וידאו
מיכאלה
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסרט "מיכאלה" עוסק בהסלמה של סכסוך המוביל לאלימות – מאלימות מילולית ועד פגיעה מכוונת ואלימות פיזית.

על הסרט

מיכאלה מוצאת ברחוב מחרוזת. המחרוזת מוצאת חן בעיניה, היא בוחנת אותה ועונדת אותה על צווארה. אבל מתברר שהמחרוזת שייכת למאיה, ילדה מכיתתה, שאיבדה את המחרוזת. לדרישתה של מאיה, מיכאלה מחזירה לה את המחרוזת ומתנצלת. אבל מאיה מאשימה את מיכאלה בגניבת המחרוזת ומכנה אותה בשמות גנאי. מיכאלה מכה את מאיה ופוצעת אותה.

רקע

מעיין ספיר נרצחה באכזריות ליד ביתה ברחובות ב-27 במאי 2005. משפחתה בחרה להנציח את זכרה באמצעות תחרות סרטים קצרים. נושא התחרות הוא המלחמה באלימות, בסמים ובאלכוהול. כאמור, התחרות היא פרי יוזמתה של המשפחה. שותפים ליוזמה – עיריית רחובות, המשרד לביטחון פנים באמצעות אגף קהילה ומניעת פשיעה – מצילה, הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול ומשטרת ישראל.

המידע מתוך אתר האינטרנט של המשרד לביטחון פנים
הסרט באדיבות תחרות הסרטים ע"ש מעיין ספיר ז"ל
תודות: למשפחת ספיר וליענקל'ה שמעוני, מפיק התחרות

מטרות

  1. התלמידים יפַתחו מוּדעוּת לתהליך הסלמה של סכסוכים.
  2. התלמידים יבינו שאלימות מילולית עלולה להוביל לאלימות פיזית.

הנחיות

מומלץ לקיים את השיעור בחדר המחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט שנית ולהתעכב על פרטיו ועל הרמזים והמסרים הכלולים בו.

  1. צפו בסרט יחד עם התלמידים.
  2. ספרו לתלמידים על מעיין ספיר, הנערה שתחרות הסרטים קרויה על שמה, ועל נסיבות הֵירָצְחָהּ.
  3. העלו את השאלות לדיון.

קיימו את הפעילות.


הסרט עוסק בכמה נושאים שיש לתת עליהם את הדעת:

• אלימות מילולית – טון דיבור מזלזל, שמות גנאי, האשמות.

• היחס לאחר: יחס של זלזול כלפי האחר, התנשאות עליו, התעלמות ממנו.

• פגיעה בכבוד – הזכות לשם טוב.


הצעות לפעילות

צפו בסרט. משך הצפייה – כ-6 דקות.

 שלב ראשון

כשלמאיה נודע שמיכאלה מחזיקה במחרוזת שלה, היא פונה אליה כך:
"את לא חושבת שאת חצופה? את גנבת לי את השרשרת."
העלו בכיתה את השאלות האלה:
1. מהי הדרך שמאיה פונה אל מיכאלה?
2. האם, לדעתכם, זוהי פנייה מכבדת?
3. מה, לדעתכם, הרגישה מיכאלה?
4. כיצד הגיבה מיכאלה?
5. מה, לדעתכם, הדבר שפגע בה והכאיב לה ביותר?

הדגישו בפני התלמידים את השלב הראשון של הסכסוך: מאיה מתעמתת עם מיכאלה, יש חילופי דברים, האשמות, שמות גנאי.

שלב שני

מיכאלה אומרת: "לפעמים אני מרגישה שאני שקופה. רואה אבל לא נראית."
העלו בכיתה את השאלות האלה:
1. מדוע הרגישה מיכאלה שקופה?
בקשו מהתלמידים לשחזר את מה שהילדים אמרו למיכאלה (למשל: היא דפוקה, לא יודעת לבעוט, יה חתיכת מטומטמת…).

בקשו מהתלמידים לשים לב שמיכאלה עמדה לבדה מול קבוצה. הפנו את תשומת לבם לחוסר השיתוף של מיכאלה בפעילויות המשותפות, לַגַסוּת ולַבּוֹטוּת של הדברים המוטחים בה, ולכך שמשקפיה נשברו.

2. כיצד הרגישה מיכאלה בשלב זה? האם היא זכתה ליחס הוגן?

המורה כותבת על הלוח את המילה אלימות ומבקשת מהתלמידים לומר מילים הקשורות למילה זו. התלמידים אומרים את המילים שעולות בדעתם בנושא, המצלמה מתעכבת גם על פניה של מאיה.

3. האם, לדעתכם, התלמידים מבינים מדוע המורה מבקשת לדון בנושא האלימות?

4. האם, לדעתכם, התלמידים בכיתה מבינים ומפנימים את חשיבות הדיון בנושא? איך אפשר לדעת אם כן או לא?

שלב שלישי

כשתחושת ההשפלה, העלבון והנידחוּת מתחזקות ומשתלטות על מיכאלה, היא ניגשת אל מאיה, דוחפת אותה, מפילה אותה ארצה ומכה אותה.

בדמיונה מיכאלה רואה את תלמידי הכיתה מריעים לה, ואת מאיה מגיבה אחרת מהדרך שבה הגיבה במציאות. היא מדמיינת שמאיה שמחה שהמחרוזת נמצאה ומבקשת ממיכאלה להיות  חברה שלה.

העלו בכיתה את השאלות האלה:

1. האם תוכלו לשער מדוע היא חושבת כך?
2. האם, לדעתכם, אלימות היא הדרך להתמודד עם אלימות?
3. מה הייתם אתם עושים במקום מאיה? במקום מיכאלה? במקום אחד מילדי הכיתה?

במציאות מיכאלה יושבת לבד, דחויה ומצטערת על מעשיה.

כדי שהתלמידים יוכלו לפתח מודעות לבעיה שנוצרה – הפנו אליהם את המשימות האלה:

1. כתבו על מקרה דומה מחייכם או מחיי אחרים.
2. חלק מהתלמידים יקראו בקול את הסיפורים שכתבו. דונו בסיפורים – ובהיבט הרגשי של הנפגעים.
3. כתבו תסריט ובו סוף אחר לסרט. התייחסו לשני ההיבטים שהוצגו בסרט: למציאות – ולדמיון מנקודת מבטה של מיכאלה.

משתתפים: תלמידי כיתה  ו1, בית הספר יבניאלי, רחובות
בעלי הזכויות:  תחרות הסרטים ע"ש מעיין ספיר ז"ל

לחצו להמשך קריאה
הקטן