מאמר
נלחמים באלימות ברשת
שחר בן-פורת

המאמר דן בנושא גלישה בטוחה באינטרנט, בסכנות באינטרנט וכיצד נזהרים מהן.

תוכן

בתחילת חודש ינואר השנה עלה האתר פייסבוק לכותרות בהקשר לא מחמיא. נער ממרכז הארץ, תלמיד כיתה י', התאבד במהלך צ'אט עם "חברים" מבית הספר. ההתאבדות המזעזעת אינה המקרה הראשון שבו מואשמת רשת האינטרנט בכלל, והאתר פייסבוק בפרט, באלימות קשה כלפי ילדים ובני נוער.

האירוע הזה ואחרים מדגישים תופעה שרבים לא חשבו עליה. הדאגה של ההורים לגבי גלישת הילד באינטרנט היתה עד כה מה יקרה אם פדופיל יצליח לפתות את ילדם בעזרת שיחה מדומה באינטרנט, אך בעצם יש לדאוג מדבר נוסף: פגיעה של ילדים אחרים בילד באמצעות האינטרנט.

באנגלית כבר המציאו לתופעה הזו שם: Cyberbullying, ובארצות הברית ובמערב אירופה היא הופכת להיות אחת הבעיות המרכזיות בשימוש באינטרנט. מריון מריט, יועצת בטיחות גלישה באינטרנט, מסבירה על הסכנות באינטרנט וכיצד להימנע מהן.


צריך להיזהר גם מטלפונים סלולריים

מריט, יהודייה תושבת לוס אנג'לס, היא יועצת בטיחות גלישה באינטרנט עבור סימנטק, יצרנית המותג נורטון למוצרי אבטחת מחשבים, ומחברת "משפחת אונליין, מדריך בטיחות" – מדריך חינמי עבור הורים ומחנכים המתמקד בפתרונות ספציפיים להגנה על ילדים בגילאים שונים הגולשים באינטרנט. כמו כן היא העורכת הראשית של אתר משאבי המשפחה של סימנטק,המציע טיפים ומידע בנושא אבטחה באינטרנט.
"מקרים שבהם מבוגר פוגע בילד שאותו הכיר דרך האינטרנט מתרחשים לצערנו, אבל הסכנות הנפוצות יותר באינטרנט הןCyberbullying, סכנה של הורדת וירוסים למחשב והונאות אינטרנט", אומרת מריט. "אלו הם דברים שגם מבוגרים מתמודדים איתם, אבל בהיקפים שונים. חברה כמו סימנטק מייצרת תוכנות שעוזרות להורים להגן על הילדים שלהם, אבל התוכנה לא יכולה לעזור לך עם התנהגויות אנושיות. לזה צריך חינוך, וכולם צריכים לעבוד יחד".
מריט נפגשת עם קולגות מחברות מתמחות ועם נציגי ממשלה, וכמובן פונה להורים עצמם במטרה לעורר מודעות. "הורים נותנים לילדים שלהם טכנולוגיה רבת עוצמה. בישראל, למשל, נותנים לילדים טלפון סלולרי בגיל הרבה יותר צעיר בהשוואה למדינות אחרות. אבל הסלולרי הוא מחשב, וזה יהיה נחמד אם ההורים יחשבו האם הם רוצים לחסום גישה לחלק מהאינטרנט, או לפחות ליצור דיון, לחשוב על זה".

הבנות מנדות, הבנים יוצרים דפים מזויפים

"אם הילד אומר שהוא רוצה לפתוח פרופיל בפייסבוק, אתה יכול להגיד לו: 'אני רוצה גם, אתה יכול להראות לי איך לפתוח?'. כך הילד מלמד את ההורה, וזה נותן לילד תחושת ביטחון. אתה מבקש ממנו שיראה לך איך להפוך את הפרופיל לבטוח ככל האפשר, ומבקש להיות חבר שלו בפייסבוק. אם אתה מבקש את זה מילד בגיל 13-14 זה אפשרי, אך אם תחכה עד גיל 16-17, תשכח מזה, יש להם עולם עצמאי בפייסבוק והם לא רוצים בו את ההורים".

הסכנה העיקרית שמריט שמה עליה את הדגש היא Cyberbullying. "אני לא יודעת מה הסטטיסטיקה כאן בישראל, אבל אני בטוחה שזה בעלייה". באופן רחב, היא אומרת, כמחצית מהילדים בארה"ב חוו הטרדה באינטרנט במידה כזו או אחרת. נתון זה משתנה, כמובן, בין בנות לבנים. "בקרב בנות, בייחוד כשהן בנות 12-13, זה סובב סביב ענייני כוח –  מי חשובה ומי לא. זה יכול לכלול למשל נידוי בצורות שונות. הבנים נוטים להציק לילד חלש יחסית. זה יכול להתבטא ביצירת דפים מזויפים אחד על השני או העלאת תמונות שעברו שינוי, וכשתופסים אותם הם אומרים: 'הוא חבר שלי, זו בדיחה, לא התכוונו'.
"הדבר נפוץ יותר בקרב ילדים שהם גייז, כי הם סובלים מהטרדות גם בעולם האמיתי. עבורם זו סיטואציה קשה. הם עלולים להפוך לעצובים ולמדוכאים כתוצאה מכך. אנו צריכים להתייחס במיוחד לילדים האלה, גם אם הם לא גייז אבל בבי"ס חושבים שהם כן ומתנהגים אליהם בהתאם".

כבר בגן

מריט אומרת שילד שסובל מהטרדות בחיים האמיתיים, לרוב יסבול מהם גם בחיים הווירטואליים. אבל דפוסי ההתנהגות הם לא תמיד דומים. למשל, ילד שמכים אותו בבית עשוי להכות ילדים חלשים בבית ספר, אבל דווקא הילד המוכה יכול להשתמש באינטליגנציה שלו כדי לנקום – באינטרנט.
באיזה גיל זה קורה? כבר מגיל הגן, שבו ילדים מתחברים לאינטרנט. מריט טוענת ששיא התופעה מתרחש סביב גיל 13, ושוכך אט אט ככל שהילדים נכנסים לגיל הנעורים והופכים לעסוקים יותר.

בית הספר חייב להתערב

תופעת ה-Cyberbullying זוכה בימים אלו לתהודה בישראל, כמו גם בעולם כולו. מריט מספרת על ניסיונות לחוקק חוקים בארה"ב שיאסרו את התופעה, אך היא מאמינה שחינוך יעשה עבודה טובה הרבה יותר. אחרי הכל, אי אפשר להכניס חצי מהילדים לכלא…"זה נושא חברתי, נושא שההורים והילדים צריכים להיות מודעים לו, והמרכז יהיה בית הספר. כבר כעת, אם הילדים באים לבי"ס וכולם צוחקים בגלל משהו שקרה אתמול בלילה באינטרנט, אז המורה לא יכול ללמד. כך שבית הספר כבר הופך לבית המשפט של סייבר", אומרת מריט.

מריט מספרת על תוכניות המופעלות ביותר ויותר בתי ספר בארה"ב, שמטרתן לחנך ילדים לכבוד הדדי ולהתנהגות נאותה, וגם ללמדם מה לעשות כאשר פוגשים הטרדות ואלימות – גם בעולם הפיזי וגם האינטרנטי. בקרוב, יש לקוות, גם אצלנו.

וירוסים ותמונות עירום של הילד

בצד תופעת ה-Cyberbullying מצביעה מריט על סכנות נוספות שהילדים נחשפים אליהן בזמן הגלישה באינטרנט: הורדת תוכנות מזיקות ווירוסים היא תופעה בפני עצמה, והבעיה היא שבמקרים רבים הילדים מפחדים לספר על כך להורים.

תופעה אחרת נקראת Sexting, בה ילדים שולחים זה לזה תמונות עירום של עצמם. "יש הרבה לחץ בעניין הזה", אומרת מריט. "הבן אומר לבת: 'אם את אוהבת אותי, שלחי לי את התמונה'. ומה קורה? הם אוהבים אחד את השנייה למשך חמישה חודשים, ואז שונאים אחד את השנייה. אז הבן אומר: 'אוקיי, היא עזבה אותי, אני אשלח את התמונה לכל הבנים בבית הספר'".

טריט מתלוננת על כך שגם סלבס עושים זאת, ושהזמרת ריאנה הגדילה לעשות כשאמרה שהיא מרחמת על הבנים שהחברות שלהם מסרבות לתת להם תמונת עירום של עצמן. "בגלל שלילדים אין שליטה באימפולסים שלהם, התמונות תמיד יוצאות החוצה. היו ילדים שהתאבדו בגלל המבוכה, בדרך כלל בנות. לבנים בדרך כלל אין בעיה שיראו אותם… אסור שילדים יהיו מושפלים בגלל האפשרות להשתמש בטכנולוגיה בכזו צורה. מצלמה, מחשב, טכנולוגיה ופרטיות זה שילוב שיכול להיות קטלני אצל ילדים".

שותפים ולא מרגלים

אז איך נגן על הילדים? מריט ממליצה להתקין במחשב תוכנת אינטרנט סקיוריטי ולא רק תוכנת אנטי וירוס כדי למנוע סכנות הטמונות ברשת, אבל בעיקר ללמוד לדבר על הנושא עם הילדים ולתת להם תחושת ביטחון שתאפשר להם לספר בכל פעם שהורידו בטעות וירוס למחשב, שהטרידו אותם באינטרנט או שלוחצים עליהם לעשות דברים שהם לא רוצים לעשות.
"דברו גם על נושאים אישיים יותר, כמו להיות נחמדים אחד לשני, לא להיות מעורבים בהטרדות באינטרנט ובכלל, ואם קורה משהו כזה לילד, אז לדבר על זה כדי שאפשר יהיה לטפל בבעיה ולקבל עזרה. שום דבר לא חשוב יותר מזה שההורים והילדים יהיו שותפים – לא הורים שמרגלים אחר הילדים שלהם או ילדים שמסתירים פעילות מההורים שלהם. זו מערכת לא נכונה", אומרת טריט.
"התרבות בישראל מעודדת עצמאות, חוזק ועמידות, וזה יהיה מעניין לגלות האם ניתן ללמוד משהו מהאופן שבו הילדים בישראל מתמודדים עם תופעות כאלו", מוסיפה טריט. "ייתכן שהילדים כאן הם כמו שאר הילדים בעולם, עם אותם פחדים ואותן התנהגויות שליליות, הזקוקים לאותה עזרה מההורים, מבית הספר ומהממשלה".

ביבליוגרפיה

שחר בן-פורת, מתוך מגזין הורים וילדים, מבית מוטו תקשורת.

לחצו להמשך קריאה
הקטן