מאמר
מיניות אצל ילדים
מלי דיין

מגע מיני של ילדים בעצמם שונה מזה של המבוגרים. הוא אינו מלווה בפנטזיות מיניות. ילדים נוגעים באיברי המין שלהם כי זה נעים להם בדיוק כמו למולל קווצת שיער. מדובר במגע תמים.

תוכן

מיניות וילדים נשמע כמו צירוף מילים שגוי – מה לילדים ולמיניות? אבל מיניות היא הדבר הטבעי ביותר בעולם. זה מתחיל בחקירת הגוף, לא בהכרח בחקירת איברי המין, אלא  יותר כמו חיפוש אחרי מה שגורם לתחושה נעימה בגוף ומרגיע. זה יכול להיות חיטוט באף או משחק בשיער הראש, ומשם זה מגיע גם לאיברי המין. ילדים הם יצורים סקרנים וככה הם מתנסים במגע, חוקרים ומגלים מה נעים להם ומה לא.

משחקים בעלי אופי מיני אצל ילדים בחברת בני גילם (אם מתייחסים גם למשחקים בין ילדים, ולא רק לאוננות, חשוב לסייג ולומר שיש כמה תנאים לכך שהמשחקים הם תקינים. לא מספיק שהילדים הם בני אותו גיל, חשוב גם ששני הצדדים הם שותפים שווים למשחק ואין מנצל ומנוצל – אחד נהנה ואחד מפוחד למשל. חשוב גם שאין שימוש בחפצים) הם המשחקיים הטבעיים ביותר. אנו המבוגרים משליכים על המשחק הזה כל מיני רגשות שליליים ואיסורים חברתיים, אבל מדובר בשלב התפתחותי תקין, ומבחינת הילדים זה פשוט משחק. תגובות שליליות מצד ההורים למשחקים כאלה, שילוו באיסורים ובהפחדות, לא יגרמו לילדים לחדול מכך, אלא פשוט לעשות זאת בסתר.

מגע מיני של ילדים בעצמם שונה מזה של המבוגרים. הוא אינו מלווה בפנטזיות מיניות. ילדים נוגעים באיברי המין שלהם כי זה נעים להם בדיוק כמו למולל קווצת שיער. מדובר במגע תמים.

אנו כהורים צריכים לשים לב שהמגע המיני של הילד אינו הדבר היחיד שמעסיק אותו. כל עוד הילד אינו אובססיבי, וכל עוד המגע שלו בעצמו לא מלווה בהתנהגויות מיניות שאינן תואמות גיל, אין סיבה לדאגה. כשאנו רואים התנהגות אובססיבית של הילד, כשהאוננות היא הדבר היחיד שמרגיע אותו, צריך לברר את הנושא עם איש מקצוע. גם כשההתנהגות המינית של הילד לא אופיינית להתנהגות המינית בקרב בני גילו, יש לערב איש מקצוע.

אוננות של ילדים מטרידה לא מעט הורים – בדרך כלל זה לא נעים לנו, מביך אותנו. אנחנו משליכים על הילדים את כל האיסורים החברתיים, וכשאנחנו נוזפים בהם: "אסור", "תתביישי לך", "זה לא יפה", "תפסיק עם זה" או "זה מגעיל", המסר שאנו מעבירים להם הוא שמיניות היא דבר מביש ומגעיל שמוטב להימנע ממנו. והמסר הזה עלול ללוות אותם לשארית חייהם. האם זה המסר שנרצה להעביר להם? האם לא נרצה ללמד אותם שמיניות היא דבר טוב ומבורך כשהיא נעשית בפרטיות, מתוך כבוד ואהבה?

הדבר החשוב ביותר הוא להעביר לילד או לילדה מסר שאין שום בעיה עם ההתנהגות המינית שלהם, כל עוד היא נעשית בפרטיות, בחדר או במיטה, ולא בחברת אנשים.

מסר נוסף שחשוב מאוד להעביר לילדים, ובשנים האחרונות כבר מדברים על זה יותר, וטוב שכך – הוא שהגוף שלהם הוא רק שלהם ולאף אחד אסור לגעת להם באיברים הפרטיים.

זכרו כי כל מסר שתבחרו להעביר לילדים שלכם בנוגע למיניות ישפיע על הדעות שלהם בהמשך כשמעשה האוננות כבר יהיה בעל אופי מיני, וכשהם יהיו בגיל ההתבגרות ויתחילו לקיים יחסי מין חלקיים או מלאים, ולכן חשוב מאוד לשים לב איזה מסר אנחנו מעבירים. המסרים הללו עוברים כבר בגיל צעיר, כשהילדים מתחילים לחקור ולגלות את גופם. הילדים מבינים מהר מאוד מההערות שלנו מה היחס שלנו למיניות, האם זה "טוב" או "רע"? האם מותר לשתף את אימא ואבא ברגשותיי ומחשבותיי בנושא? האם הם מבינים בכלל בתחום הזה ויוכלו לספק לי אינפורמציה? האם אני צריכה להסתיר מהוריי את האמת? ועל כל השאלות הללו כבר תהיה להם תשובה מגובשת עד גיל ההתבגרות והדבר ישפיע במישרין על מערכת היחסים ביניכם.

ביבליוגרפיה

באדיבות: מלי דיין- מדריכת הורים ויועצת משפחתית

https://www.parenthoodwithjoy.com/

לחצו להמשך קריאה
הקטן