מערך שיעור
משענת קנה רצוץ (מלכים ב' פרק י"ח פסוקים י"ז-כ"א)
שירה גודמן ושלמה זיס, צוות החינוך החברתי, זהר הרקוב ונויה שגיב, מקרא, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

בימינו משתמשים בביטוי "מִשְׁעֶנֶת קָנֶה רָצוּץ", כדי להביע חוסר אמון במישהו, כדי לומר על אדם מסוים, שאי אפשר לסמוך עליו. מדוע חשוב כל כך שנוכל לסמוך על חברינו? והאם עלינו אפשר לסמוך? בכך נעסוק בפעילות זאת.

רקע

לאחר שסנחריב, מלך אשור, הזעיק את רבשקה, שר צבאו, שיבוא מלכיש לירושלים, גער רבשקה במלך חזקיה ובבני ירושלים על כי מרדו בו ועל כי בטחו במצרים שהם יעזרו להם. את המצרים הוא כינה: "מִשְׁעֶנֶת הַקָּנֶה הָרָצוּץ".

מהי "מִשְׁעֶנֶת קָנֶה רָצוּץ"?
× קָנֶה הוא צמח חזק בעל קנה חלול, שאפשר להישען עליו לצורך הליכה.
× קָנֶה רָצוּץ הוא קנה שנכנס לכפו של האדם הנשען עליו, ועושה בה נקב, חור. כלומר – מי שנשען על הקנה הרצוץ, נפגע.
אם כך, לא רק שהקנה הרצוץ איננו מועיל אלא הוא אף מזיק.
(ביאור מתוך קול בספר, באתר האינטרנט מקראנט)

בימינו משתמשים בביטוי "מִשְׁעֶנֶת קָנֶה רָצוּץ", כדי להביע חוסר אמון במישהו, כדי לומר על אדם מסוים, שאי אפשר לסמוך עליו.
· מדוע חשוב כל כך שנוכל לסמוך על חברינו?
· והאם עלינו אפשר לסמוך?
בכך נעסוק בפעילות זאת.

מטרות

1. להכיר את הניב: "מִשְׁעֶנֶת קָנֶה רָצוּץ".
2. לעסוק בשאלות: האם עליי אפשר לסמוך? ומדוע זה חשוב?

הנחיות

1. חלקו לתלמידים את הדף לתלמידים.
2. שלב ראשון (בזוגות ובמליאה): הובלה בעיניים עצומות

שימו לב: השלב הראשון של הפעילות הוא בגדר הצעה.
שקלו אם הוא מתאים לכיתתכם.

א. בכל זוג כל תלמיד ותלמידה בתורם יכסו את עיניהם, ובני זוגם יובילו אותם בחצר בית-הספר במשך 5 דקות. לאחר מכן –

    יתחלפו.

  • המטרה: לבדוק עד כמה אני יכול/ה לסמוך על חבריי, ועד כמה חבריי סומכים עליי.
  • ובמיוחד: המובילים צריכים לזכור אילו הוראות עליהם לתת למובלים, כדי שהם לא ייפלו או ייפגעו. כך המובילים מתנסים בתורם בחשיבות שיש לנו כאשר חברינו סומכים עלינו.

ב. בסיום – התלמידים יחזרו לכיתה, וישוחחו ביניהם על החוויה שעברו.

ג. אפשרות נוספת: בחרו כמה זוגות מתלמידי הכיתה, שיבצעו את הפעילות, והשאר יצפו בהם.

3. שלב שני (במליאה): אירועים
א.   קראו בכיתה את האירועים.
ב.   התלמידים יחברו אירוע משלהם בנושא.
ג.   תלמידים שמוכנים לכך, יקראו במליאה את המקרה שקרה להם (סעיף ג בדף לתלמידים).
ד.   תלו את תיאורי האירועים על לוח הקיר בכיתה.

4. לסיכום – ערכו דיון במליאה. היעזרו בנקודות הבאות:

    א. מדוע חשוב שאנשים יוכלו לסמוך זה על זה?

    ב. מה קורה כאשר אין זה כך?

    ג. מה עושים כדי לבנות אמון בין אנשים?

    ד. מה עליי לעשות כדי להיות אדם שאפשר לסמוך עליו?

לחצו להמשך קריאה
הקטן