מערך שיעור
מכתב התנצלות
נועה שפירא ושלמה זיס. ייעוץ: שרה ליפקין ותהילה גרינוולד-שפות בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרת הפעילות: שיפור האקלים בכיתה בעזרת בקשת סליחה והתנצלות.

רקע

לפעמים, אחרי שרבים עם מישהו, כל מה שצריך לעשות זה רק לבקש סליחה…
אבל איך עושים את זה? והאם זה מספיק?
בפעילות זאת התלמידים ידונו במושג סליחה ובמושג התנצלות, וינסחו מכתב התנצלות.

מטרות

א. חינוך חברתי – שיפור האקלים בכיתה בעזרת בקשת סליחה והתנצלות
ב. חינוך לשוני – כתיבה של מכתב התנצלות
– העשרה של אוצר המילים

שימו לב בכל שלב בפעילות לחינוך החברתי ולחינוך הלשוני.

הנחיות

הפעילות שפניכם עוסקת בהתנצלות. היא פותחת בנקודות לבירור אישי. נקודות אלה עוסקות בנקודת המבט האישית של התלמידים ביחס להתנצלות ולבקשת סליחה (כגון: האם צריך להתנצל בכל מקרה? ואיך מתנצלים?). בהמשך התלמידים ינסחו מכתב התנצלות אל מישהו שהם פגעו בו בכיתה או בבית-הספר.

תיבת מכתבי התנצלות – מומלץ להכין תיבה מיוחדת למכתבי ההתנצלות. לאחר שהתלמידים יכתבו את המכתבים ויכתבו על המעטפות את שמות הילדים הנמענים, הם ישלשלו את המכתבים לתיבה. בהמשך תחלקו את המכתבים לנמענים, תקראו אותם, ותדונו עם התלמידים בהשפעתם.

א. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
ב. משך הזמן למילוי הדפים, לכתיבת המכתב ולקריאת המכתבים: שני שיעורים
ג. דיון בכיתה בעקבות מילוי הדפים  דונו בשאלות הבאות:

1. האם צריך להתנצל בכל מקרה שפגענו במישהו? מדוע?
2. האם אנחנו צריכים להתנצל, גם אם פגענו במישהו לא בכוונה?
3. האם התנצלות היא בעצם ניסיון להתחמק מן התוצאות של המעשה שעשינו?
4. איך אפשר להתנצל?

ד. התלמידים יכתבו על המעטפות את שמות הילדים הנמענים, וישלשלו את מכתבי ההתנצלות אל תיבת מכתבי
ההתנצלות
 שהכנתם.
ה. חלוקת המכתבים לנמענים ודיון נוסף –  הקדישו שיעור נוסף לחלוקת המכתבים ולדיון בנושא. בדיון שאלו את השאלות הבאות:

1. כיצד הרגשתם בזמן הכתיבה של מכתב ההתנצלות?
2. האם קיבלתם מכתב התנצלות? אם כן – כיצד הרגשתם?
3. האם, לדעתכם, התנצלות משפרת את המצב לאחר שפוגעים במישהו?

ו. רמת הדיון המתקיים בכיתה ואופיו – במהלך הדיון התייחסו גם לפרטים הבאים:

1. הקשבה
2. השתתפות
3. דיון ושיחה ב"בתורות"

(על-פי: להבין עניין, ספר הבנה והבעה לחטה"ב, מטח 2004. עמודים 166–167)

הישגים נדרשים

הישג נדרש 2 – כתיבת טקסטים למטרות שונות ולנמענים שונים
1. כתיבה בתבנית סיפורית על אירוע
2. כתיבה בתבנית (מכתב) תוך הצגת נקודות מבט שונות

הישג נדרש 2: הפקת טקסטים כתובים, תקינים מבחינה לשונית והולמים מבחינה תקשורתית

דיון בכיתה הישג נדרש 1 – האזנה ודיבור למטרות שונות
השתתפות בשיחה ובדיון תוך:
1. הקשבה ותגובה הולמת לדברי אחרים
2. השתלבות בדיבור על-פי המוסכם

לחצו להמשך קריאה
הקטן