וידאו
סחיטה
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

יובל הוא ילד נדיב. כל פעם יש לו הפתעה חדשה. יש לו שפע של ממתקים, והוא מוכן גם להמר ולהביא אפילו עשר חבילות קלפים אם יפסיד במשחק הקלפים. הסיבה לנדיבותו מתגלית: יובל סוחט את נטע באיומים. כאשר חבריהם מגלים את הסחיטה הם מגנים את התנהגותו של יובל ויוצאים להגנתה של נטע. מה עוד הם יכולים לעשות?

על הסרט

יובל הוא ילד נדיב. כל פעם יש לו הפתעה חדשה. יש לו שפע של ממתקים, והוא מוכן גם להמר ולהביא אפילו עשר חבילות קלפים אם יפסיד במשחק הקלפים.

הסיבה לנדיבותו מתגלית: יובל סוחט את נטע באיומים. כאשר חבריהם מגלים את הסחיטה הם מגנים את התנהגותו של יובל ויוצאים להגנתה של נטע. מה עוד הם יכולים לעשות?

מתוך תוכנית הטלוויזיה ההפסקה הגדולה- ערוץ 23.

מטרות

  1. התלמידים ילמדו להיות מעורבים ואכפתיים יותר במניעת סחטנות וגילויי אלימות כלפי חבריהם.
  2. התלמידים יפתחו אחריות חברתית ביחס לתופעת הסחיטה.
  3. התלמידים ילמדו לזהות מצבים חברתיים הדורשים את מעורבותם.

הנחיות

  • מומלץ לקיים את השיעור בחדר מחשבים, כדי שהתלמידים יוכלו לצפות בסרט פעמיים. פעם ראשונה צפייה רצופה, ובפעם השנייה יוכלו להתעכב על הפרטים ועל הרמזים שבו.

1. צפו בסרט עם התלמידים.
2. קיימו את הפעילות בכיתה.

תופעת הסחיטה שכיחה בימינו יותר ויותר בקרב תלמידים בבית-ספר ברמות שונות. הסחטנים סוחטים מהחלשים מהם: אוכל, חטיפים, חפצים שונים, ניקוב בכרטיסיית האוטובוס ואפילו כסף.

  • פתחו את השיעור בשאלה: האם התופעה מוכרת לכם?
  • בקשו מהתלמידים לשתף במקרים מבלי לציין פרטים מזהים ושמות.
  • הגדירו עם התלמידים את המונח סחיטה: סחטנות, הוצאת כספים או טובות הנאה ממישהו במרמה או בכוח, הבאתו לעשות מעשה כלשהו באמצעות לחץ ואיומים או בדרכים לא כשרות אחרות.
    מבוסס על מידע מתוך רב מילים
  • האם ההגדרה מתאימה למה שמתרחש בסרט?
  • מהן הדרכים "הלא כשרות" שבהן יובל  פועל?
  • האם אפשר להגדיר אותן כ"אלימות"?
  • מדוע לדעתכם שמרה נטע על הסחיטה בסוד?
  • חזרו על הדוגמאות שסופרו בכיתה ושאלו:
    – כשנודע לכם על תופעת הסחיטה כיצד הגבתם?
    – מדוע תלמידים חוששים לדווח על מעשי אלימות וסחיטה של חבריהם?

טיפ: סביר שהתלמידים יתייחסו לנושא ההלשנה כבעייתי. אם הם לא יעלו את הנושא, רצוי להציף אותו ולדון בו, משום שבקרב הילדים להיתפס כ-"מלשן" זהו מניע לא להתערב במצב.

  • שאלו את התלמידים:
    – מהי הלשנה בעיניכם?
    – האם יש מצבים שבהם חובתכם לדווח למבוגר? אם כן, תארו מהם.
  • דונו בהלשנה – בעד ונגד, ובדקו מהם הקווים האדומים של התלמידים. בררו איתם אם הקווים האדומים הללו מספיקים או שאולי יש לשנותם.

יובל סוחט את נטע ללא סיבה נראית לעין. כאשר הסחיטה מתגלה לחברי הכיתה, הם רוצים לערב את המחנכת או את המנהל.

  • שאלו את התלמידים – למי אתם הייתם פונים במקרה כזה?
  • ציינו שאפשר לפנות גם להורים, למורים, לחברים ולמשטרה…
  • האם החברים גילו אחריות וחברות טובה, או שמדובר בהלשנה?
  • חדדו את ההבדלים בין הלשנה ודיווח.

תיבת עצות

  • הביאו תיבה לכיתה ובקשו מהתלמידים לכתוב עצה שתחזק את נטע.
  • התייחסו להמלצה למי עליה לפנות, מה עליה לעשות בנוגע ליובל, איך עליה להתנהג מולו, מה לומר לו אם ימשיך להציק לה.
  • לסיכום השיעור, הוציאו מהתיבה טיפים ועצות שנתנו התלמידים לנטע ודונו בהם. בחרו את הטובים ביותר כדי לאפשר לתלמידים לקבל כלים יישומיים להתמודדות עם תופעת הסחיטה.
לחצו להמשך קריאה
הקטן