משחק
לפעמים רגשות לא נעימים – לגני ילדים
צוות מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

משחק לגיל הרך המעודד היכרות והתמודדות עם מצבים המעוררים רגשות לא נעימים.

מטרות

1. הילדים יכירו סוגי רגשות לא נעימים (כעס, עצב, עלבון…) ואת התחושות המתעוררות בגוף כשמרגישים את הרגשות האלו.
2. הילדים יכירו מגוון מצבים המעוררים רגשות לא נעימים.
3. הילדים יכירו דרכי פעולה מגוונות להתמודדות עם מצבים המעוררים רגשות לא נעימים.
4. הילדים יחשבו, יתרגלו וידונו בהתמודדות עם מצבים המעוררים רגשות לא נעימים.

הנחיות

1. הגננת תפתח בהסבר על כך שישנם כל מיני מצבים שיכולים לגרום לנו לחוש רגשות לא נעימים (יש דברים שמכעיסים אותנו, דברים שגורמים לנו להרגיש עצובים, דברים שמעליבים אותנו…), ושכל אחד לפעמים מרגיש רגש לא נעים. הגננת תיתן דוגמה מה גורם לה להרגיש כעס/עצב/עלבון.

2. הגננת תסביר שיש ממד של עוצמה לרגש: אפשר לכעוס קצת או הרבה, להיות קצת עצוב או מאוד עצוב וכן הלאה. אפשר לבקש מהילדים לספר אילו דברים מכעיסים/מעציבים/מעליבים אותם מאוד, ואילו רק קצת; לבקש מהילדים להדגים ולעשות פרצוף קצת כועס/עצוב/נעלב, ואז מאוד; לחשוב ולשתף איך הם מרגישים ומה קורה להם בגוף כשהם כועסים, עצובים ונעלבים.

3. אפשר לשאול את הילדים איך ילדים מתנהגים או מגיבים בשעה שהם כועסים, עצובים, נעלבים (צועקים, בוכים, מעליבים, משליכים חפצים, מרביצים, שותקים ולא אומרים דבר, מתרחקים מהמקום ולא מדברים עם מי שהרגיז אותנו, ועוד).

4. לאחר מכן הגננת תסכם את דברי הילדים ותאמר שלהרגיש כעס, עצב, עלבון וכדומה זו הרגשה לא טובה – לא נעים לנו, יש תחושה לא טובה בגוף וכן הלאה, אבל כל אחד לפעמים חש ברגשות אלו, ולפעמים קשה להתגבר על כך. אפשר לבקש מהילדים לספר מה הם עושים כדי לנסות ולהירגע במצב כזה (כשהם כועסים/עצובים/נעלבים).

5. לאחר מכן הגננת תסביר שיש כל מיני אפשרויות לפעולה כדי להתגבר על רגש לא נעים, ותציג דרכי התמודדות מוצעות מתוך כרטיסי המשחק ("דרך התמודדות"; ראו פירוט בהמשך). לדוגמה, הגננת יכולה ללמד את הילדים שאפשר להרגיע כעס באמצעות הגוף, למשל, על ידי שינוי הנשימה (הפרחת בועות סבון).

6. כל משתתף מקבל לוח משחק. הגננת מציגה למשתתפים את שלושת סוגי הכרטיסים: כרטיס המתאר מצב או מקרה שיכול לקרות; הבעה שמתארת את הרגש שהמצב מעורר; ודרכים שונות לפעול כדי להתגבר על הרגש השלילי (אם מתעורר כזה).

7. מסדרים במרכז השולחן ערימה של "כרטיסי מצבים" הפוכים, 4 ערימות של כרטיסי "רגשות" גלויים, וכרטיסי "דרך התמודדות" גלויים (יש להכין מספיק כרטיסים מכל סוג.)

8. כל משתתף בתורו לוקח כרטיס "מצבים" מהערימה ההפוכה, ואז בוחר ומסדר על הלוח שלו (לצד כרטיס המצב), כרטיס עם הרגש שלדעתו המצב מעורר, ודרך פעולה שהיה מציע לדמות לנקוט.

9. הגננת תבקש מהילד או הילדה להסביר את הבחירה שלהם ברגש ובדרך ההתמודדות. אפשר לשאול גם את הילדים האחרים איזה רגש המצב מעורר לדעתם, ואיך הם היו מציעים לדמות להתמודד עם המצב.

10. הגננת תדגיש שאין "דרך נכונה" ודרך שאינה נכונה; כל אחד יכול לבחור בדרך שעוזרת לו יותר מכל, ושלדעתו היא המתאימה ביותר למצב. אפשר גם להשתמש בכמה טכניקות במקביל או בזו אחר זו (למשל, ללכת לשטוף פנים, לנשום נשימה אטית ואז לפנות למבוגר).

לחצו להמשך קריאה
הקטן