מערך שיעור
מי הם המנהיגים הראויים?
נועה שפירא, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הפרשיות המביכות בצה"ל מעוררות שאלות על מנהיגות ועל הערכים שלה: יושר, ואמינות או הצלחה בכל מחיר, וכן את השאלה: מי הם המנהיגים הראויים? בפעילות זאת התלמידים יתמודדו עם אירוע, שתוכנו: נציגת מועצת התלמידים מתנהגת בצורה לא ראויה, והילדים מתלבטים אם להשאיר אותה בתפקידה.

רקע

צה"ל מתנהל באחרונה בין פרשייה עגומה אחת לאחרת: ביקורי החשפניות של מפקד חיל הים, אלוף אליעזר (צ'ייני) מרום, משפט הטרקטורון של תא"ל משה (צ'יקו) תמיר… גם אוגוסט החל רע ומדאיג: שתי תאונות אימונים קטלניות עם שני הרוגים (לראשונה השנה), שתי פרשיות קשות של "זובור" לחיילים בשריון ובחיל האוויר, והשבוע – ההתפטרות של תא"ל עימאד פארס, לאחר שהתברר ששיקר… והשעייתו של קצין נוסף, אל"מ ישראל דניאלי, בחשד לשימוש אסור ברכוש צבאי לאחר שנתן לבני משפחתו לנהוג ברכבו הצבאי.
(על-פי: עמוס הראל, הפרשות האחרונות בצה"ל הכניסו את הרמטכ"ל גבי אשכנזי לשלב המורכב בקדנציה שלו, 14.8.09, הארץ online)
תמיר הורשע לבסוף בהתנהגות שאינה הולמת קצין ובעבירות של שימוש ברכוש הצבא שלא למטרות הצבא. השופטים כתבו בגזר הדין כי תמיר לא אמר אמת ביחס לתאונה, וציינו כי אמינות מפקדים היא "אבן יסוד" בצה"ל…
(על-פי: אנשיל פפר ועמוס הראל, משה (צ'יקו) תמיר יורד לדרגת אלוף משנה, 11.6.09, הארץ online)

הפרשיות המביכות בצה"ל מעוררות שאלות על מנהיגות ועל הערכים שלה: יושר, ואמינות או הצלחה בכל מחיר, וכן את השאלה: מי הם המנהיגים הראויים?

בפעילות זאת התלמידים יתמודדו עם אירוע, שתוכנו: נציגת מועצת התלמידים מתנהגת בצורה לא ראויה, והילדים מתלבטים אם להשאיר אותה בתפקידה.

מטרות

התלמידים יתמודדו עם אירוע, שתוכנו: נציגת מועצת התלמידים מתנהגת בצורה לא ראויה, והילדים מתלבטים אם להשאיר אותה בתפקידה.

הנחיות

א. אירוע

קראו לתלמידים את האירוע הבא, ודונו אתם בשאלות שאחריו.

אירוע: מנהיגה אלימה –  "איזה מזל יש לנו, שרוני היא יושבת ראש מועצת התלמידים. היא היחידה  שמתאימה לתפקיד," אמרה יובל לשיר. –  "היא באמת טובה: היא מנהיגה, ויש לה רעיונות…, אבל – שמעת שהיא הִכְּתָה ילדה בכיתה ג?" – "מה??" אמרה יובל בתדהמה, "ילדה גדולה בכיתה ו מַכָּה ילדה בכיתה ג? את זוכרת שזה קרה גם בשנה שעברה? צריך להעיף את רוני מיד! שהיא לא תהיה יושבת ראש, מקסימום שתהיה נציגה."     –  "מה קרה לָךְ? אף אחד לא יעשה את זה טוב יותר ממנה!" ענתה שיר. –  "עדיף מישהו פחות טוב, אבל גם פחות אלים!" אמרה יובל.

 שאלות

1. מה דעתכם על השיחה של יובל עם שיר? עם מי משתיהן אתם מסכימים? מדוע?
2. מה, לדעתכם, חשוב יותר: כושר המנהיגות של רוני או ההתנהגות שלה? מדוע?

ב. שתי פרשיות שקרו לאחרונה בצה"ל

רקע

לאחרונה קרו בצה"ל כמה פרשיות מביכות: קצינים בכירים ומצליחים התנהגו בצורה לא אמינה ואף שיקרו.
לפניכם 2 פרשיות, שקרו לאחרונה בצה"ל. קראו אותם לתלמידים, ודונו בשאלות שאחריהן.

 פרשה 1: ילד בן 14 נהג בטרקטורון של צה"ל

תת-אלוף משה (צ'יקו) תמיר הודה כי באפריל 2007 אפשר לבנו, בן 14, לנהוג בטרקטורון צבאי, על אף שאסור להשתמש ברכוש הצבא שלא למטרות הצבא, ועל אף שלבנו אין רישיון נהיגה. בנוסף, הבן גרם לתאונה, ופגע ברכב אזרחי.

תא"ל תמיר לא דיווח על כך שבנו נהג בטרקטורון, ואף העביר, דרך ראש הלשכה שלו, פיצוי בסך כאלף שקלים לבעל המכונית האזרחית, שנפגעה בתאונה.

תא"ל תמיר נמצא אשם בשתי עֲבֵרוֹת: התנהגות שאינה הולמת קצין, ושימוש ברכוש הצבא שלא למטרות הצבא. השופטים כתבו בגזר הדין גם כי "תמיר לא אמר אמת ביחס לתאונה", וציינו כי "אמינות מפקדים היא 'אבן יסוד' (מרכיב חשוב ביותר) בצה"ל".

גזר הדין: בית הדין החליט להוריד את דרגתו מדרגת תת-אלוף לדרגת אלוף-משנה. זהו עונש חמור מאוד. כמו כן גזר בית הדין עונש מאסר על תנאי ל-3 חודשים, שלל את רישיון הנהיגה שלו לתקופה של 3 שנים, וקבע כי הקידום שלו בצבא ייעצר.

קצינים רבים וגם הרמטכ"ל ציינו בבית הדין שתמיר הוא קצין בעל ערך רב וחשיבות לצה"ל, וכי העונש שקיבל קשה מדי. הם אמרו שצה"ל אינו יכול להרשות לעצמו להפסיד מפקד קרבי ברמה כזאת בגלל תאונת טרקטורון.

 פרשה 2: אשתו של הקצין נהגה ברכב של צה"ל 

תת-אלוף עִימַאד פַארֶס, קצין מעולה בצה"ל, ששירת בשלל תפקידים קרביים, נתן לרעייתו לנהוג ברכב הצבאי לבדה. זאת, על אף שלפי הנהלים בצבא, הוא חייב לשבת אתה ברכב. לרוע המזל, אשתו הייתה מעורבת בתאונת דרכים.

תא"ל פארס מסר דיווח שקרי למשטרה הצבאית, שלפיו הוא אכן ישב אתה ברכב. הוא חזר על הגרסה השקרית הזאת 3 פעמים. רק לאחר שהבין שחושדים בו, ושהשקר דלף, החליט לקחת אחריות אישית על כך ששיקר, ופרש מן הצבא.

 שאלות 

1. "אמינות מפקדים היא 'אבן יסוד' בצה"ל" – האם אתם מסכימים עם המשפט הזה? מדוע?
2. מה דעתכם: האם בגלל טעויות מעטות יש להעניש מנהיגים (בצבא, בחברה ובבית-הספר), אשר הצטיינו בתפקידם? מדוע?

שאלות לדיון

1. אילו תכונות דרושות למנהיגים, לדעתכם?
2. מה ההבדל בין מנהיגים ראויים לבין מנהיגים לא ראויים?
3. איזו מנהיגות הייתם רוצים לראות בכיתה שלנו?

לחצו להמשך קריאה
הקטן