מאמר
עוברים בשלום את מסע המעבר לחטיבה – المرور بسلام مرحلة الانتقال للمدرسه الاعداديه
הודא זבידה, בהנחיית ד"ר אורי שטרנברג

המעבר מבית הספר האחד לאחר הוא מסע, דרך שיש לעבור. וכמו בכל מסע, כך גם למסע המעבר יש להתכונן על מנת לעבור אותו בצורה הטובה ביותר.

תוכן

המעבר מבית-הספר היסודי לחטיבה הנו מעבר כפול: ממסגרת לימודים אחת לשנייה.
ובמקביל, מעבר מהילדות לתחילתו של גיל ההתבגרות.

מבחינה חברתית, קבוצת השווים הופכת לבעלת ההשפעה הגדולה ביותר והנער הרוצה לבנות לעצמו את אישיותו העצמאית מעוניין בניתוק מסוים ממשפחתו, אך נשאר תלוי בהוריו כלכלית ורגשית. מהבחינה הרגשית המצב מורכב יותר, שכן השינויים הרבים שהנער חווה אינם מתרחשים בצורה עקבית ואחידה וקיימים פערים בין יכולת ההבנה, ההתפתחות הגופנית וההתפתחות החברתית – דבר אשר יוצר חוסר איזון ובלבול, כל זאת בתקופה בה הזהות של הנער עדיין אינה מגובשת. בנוסף לכל זאת, בגיל ההתבגרות שינויים הורמונליים ורגשיים מביאים לעיתים לסף תסכול נמוך ובהתאמה לתגובות קיצוניות של חרדה ובלבול, עד כדי תוקפנות וסערה רגשית, נטייה לקונפליקטים ועוד.

המעבר מבית הספר האחד לאחר הוא מסע, דרך שיש לעבור. וכמו בכל מסע, כך גם למסע המעבר יש להתכונן על מנת לעבור אותו בצורה הטובה ביותר. עיקר המטרה היא לברר עם התלמידים מה יש לקחת למסע כזה שעשוי לעזור להם, ומה עדיף להשאיר בבית על מנת שלא יכביד בדרך ויסבך אותה. הרי בעבור התלמידים מדובר בשינוי משמעותי ביותר. השינוי מעצם הגדרתו משנה את "סדרי העולם" של התלמיד ויש לו השלכות התנהגותיות, קוגניטיביות ורגשיות. לכן, ברוב המקרים, שינויים, אפילו אם הם שינויים רצויים וטבעיים, מעוררים חששות ופחדים.

תלמידי כיתות ו' בבית הספר היסודי, אשר עומדים בפני מסע המעבר לחטיבת הביניים, לכיתה ז', חווים חששות, חרדות והתלבטויות רבות. הדבר מועצם עוד יותר במקומות בהם קיימים מספר בתי ספר ובפני התלמיד עומדת האפשרות לבחור היכן ללמוד. רגשות אלה מלווים אותם לקראת תהליך המעבר והשינוי הצפוי להם.

הכנה מוקדמת, בתיאום ובשיתוף פעולה מלא עם בתי-הספר, בטרם המעבר ובשלב המעבר עצמו מאפשרת לתלמיד הסתגלות טובה יותר. כדי להשיג מטרה זו פותחה התכנית "עוברים בשלום". תכנית זו נועדה לפתח ולחזק בתלמיד את הכישורים הנדרשים על מנת לאפשר לו לחוות בצורה חיובית את השינוי שטומן מסע המעבר, ולאתר את היכולות הטמונות בו, כדי לסייע לו להסתגל ולתפקד בצורה טובה ויעילה יותר במהלך השינוי ולאחריו. תכנון ועיצוב התכנית נעשה במשותף על ידי המורות, הצוות הייעוצי והנהלת בית הספר, במטרה לשפר את מוכנות תלמידי כיתה ו' בבחירת חטיבת הביניים המתאימה להם מבין האפשרויות העומדות בפניהם.

התכנית "עוברים בשלום" כוללת מספר שלבים, אשר מבוצעים לאורך השנה כתהליך מתמשך של הכנת התלמידים, על בסיס הבנה טובה של מצבם, צורכיהם ורצונותיהם.
תחילה מבוצע מיפוי אישי בעבור כל תלמיד, הכולל ציון של חטיבות הביניים הרלוונטיות אליו והבנת השיקולים העומדים בפני התלמיד והוריו עת בחירת החטיבה.
כבר בשלב זה, רבים מהתלמידים יודעים ברמה גבוהה של סבירות באיזו חטיבה יבחרו ללמוד , כך שניתן לשבץ בעבורם חונך, תלמיד מחטיבת הביניים שהוא בוגר של בית הספר היסודי שלנו. החונכים פועלים על פי תכנית חונכות שנבנתה במשותף על ידי צוות בית הספר היסודי והחטיבה.
במקביל לכך, מוקדשות שעות הכנה למעבר במסגרת כיתתית, שכבתית ובחלוקה לקבוצות לפי החטיבות בהן מיועדים התלמידים ללמוד. שיעורים אלו עוסקים במגוון נושאים, בהם: הסתגלות לשינויים וחשיבה חיובית, ראיית המעבר לחטיבה כהזדמנות חברתית ולימודית, הצגה עצמית, הצבת יעדים אישיים לשנה הבאה בחטיבה (לימודיים, חברתיים אישים וכו'), גיל ההתבגרות ועוד. שעות ההכנה למעבר כוללות גם מפגשים עם צוותי חטיבות הביניים וגורמים רלוונטיים אחרים וכן סיורים בחטיבות הביניים עצמן.
בנוסף, מתבצע מאמץ לחזק את הקשרים בין תלמידים שעומדים ללמוד לאותה חטיבת ביניים, על מנת ליצור 'רשת חברתית' ולהפחית את העמימות ואי הוודאות. פן חברתי זה מקבל מענה באמצעות תלמידי החטיבה, אשר חונכים את תלמידי כיתות ו'.
לצד כל אלו, מתקיימים מפגשים עם הורי תלמידי כיתות ו' וכן מפגשים משותפים להורים ולתלמידים. במפגשים מתקיימות שיחות בנושא המעבר ומשמעותו, גיל ההתבגרות ועוד.
עם סיום השנה, התכנית אינה מסתיימת והחונכות לבוגר כיתה ו' העולה לחטיבה הביניים ממשיכה במידה מועטה גם במהלך חופשת הקיץ ומתחדשת בצורה אינטנסיבית בראשית שנת הלימודים.

הפעלת התכנית "עוברים בשלום" הביאה לשיפור של ממש בתחושת המוכנות למעבר בקרב התלמידים ולהפחתה משמעותית במידת החששות שהם תארו לעומת העבר. בנוסף, בזכות התכנית עלתה המודעות לחשיבות החונכות במעברים, מה שעזר לתלמידים לא רק בשלב המעבר מבית היסודי לחטיבה, אלא גם בהמשך – בתהליך הקליטה המיטבית בחטיבה.
בעבור התלמידים התכנית הקלה את המעבר, נתנה מקום בטוח להביע את הרגשות שלהם בדרכים שונות וסייע בקליטה נעימה יותר בחטיבה מכל הבחינות: חברתית, רגשית ולימודית. ההורים הביעו שביעות רצון רבה מהמיזם ודיווחו על הפחתת הפחד אצל ילדיהם מהשינוי. צוות בית הספר דיווח כי ביחס לשנים קודמות, עם יישום התכנית התקופה הסוערת הפכה לרגועה יותר, הריבים בין תלמידי בתי הספר והאלימות פחתו והתחושה הכללית הייתה טובה יותר.

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות הודא זבידה וד"ר אורי שטרנברג שהמאמר נכתב בהנחייתו, במסגרת מאיץ היזמות החינוכית של מרכז פסג"ה לוד.

לחצו להמשך קריאה
הקטן