מערך שיעור
להתיידד עם החושך – מערך בעקבות הספר 'לילה חשוך אחד' מאת אורה איל
תמר ינישסקי ודינה ציונית, מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים.

הסיפור 'לילה חשוך אחד' מספר באופן מחורז ומשעשע על חנה בננה שמנסה ללכת לישון אך בכל פעם מפריעה לה אחת הצלליות המאיימות שמופיעות על קיר החדר כאשר היא מכבה את האור.

רקע

תהליך ההליכה לשינה וההירדמות יכול להוות אתגר רציני ומלחיץ, במיוחד לילדים צעירים, במספר היבטים: הפרידה המשמעותית מההורים, ההתנתקות מחיי החברה המשפחתיים, ההכרח להיות לבד, ההתמודדות עם חושך והקישור השלילי שלו ל"כוחות רעים" (למשל, מפלצות, רוחות רפאים, פושעים), והחוויה של איבוד שליטה (למשל, איבוד שליטה על פעולות גופניות).
https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2634
פחדים מהחושך ומהלילה הם טבעיים לחלוטין. כדי לעזור לילדים להתמודד עם הפחדים חשוב להראות לילד שזה בהחלט טבעי לפחד, ולהראות לו שאיננו מזלזלים בפחד. לפי פיאז'ה, בין גילאי 1.5 לגיל 4 יש לילדים חשיבה מאגית. חשיבה זו מאפשרת את היכולת של הקניית תכונות אנושיות לחפצים דוממים או בעלי חיים, והיא חלק מהשלב ההתפתחותי שבו נמצא הילד בגיל זה. לכן חשוב להבין כי על אף שהפחדים עלולים להיגרם מדברים שאינם רציונליים, כמו מפלצות, הרי הפחד הוא אמיתי ומוחשי עבור הילד.
דרכי הסיוע להתמודדות עם הפחדים שלפני השינה מכוונות להעצמה של הילד. מטרתן היא להקנות לו תחושות אומץ וביטחון מול גורמי הפחד. אחת הדרכים היעילות היא הפיכת הגורמים המפחידים, כמו חיות או מפלצות, לחביבות, מצחיקות ובעלות חולשות אנושיות. דרך זו עשויה לתת לילד תחושה שהוא חזק יותר מהחיה או המפלצת, וכך לתת מענה לפחד של הילד. דרך נוספת לסיוע היא "נתינת כוחות" לילד. דרך זו מייצרת אצלו תחושות של אומץ ושל אחריות, ומקנה לו תחושת שליטה מול מקורות הפחד.

מטרות

• הילדים יזדהו עם גיבורת הסיפור המפחדת מהחושך.
• הילדים ילמדו להתמודד עם פחד באמצעות הדמיון.
• הילדים ילמדו להתמודד עם פחד באמצעות הומור.
• הילדים יכירו בתכונות אור וצל.
• הילדים יפעילו את הדמיון ביצירת צלליות.

הנחיות

אביזרים
• הספר 'לילה חשוך אחד' מאת אורה איל.
• סדין ומנורה ליצירת תיאטרון צלליות (הוראות מפורטות בקישור לבלוג של מיקי באתר "את זה").
• פלסטלינה ליצירת דמויות.
• מקלות / גלילי נייר / בקבוקוני אקטימל ריקים – להעמדת הדמויות.
• בריסטולים שחורים.
• מספר צעצועים / חפצים מוכרים לילדים מהגן.

מהלך הפעילות
פתיח
• הגננת תשאל:
• מי יודע מה ההפך מבוקר? (ערב / לילה)
• מי יודע מה ההפך מאור? (חושך)
• נכון מאוד. ואנחנו הולכים לישון בבוקר? (כמובן שלא…)
• נכון, אנחנו הולכים לישון בערב. למה דווקא בערב? (כי החושך והשקט עוזרים לנו להירדם).
אבל לא תמיד אנחנו מצליחים להירדם… אני רוצה לספר לכם על ילדה שרצתה מאוד ללכת לישון אבל לא הצליחה. בואו נשמע למה.
*ניתן לקשר את הפעילות לפעילויות נוספות בנושא אור וחושך – יום ולילה.
• הגננת תקריא את הסיפור.

דיון בעקבות הסיפור:
• חנה כל כך שמחה שהגיע הבוקר… למה?
• מי יכול לספר משהו מצחיק שהיה בסיפור?
• מי יכול לספר משהו מפחיד שהיה בסיפור? (הצללים הפחידו את חנה. הגננת תראה את האיורים לפי תשובות הילדים, ותשאל מה הפחיד את חנה בצללים – גדול/שחור/חשוך).
לפעמים החושך קצת מפחיד אותנו, אולי כי אנחנו לא רואים כל כך טוב, ולפעמים גם מתעוררים מחלום מפחיד.
• מישהו פעם פחד בלילה כמו חנה בננה?
• ממה?
ומה עשיתם…? חנה בננה פחדה כשהיא ראתה מפלצת ופיל… אבל אחר כך גם צחקה כשראתה שאלה בכלל בגדים שלה.
• יכול להיות משהו שהוא גם מפחיד וגם מצחיק? בואו נסתכל שוב על הצל של הפיל… איך נדמיין שהוא מצחיק אותנו? (לתת לילדים לחשוב על רעיונות ואפשר להציע רעיונות, למשל נדמיין שהפיל עומד על רגל אחת ומדגדג את האוזן שלו עם החדק). באופן זה אפשר לעבור על כל הצלליות.

סיכום
הגננת תסכם ותאמר שלפעמים הדמיון גורם לנו לראות צללים כאילו הם דמויות מפחידות (כמו שחנה בננה דמיינה שהצל הוא מפלצת או פיל). אבל הדמיון שלנו יכול גם לעזור לנו להפוך את הדמויות המפחידות למצחיקות. אולי בפעם הבאה שחנה תלך לישון היא לא תפחד, כי היא תוכל להפוך את הצלליות למצחיקות.

פעילות תיאטרון צלליות בעקבות המפגש:
פעילות קבוצתית
כשאנחנו רואים רק צל אנחנו יכולים לדמיין שהוא הופך לדברים שונים, אבל לא תמיד יודעים מה מסתתר מאחוריו אם אנחנו לא רואים אותו. אנחנו גם יכולים ליצור בעצמנו דמויות ולעשות תיאטרון של צלליות.
• הגננת תיצור בחדר חשוך תיאטרון צלליות עם הילדים (הנחיות בקישור הבלוג של מיקי).
• הגננת תיתן בכל פעם לילד אחד להניח צעצוע מהגן מאחורי תיאטרון הצלליות, ושאר הקבוצה תצטרך לנחש מהו החפץ שיוצר את הצללית.
הצעה לפעילויות המשך
• הילדים ייצרו דמויות מפלסטלינה ויעמידו אותן על גבי מקל / בקבוק אקטימל / גליל. הילדים יוכלו להשתמש בדמויות בתיאטרון הצלליות ולהמציא להן תיאורים שונים לפי איך שהן נראות בצל.
• הילדים יכולים לצייר צלליות משלהם על בריסטול שחור ולגזור אותן. הילדים יכולים להמציא משפט מצחיק על הצללית שלהם. הגננת תתעד את המשפט ליד הצללית.

ספרים מומלצים בנושא
• 'איתמר פוגש ארנב' מאת דויד גרוסמן
• 'פחדרון בארון' מאת מרסר מאיר
• 'לאן הולכות הדאגות בלילות' מאת אנתוני בראון

לחצו להמשך קריאה
הקטן