וידאו
מריבות בין חברים. פעילות מלווה לפרק בסדרה דן ומוזלי
שיר דרור וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בפעילות יבינו מהי תקשורת התורמת לפתרון סכסוכים ומדוע היא חיונית.

רקע

דן רב עם חבר שלו איתי ולא רוצה להשלים איתו למרות ניסיונות הגישור של אימא. בקונפיטורה, מרש ומלו רבים ונשלחים לאי-ההשלמה, אי שאליו נשלח כל מי שרב. פרעצל מנסה לתווך ביניהם אבל בסופו של דבר נסחף לריב ונשלח גם הוא לאי ואחריו גם ספינג, עד שדן מלמד אותם איך אפשר להשלים. 

מטרות

  1. העלאת מודעות התלמידים לאי הנעימות שבמריבה.
  2. התלמידים יבינו ממה מורכבת תקשורת בין אנשים.
  3. התלמידים יבינו מדוע תקשורת בין אנשים נחוצה כל כך.

הנחיות

  • הסבירו לתלמידים כי היום הפעילות תעסוק במריבות בין חברים.
  • שאלו את התלמידים:
  1. מי בכיתה רב פעם עם חבר או חברה? תארו בקצרה את הריב. האם נפתר? כיצד? (למורה: בכל מערכת יחסים יש אי הסכמות ולעתים מריבות. החוכמה היא לדעת איך להשלים לאחר מכן. ייתכן שחלק מהתלמידים יתארו איך פתרו את המריבה בהצלחה בעזרת תקשורת, בעוד שאחרים יתארו איך התעלמו מהריב ועקפו אותו ופשוט המשיכו הלאה, או לחילופין המשיכו לכעוס על חבריהם)
  2. איך הרגשתם בזמן המריבה עם החבר או החברה?
  • הקרינו בפני התלמידים את הפרק "אי השלמה" (14:38 דקות)
  • שאלו את התלמידים:
  1. מדוע דן לא רצה לדבר עם איתי בטלפון?
  2. בקונפיטורה דן למד משהו על מריבות עם חברים. מה למד דן? (למורה: שכשנשארים בריב כולם סובלים)
  3. ומה לימד דן את החברים בקונפיטורה? (למורה: שכשרבים נשלחים לאי-ההשלמה ולא יוצאים משם עד שפותרים את הסכסוך. דן לימד את החברים שכדי לפתור את הסכסוך חייבים לתקשר זה עם זה באמצעות שיחה, כל אחד שואל את חברו על מה הוא כועס ומסביר מה מפריע לו).
  4. מה קרה כשהחברים בקונפיטורה התחילו לתקשר זה עם זה? (למורה: הם גילו שהם בכלל לא זוכרים על מה רבו)
  5. האם גם לכם קורה לפעמים שאתם נשארים כועסים אבל כבר לא זוכרים על מה?
  6. מה יכול לעזור לכם לפתור את הריב ולחזור להיות חברים?
  7. אז איך מְתקשרים? (למורה: מקשיבים לצד השני ומנסים להבין למה הוא מתכוון, ומשתפים אותו בצד שלנו ואיך אנחנו מרגישים עם מה שקרה – הקשבה וביטוי עצמי).
  • ספרו לתלמידים את משל התפוז:

שני טבחים מוצאים במטבח תפוז ורבים למי מהם הוא שייך, כל אחד מהם טוען שהתפוז שייך לו. לבסוף מגיע ילד ושואל את הטבח הראשון: למה אתה צריך את התפוז? עונה לו הטבח – אני זקוק לקליפה שלו כדי להכין ריבת תפוזים. פונה הילד לטבח השני ושואל: למה אתה צריך את התפוז? עונה לו הטבח השני – אני זקוק למיץ שלו כדי להכין מיץ. אם כן, מה הבעיה? שואל הילד, כל אחד מכם צריך חלק אחר של התפוז ואין לכם על מה לריב.

  1. שאלו את התלמידים, איך הצליח הילד לעזור לטבחים לפתור את הריב ביניהם?
    (למורה: הוא בירר מה הצרכים של כל אחד מהם, וכך גילה שבעצם כל אחד צריך חלק אחר של התפוז ואין להם סיבה לריב).
  2. מה דעתכם על הפתרון שהציע הילד?
  3. מה היה קורה אם שני הטבחים היו צריכים דווקא את הקליפה או את המיץ של התפוז?
    (למורה: יכול להיות שהם היו מבינים זה את זה ומוצאים פתרון שהכי מתאים לשניהם – אולי היו חוצים את התפוז או שאחד היה מגלה שהשני צריך את התפוז יותר ממנו ומחליט לוותר לו).
  4. שאלו את התלמידים, מה היה קורה אילו הם לא היו מקשיבים זה לזה בכלל?
    (למורה: הם לא היו מצליחים להגיע לידי הבנה).

להרחבה:

  • בקשו מהתלמידים לקחת דף ולחלקו לשניים. בצדו האחד יציירו את הרגשות שיש להם בזמן פעילות נעימה עם חבר, ובצדו האחר את הרגשות שיש להם בזמן מריבה עם חבר. אפשרו לתלמידים המעוניינים בכך להציג את ציוריהם, ועודדו אותם לבטא במילים את מה שהביעו בציור ולתאר אילו רגשות הציור מייצג בכל צד של הדף.
  • בקשו מילדים אחדים לספר על מה שציירו ושאלו אותם:

–          אילו רגשות ציירת בצד המתאר פעילות מהנה עם חבר? איך הראית אותם בציור?
–          אילו רגשות ציירת בצד המתאר מריבה עם חבר? איך הראית אותם בציור?

לסיכום שאלו את התלמידים: אילו דברים חדשים למדתם בפעילות היום?


משתתפים: ירדן בר-כוכבא, עידן אלתרמן, ליאור כלפון, נעם פרנק, טל בלכרוביץ', דידי שחר וז'יל בן דוד (מפעיל את מוזלי)
בימוי: בובי לקס
תסריט: שחר סיטנר ואור ישראלי
חברת הפקה: שולה שפיגל ודנה עדן
בעלי זכויות: ערוץ 23 – הטלוויזיה החינוכית הישראלית

לחצו להמשך קריאה
הקטן