מערך שיעור
לעמוד מן הצד
צוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בחברת הילדים מקובל, לעתים קרובות, להעלים עין, לא להתערב, לא לעזור, לא לדווח. בהפעלה זאת נבדוק מהם גבולות האחריות של היושב על הגדר האדיש לתופעות שליליות המתרחשות בסביבתו?

רקע

דרך יעילה ומעשית להורדת רמת האלימות בבתי הספר היא מעורבות גדולה יותר של התלמידים במניעת האלימות. בחברת הילדים מקובלת, לעתים קרובות, האדישות וההתעלמות מהתופעה. הילדים מעדיפים להעלים עין, לא להתערב, לא לעזור, לא לדווח. בהפעלה זאת נבדוק מהו מחירה של האדישות? מהי מידת השותפות לפשע של העומד מן הצד ואינו פועל למניעתו? מהם גבולות האחריות של היושב על הגדר האדיש לתופעות שליליות המתרחשות בסביבתו?

מטרות

1. לעודד תלמידים להיות מעורבים ואכפתיים יותר במה שנוגע למניעת אלימות.
2. לבדוק מהי מידת האחריות של מי שעומד מן הצד ואינו פועל למניעת מעשה פסול.

הנחיות

בפעילות זאת חמישה שלבים:

שלב א: אירוע

יואב ועידו ישבו כהרגלם בהפסקה בחורשה. לפתע הם שמעו קולות ושיחים זזים, היה נדמה להם שהם שומעים גם צעקה. הם החליטו להתקרב ולבדוק מה קורה שם, ונדהמו לראות את שוקי מכיתה ט' בועט בירון, תלמיד מכיתתם, השוכב חסר אונים על האדמה. ירון צעק וביקש משוקי שיעזוב אותו. עידו ויואב מיהרו להתרחק מהמקום.

מה הייתם עושים במקום עידו ויואב? מדוע?

שלב ב: משחק תפקידים

לאחר שהתרחקו מעט מהמקום אמר עידו – אולי נלך לעזור לו, שוקי הזה מסוגל להכניס אותו לבית חולים. יואב ענה לו – עזוב, בוא לא נתערב בזה!

– ערכו משחק תפקידים בין עידו המנסה לשכנע את יואב להתערב ולעזור, לבין יואב  שמעדיף להתעלם מהמתרחש.

שלב ג: פרשה

בשנת 1964 ברובע קווינס שבניו-יורק, התקיף מטורף בחורה אמריקנית, ששבה מעבודתה בשלוש לפנות בוקר. במשך שלושים דקות הוא עינה אותה ולבסוף דקר אותה למוות. מתוך תחקיר שנערך אחר כך הוברר, שלמשמע צעקותיה של העלמה התעוררו לא פחות מ-38 איש, והם עמדו רתוקים לחלונות דירותיהם, צופים במתרחש. והמפתיע מכול: איש מהם לא חש לעזרתה של הנדקרת, ואיש לא ניגש למכשיר הטלפון, כדי להזעיק את המשטרה.

שלב ד: משפט

ערכו משפט לעדים שנכחו במהלך האירוע. התובעים יטענו כי בשתיקתם נתנו העדים את ידם לרצח. הסניגורים יבקשו לפטור את העדים מאחריות מחשש שהיו מסכנים את עצמם, וינסו להסביר מדוע העדיפו העדים לא להתערב. שאר התלמידים יהיו השופטים שיכריעו בדין.

– מה דעתכם? האם אדישות ביחס לתופעות שליליות היא שותפות לפשע? מדוע?

שלב ה: תרגיל סיכום (אישי)

מה מבין האירועים הבאים יגרום לכם לקום ולהתערב? מדוע?

  • תלמידים, המקללים זה את זה בבית הספר.
  • הצקה ונידוי של תלמיד חדש בכיתה.
  • תלמיד מכיתה גבוהה המאיים במכות על תלמיד בכיתה נמוכה יותר וסוחט ממנו כסף.
  • תלמיד המכה מכות קשות תלמיד אחר.
  • שני תלמידים המכים אחד את השני.
  • תלמיד המקלל את המורה ומאיים לפגוע בה.

האם קיים "קו אדום" שמעבר לו לא תוכלו להשקיף מן הצד? מהו הגבול שלכם?

לחצו להמשך קריאה
הקטן