________________

3. ירון אינו מבין מדוע צירפה המחנכת את שני היריבים לעבודה המשותפת?
– האם תוכלו להעלות נימוקים משכנעים להחלטה?
______________________________________________________________  ______________________________________________________________  ______________________________________________________________

4. ירון טוען שאולי השניים יעבדו ביחד על העבודה המשותפת אך ימשיכו להיות יריבים.
-האם אתה מסכימים עם דעתו של ירון? נמקו את תשובתכם.   ______________________________________________________________  ______________________________________________________________  ______________________________________________________________

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן