מערך שיעור
סחיטה
צוות החינוך החברתי בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות זאת עוסקת בדרכי התגובה לאלימות מסוג סחיטה אל מול הפחד מהסוחטים.

רקע

סחיטה היא לא רק אחת מדרכי האלימות החמורות ביותר, אלא שגם קשה מאוד להתמודד אתה. בדרך כלל היא נסתרת, וחלק בלתי נפרד ממנה הוא האיום שאם הנסחטים יגלו את קיומה, הסוחטים יפגעו בהם. סחיטה יכולה להתרחש בדרגות שונות וברמות שונות, אבל גם המקרים ה"קלים" אינם פחותי ערך, כפי שניווכח בפעילות הבאה.

מטרות

1. להכיר בכך שסחיטה היא אחת מדרכי האלימות החמורות ביותר.
2. לעסוק בדרכי התגובה לאלימות מסוג סחיטה אל מול הפחד מהסוחטים.

הנחיות

בפעילות זאת ארבעה שלבים:

שלב א: סיפור הסחיטה / נגה מרון

דן חזר מבית-הספר ומצא את אחיו הצעיר בוכה.
– "מה קרה לך, רוני, נפצעת?" נבהל דן.
– "זה האופניים… הם שברו לי אותם בכוונה", התייפח רוני, "כי לא היה לי כסף לתת להם…"
– "למי את חייב כסף?!" נדהם דן.
– "הם שלושה, ויש להם סכין", התייפח רוני. "כל יום הם מחכים לי ליד השער… ביום ראשון הם לקחו רק את הסנדוויץ' שלי, ואחר-כך כבר רצו שאתן להם כסף… מחר הם ידקרו אותי בסכין, אם לא אביא כסף…"
– "הם רק מאיימים", ניסה דן להרגיע את אחיו, "אל תענה להם. לא יעשו לך שום דבר אם תראה להם שאתה לא מפחד."
– הם כן יעשו!" בכה רוני, "כבר עשו את זה לילד אחד. אני ראיתי…"
– "למה לא סיפרת לי!?" קרא דן בכעס, "אני כבר הייתי מראה להם!"
– "הם יותר גדולים ממך", לחש רוני, "הם יהרגו אותך! תן לי עשרים שקלים מהקופה שלך. הם הבטיחו שאם אביא מחר הם יעזבו אותי…"
– "ואתה מאמין להם?!" קרא דן, "אל תהיה טיפש, רוני. דבר כזה צריך להודיע למשטרה. כשאימא תבוא נספר לה, והיא כבר תודיע למי שצריך!"
– "אתה תשתוק!" קטע אותו רוני בבהלה, "הם יתנקמו בנו! כדאי לך שישרפו לנו את הבית בגלל עשרים שקל?"
– "הם לא יעזו," אמר דן, "סמוך עליי! יש לי חברים. הכול יהיה בסדר…"
נותרו עוד שעות אחדות עד שובם של ההורים מהעבודה. דן יצא למועדון "הצופים" וסיפר את הדבר לחבריו.
– "זה לא חדש!" אמר שי, "הם גיבורים על חלשים, הסחטנים האלה!"
– "בוא אתי מחר, ונפרק אותם לחתיכות!" הציע דן, "מי שמפחיד ילדים ושובר אופניים צריך לקבל את מה שמגיע לו!"
– "לדעתי, לא כדאי להתערב", אמר שי. "סתם נחטוף מכות, ואולי אפילו סכין. צריך להודיע ישר למשטרה."
– "הפושעים האלה יסדרו את השוטרים", אמר דן, "הם יעמידו פנים תמימים ויגידו שאחיך פשוט המציא את הסיפור, ואז, אחרי שיעבור זמן מה, הם ידאגו לשרוף את הבית שלכם, כאילו במקרה…"
– "אז מה אתה מציע?" קרא דן, "להיכנע? לתת להם את הכסף?! אתה מאמין שעשרים שקלים יספקו אותם? הרי ברור שמחר הם יעלו את המחיר! ולמה שמחרתיים הם לא ידרשו מאה שקל? לדעתי, השוטרים יוכלו לתפוס אותם בשעת מעשה. סחטנים כאלה מפחדים רק מהמשטרה."

שלב ב: נקודות לבירור אישי

א. מה רצו הסחטנים מרוני?
ב. כיצד חשבו הסחטנים לגרום לרוני לתת להם את מבוקשם?
ג. מדוע לא התלונן רוני מיד, כאשר הסחטנים התעללו בו בפעם הראשונה?
ד. איך התכוון רוני להפטר מהסחיטה?
ה. מה הציע דן לחבריו?

שלב ג: נקודות לעבודה קבוצתית

א. האם, לדעתכם, צדק רוני כאשר ביקש מאחיו שייתן לו עשרים שקל? מדוע?
ב. מה, לדעתכם, היה קורה לאחר זמן מה, אילו רוני נענה לסחטנים ונתן להם את הכסף שדרשו ממנו?

שלב ד: הצעות הפעלה לדיון כיתתי

תרגיל:
1. לפניכם כמה מקרים.
2. באילו מהם, לדעתכם, יש סחיטה?
א. דנה אמרה לרמה שאם היא לא תעשה אִתה את העבודה בתנ"ך, היא תפסיק להיות חברה שלה.
ב. המורה ביקש מרם לעזור לדן בשעורי הבית. רם הסכים אך כשהגיע לביתו של דן, הוא דרש מדן שיקנה לו ממתקים בקיוסק. הוא אמר לדן שהוא חייב לעשות את זה, אחרת לא יעזור לו.
ג. ההורים יצאו, וביקשו מהילדים להישאר בבית לשמור על אחיהם הקטן. אורית, האחות הגדולה, לא שמעה בקולם ויצאה לחברות. גל, אחד האחים, אמר לאורית שאם היא לא תיתן לו 20 שקלים, הוא יגלה להורים שהיא יצאה.
ד. טלי כל הזמן מבקשת מעדי, אחותה הקטנה, שתיתן לה כסף, "רק כהלוואה", אבל היא לעולם לא מחזירה לה. עדי
חוששת לבקש מטלי להחזיר לה את כספה.
ה. רונן אמר לנועם שאם לא ייתן לו לרכוב על האופניים החדשים שלו, הוא יגלה לכולם שהוא נכשל בבחינה.

שאלות למחשבה בעקבות התרגיל:
1. האם סחיטה היא רק בענייני כספים, או שיש גם סחיטה של דברים אחרים?
2. מה ההבדל בין סחיטה לבין מתן תמורה עבור משהו?

מידע:
סחיטה באיומים היא עברה על החוק במדינת ישראל. הנה הגדרת העברה בחוק:
המאיים על אדם בכתב, בעל-פה או בהתנהגות בפגיעה שלא כדין בגופו או בגוף אדם אחר, בחירותם, ברכושם, בפרנסתם, בשמם הטוב או בצנעת הפרט שלהם, או מאיים על אדם לפרסם או להימנע מפרסם דבר הנוגע לו או לאדם אחר, או מטיל אימה על אדם בדרך אחרת, הכול כדי להניע את האדם לעשות מעשה או להימנע ממעשה שהוא רשאי לעשותו.

בדקו שוב את המקרים שבתרגיל: האם יש בהם עברה על החוק של סחיטה באיומים?

1. הכינו כרזה: נסחו בה עצות להתמודדות עם סחיטה.
2. תלו את הכרזות בכיתה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן