מערך שיעור
מה אני יכול להיות…? מערך שיעור לפורים לילדי הגן
תמר ינישסקי ודינה ציונית, מטח. ייעוץ לגיל הרך: ד"ר עידית ליוש, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי של הסתדרות המורים.

חג פורים מזוהה יותר מכול עם תחפושות. ילדי הגנים ובתי הספר מתחפשים וגם חלק מהמבוגרים נוהגים להתחפש, ללכת למסיבות ולעשות תחרויות תחפושות בקהילה ובעבודה. המנהג החל במאה ה-13 ומתבסס על נושאים ממגילת אסתר כמו הסתרת הזהות של אסתר בניסיונה להציל את עם ישראל.
מנהג ההתחפשות בחג הפורים מזמֵן כניסה לעולם הדמיון והפיכה לדמות שאינה אני אבל שהייתי רוצה להיות. הפעילות המוצעת היא פעילות שבה יוכלו הילדים להתנסות בפיתוח חשיבה דמיונית אסוציאטיבית חיובית ובפיתוח היכולת לשחק משחק משותף שאינו תחרותי. בדומה להתחפשות, במשחקי הדמיון הילדים יכולים לבחור לאיזו דמות הם נכנסים ולהיות כל מה שעולה על רוחם. עידוד של משחק דמיוני שבו כל המשתתפים יכולים ליהנות מהחוויה עשוי לשפר את כישורי השיח התקשורתי ואת ראיית האחר. הפעילות מלוּוה בקריאה ובדיון בספר "כאילו" שכתבה אורית ברגמן.

רקע

תחרותיות מול שיתוף פעולה
בספרה של אורית ברגמן "כאילו", טוטו הפיל ולה-לה הציפור מחליטים לשחק יחד במשחק דמיוני – משחק "כאילו". המשחק הופך במהרה לתחרותי כאשר בכל פעם כל אחד מהם מתחפש לדמות שמנסה להביס את הדמות שנייה. לבסוף טוטו הפיל מחליט לשנות את כיוון המשחק ולשחק בגלידריה, מה שמשנה את הדינמיקה בין שתי הדמויות – מתחרות למשחק שוויוני.
התרבות שבה אנו חיים היא הישגית ומעודדת ילדים להצליח, להצטיין ולצבור הישגים מרשימים. הַהַכְוונה להישגיות מעוררת בילדים רבים מוטיבציה, סקרנות ויצירתיות אך אצל חלק מהם הגבול בין הישגיות לתחרותיות מיטשטש. חלק מהילדים התחרותיים, המתקשים מאוד להפסיד במשחק או להתמודד עם קושי לימודי, הם בעלי ערך עצמי נמוך שעליו הם מנסים לפצות באמצעות ניצחונות, הצלחות והישגים. כדי לסייע לילדים להיות תחרותיים פחות, כדאי לעודד אותם ולחזק התנהגויות ותכונות שאינן קשורות להישגים. רצוי לחזק התנהגות חיובית של עזרה לאחרים ונועם הליכות, יכולת תיאטרלית, דמיון, יצירתיות וכן הלאה (מתוך בטיפולנט: איך לעזור לילד התחרותי).

מטרות

1. הילדים יבינו מהי תחרותיות דרך הסיפור.

2. הילדים יבינו מהו ויתור דרך הסיפור.

3. הילדים יתנסו בשיתוף פעולה תוך כדי חשיבה על האחר.

4. הילדים יתנסו בהעלאת אסוציאציות חיוביות.

הנחיות

הפעילות מתאימה למפגש או לקבוצה של 6-5 ילדים.
אביזרים
מטה קסם
הספר "כאילו" מאת אורית ברגמן

פתיחה
הגננת: בפורים אנחנו יכולים להתחפש ולהפוך לכל מה שנרצה… טוטו הפיל ולה-לה הציפור משחקים ב"כאילו" ובכל פעם הופכים למשהו אחר. בואו נראה מה הם בוחרים להיות.

גוף הפעילות
הקראת הסיפור "כאילו" מאת אורית ברגמן

שאלות לדיון:
• למה לה-לה הציפור בחרה להפוך לנמרה? (כי טוטו הפך לאייל שרץ מהר ממנה)
• ומה קרה ביניהם? (הם התחרו בכל פעם מי מהיר, גדול או חזק יותר)
• למה טוטו הפיל בחר להפוך להיות מוכר גלידה? (כדי שיוכלו לשחק יחד, בשיתוף פעולה)
• מה דעתכם על טוטו הפיל?
• מה דעתכם על לה-לה הציפור?
• למי הייתם רוצים להפוך מתוך הסיפור? לָמָה?
• מתי אתם חושבים שטוטו ולה-לה הכי נהנו לשחק? (כשהם היו בתחרות או כששיחקו בשיתוף פעולה?)
הגננת: עכשיו אני רוצה לשחק איתכם משחק דימיוני שבו נשתף פעולה דרך התחפושות. כל אחד יקשיב למה החבר שלו רוצה להתחפש וינסה לחפש רעיון למה הוא יכול להתחפש כדי לעזור לחבר שלו. אנחנו רוצים לעזור לחברים שלנו ולשמח אותם.
יש לי מטה קסמים מיוחד שיכול להפוך אתכם לכל מה שתרצו! אבל רק בדמיון כמובן.. אז בואו נתחיל לדמיין….
למי יש רעיון מה הוא היה רוצה להיות…?

*רעיונות לדוגמה לגננת:
• אם את/ה ארנבת, אני רוצה להיות…. גזר! כדי שיהיה לך מה לאכול.
• אם את/ה ענן, אני רוצה להיות…. קשת! כדי שיהיו לך המון צבעים.
• אם את/ה כבאית, אני רוצה להיות…. סולם כבאים! כדי שתוכלי לטפס ולכבות את השריפה.
הגננת תצביע על ילד או ילדה במטה הקסמים.
הגננת תאמר: הפכת ל…. (!). אם את/ה… אני רוצה להיות….!
הגננת תזמין את אחד הילדים לעמוד עם מטה הקסמים ולהפוך את אחד הילדים היושבים למה שירצה.
הילד יבחר באחד הילדים ויאמר:
הפכת ל…. אם את/ה….. אני רוצה להיות…..

הגננת תסכם:
היו לכם רעיונות ממש נפלאים איך להתחפש בשיתוף פעולה. איך הרגשתם לשמח זה את זה?
רעיונות לפעילות המשך
• הקמת "דוכן גלידה" בפינה של משחק הדמיון בגן. הילדים יוכלו לקבל על עצמם תפקידים שונים (כמו מוכר-קונה; ילד-הורה) ויתנסו בחוויות של שיתוף, ויתור, עמידה בתור, דחיית סיפוקים.
• הגננת יכולה להכין כתרים שונים או מסכות בשיתוף עם הילדים לפי הרעיונות שעלו במהלך הפעילות, והילדים יוכלו לשחק יחד במשחקי דמיון.

לחצו להמשך קריאה
הקטן