פעילות מתוקשבת
סובלנות או סַבלנות
דינה ציונית וצוות החינוך החברתי במטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות מתוקשבת העוסקת בהבדלים בין המונח סובלנות למונח סַבלנות.

רקע

 רבים מערבים בין המונח סובלנות למונח סַבלנות. בפעילות זו יכירו התלמידים את ההבדלים ביניהם.

מטרות

  1. התלמידים יבינו את ההבדל בין סובלנות לסַבלנות.
  2. התלמידים יביעו את דעתם לגבי מרכיבים דומים הקיימים בשני המושגים.
  3. התלמידים יפתחו עמדות חברתיות וילמדו לגלות סובלנות רבה יותר כלפי הזולת.

הנחיות

הפעילות

עמוד 1

  • שאלו את התלמידים אם הם יודעים להבחין בין סובלנות לסַבלנות.
  • בקשו מאחד התלמידים לקרוא את ההגדרה לסובלנות:
    סובלנות היא הנוהג של אדם (או של קבוצה) להתייחס בכבוד, בהבנה ובהיעדר אפליה כלפי השונים ממנו מבחינה חברתית, תרבותית או דתית, גם אם אינו מסכים לדעותיהם, התנהגותם או אמונתם (על פי ויקיפדיה).
  • שאלו: מהי סבלנות?
  • אם התלמידים מתקשים להגדיר את המונח – הסבירו שסַבלנות היא היכולת לחכות למשהו בלי לאבד עניין ובלי להתרגז.
  • בקשו דוגמאות לסַבלנות ודוגמאות לסובלנות.

עמוד 2

  • התלמידים יצפו בסרטון ויענו על השאלות.
  • בקשו מהם לשתף בתשובות שענו, ובעיקר התייחסו לדרכי הפתרון שיציעו כדי לפתור את הקונפליקט שבאירוע המוצג בסרטון.
  • בקשו מהם להסביר את הקשר בין האירוע בסרטון להגדרת המושג סובלנות, כפי שלמדו אותה.

עמוד 3

  • רבים מערבים את המונחים סובלנות וסַבלנות. נלמד להבחין ביניהם על פי אירועים ותמונות –  האם מדובר בסַבלנות או בסובלנות?
  • התייחסו לכל תמונה כדי להבין מדוע החליטו התלמידים להגדיר את האירוע או התמונה כסובלנות או כסַבלנות.
  • אנשים שמגלים סובלנות צריכים בדרך כלל לגלות גם סַבלנות, אך לא רק…
    בקשו מהתלמידים להסביר למה הכוונה במשפט זה.
    האם הם עצמם נדרשים לעתים לגלות סַבלנות, אבל אין זאת אומרת שהמעשה דורש מהם גילוי של סובלנות?

עמוד 4

  • הילדים ישלימו מילים חסרות בשיר "סַבלנות וסובלנות" שכתבה אורלי בינדר והלחין עמוס ברזל (כל הזכויות שמורות למחברים ולאקו"ם).
  • שאלו, אם הם השלימו את המילים החסרות בקלות.
  • האם הם מסכימים לנאמר:
    – "אם ננהג בסובלנות כלפי החברים, נראה גם סובלנות עם כל האחרים."
    – "סַבלנות וסובלנות הן מילים מאוד דומות, סַבלנות וסובלנות הן מילים כה חכמות."
  • בקשו מהתלמידים לספר על אירוע ששמעו עליו או שהשתתפו בו, שהנוכחים בו גילו חוסר סובלנות כלפי אדם או כלפי קבוצה מסוימת (אם מדובר בחברים מוכרים, ציינו שלא מזכירים שמות!).
  • דונו בכיתה באירועים שסיפרו התלמידים ובקשו להציע פתרונות להתמודדות עם חוסר הסובלנות שהתגלה באירועים המתוארים.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן