מערך שיעור
"מעשה נדיב" מתוך הספר "הלב" אדמונדו דה אמיצ'יס
דינה ציונית ושלמה זיס, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מלווה לפרק מהספר "הלב" הפרק 'מעשה נדיב' עוסק בהצקה, באלימות מילולית ובאלימות פיזית: התלמידים בכיתה מציקים לנער נכה ועני.

רקע

רקע

ילדים רבים מכירים את מרקו, הילד גיבור סדרת הטלוויזיה הלב. אך, למעשה, גיבור הספר הלב אינו מרקו אלא אנריקו. אנריקו הוא ילד איטלקי, והספר הוא יומנו האישי. ביומנו הוא מתעד שנת לימודים אחת בבית-הספר.

מלבד היומן יש בספר גם סיפורים ששמע אנריקו מפי המורה שלו. אחד הסיפורים עוסק במרקו, הילד שיצא לחפש את אמו בארגנטינה.

בחרנו להציג מתוך הספר את הפרק מעשה נדיב. הפרק סרוק ומוכן להדפסה עבור התלמידים.

על הסופר: אדמונדו דה אמיצ'יס

אדמונדו דה אמיצ'יס (1846–1908) היה סופר איטלקי. הוא התפרסם בזכות ספרו הלב – יומנו של תלמיד איטלקי. הוא שירת בצבא האיטלקי, והשתתף במלחמות.

בעת שירותו כקצין בחיל הרגלים הוא התחיל לכתוב רשימות מחיי הצבא, ושימש עורך של עיתון צבאי. לאחר שחזר לחיים האזרחיים, הרבה במסעות לאירופה ולאפריקה, וכתב ספרי מסע: הולנד (1880), ספרד (1881) וכן באוקיינוס (1889).

דה אמיצ'יס האמין שבכל ילד יש משהו טוב, המעורר אהבה, בתנאי שיודעים להגיע אל לבו. לכן כתב את הלב – יומנו של אנריקו, ילד בן 10, תלמיד בית-ספר עירוני באיטליה. בספר הילד מספר על עצמו, על משפחתו ועל חבריו בכיתה במשך שנת לימודים אחת.

בסיפורים הכתובים ביומן יש הערכה לערכים, כגון: נכונות להקריב למען המשפחה, ידידות, אהבת מולדת ומסירות ואהבה לאדם בכלל ולאדם העמל בפרט. באחד הסיפורים הידועים הוא מתאר בפירוט את חייו של ילד איטלקי, שנאלץ לעזור בסתר לפרנסת משפחתו.

על הרגשנות של הספר נמתחה ביקורת, אך, למרות זאת, הוא תורגם לשפות רבות, כולל לעברית.

על-פי: כותר אביב – האנציקלופדיה הישראלית לנוער, כרך 2, עמ' 47

מטרות

הפרק מעשה נדיב עוסק בהצקה, באלימות מילולית ובאלימות פיזית: התלמידים בכיתה מציקים לנער נכה ועני.

א. בימים אלה, לאור המשבר הכלכלי עולמי חשוב להדגיש את נושא הכבוד לזולת, גם אם הוא אדם עני.

ב. חשוב להדגיש גם שאלימות פיזית מתחילה באווירה אלימה: אלימות מילולית, קללות והצקות.

הנחיות

הצעה לפעילות

1. הדפיסו את הפרק מעשה נדיב מתוך הספר הלב, וחלקו אותו לתלמידים.

2. קראו לתלמידים את הפרק, ובקשו מהם לסמן על הדפים בזמן ההאזנה:

קו אדום מתחת למילות הלעג, שנאמרו לקְרוֹסִי (אלימות מילולית)

קו  כחול מתחת למילים, המבטאות אלימות פיזית כלפי קְרוֹסִי

קו ירוק מתחת למילים, המבטאות את תגובותיו ואת תחושותיו של קְרוֹסִי.

3.  שאלו את התלמידים:

     א. מדוע הֵצִיקוּ הילדים לִקְרוֹסִי?

     ב. איזה סוג של הצקות הציקו הילדים לקְרוֹסִי?

     ג. כיצד הגיב קְרוֹסִי? מה הוא עשה?

     ד. מדוע קְרוֹסִי הגיב כך?

     ה. מהו, לדעתכם, המעשה שהכי הכעיס את קרוסי, וגרם לו להתנהג כך?

      ו. האם אתם מצדיקים את מה שקרוסי עשה? מדוע?

     ז. הערה: יש להניח שילדים רבים יצדיקו את תגובתו של קרוסי. לכן, שאלו:

1. קרוסי זרק את קסת הדיו על ילד שלעג לו, אך פגע, בטעות, במורה.
מה עוד היה עלול לקרות בעקבות תגובה זאת?

2. אילו סכנות נוספות עלולות להיגרם, כשאנו מגיבים באלימות כלפי מעשי אלימות?

        3. איך עוד אפשר להגיב למעשה אלימות?

             דוגמה: למרות מעשיהם של התלמידים, המורה סולח להם. זאת תגובה בוגרת ואצילית, כי לא קל לסלוח לאנשים שפגעו בנו.

ח. פתגמים

     1. פתגם: "הִלְבַּנְתֶּם פְּנֵי חָבֵר" – כך המורה אומר בסוף הפרק לתלמידים האלימים.

הפתגם הוא: "הַמַּלְבִּין פְּנֵי חֲבֵרוֹ בָּרַבִּים… – אֵין לוֹ חֵלֶק לָעוֹלָם הַבָּא".

לפי הפתגם, פגיעה באנשים לפני אנשים אחרים היא מעשה חמור מאוד!
פירוש הפתגם: מי שמעליב אדם, מבייש אותו (גורם לו להיות חיוור) בנוכחות של אנשים אחרים, יקבל עונש קשה: הוא לא יזכה

למנוחה בעולם הבא.
על-פי: פתגמים בעברית בספרייה הווירטואלית של מטח

    2. לפניכם שני פתגמים בנושא זה. התלמידים יבחרו פתגם אחד, יאיירו אותו, או יציירו קומיקס מתאים.

        א. "אל תהלל איש על יופיו, ואל תבוז איש על מראהו."

ב. "הוי מקבל את כל אדם בסבר פנים יפות."

מילים קשות:

להתקלס – ללעוג, להשפיל ולבזות .

איבד את עשתונותיו – התבלבל, הפסיק לחשוב ולפעול בהיגיון, לא ידע כיצד לפעול.

מעשה נבלה – מעשה שעושים כדי להשיג מטרה רעה.

המלצות נוספות

הרצאה: קורבנות להצקה – איך מזהים אותם? .

המרצה: פרופסור עמוס רולידר.

לחצו להמשך קריאה
הקטן