וידאו
על החשבון
דינה ציונית ושלמה זיס המחלקה לחינוך אזרחי ולדמוקרטיה, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

מטרת הצפייה בסרט והפעילות הנלווית היא העלאת המודעות אצל ילדים לקשיים כלכליים של חבריהם, ולכך שיש לכבדם ולהתנהג אליהם בצורה שיווניות.

על הסרט

אלכס אמור לצאת עם כיתתו לטיול שנתי בן 3 ימים לאילת, אך הוריו אינם יכולים לממן את הטיול. הוא מוצא עבודה אצל הירקן השכונתי. הירקן מבטיח לשלם לו 500 ₪ עבור שבועיים עבודה. אך כשמגיע יום התשלום, לירקן אין כסף לשלם, כי כולם משלמים לו "על החשבון". (האופה נותן לו לחם בתמורה לירקות, וקונה אחת משגיחה על ילדיו תמורת ירקות.) אלכס המיואש מנסה לפרוץ לחנות, כדי לקחת כסף. המשטרה תפסה אותו, אך הירקן לא מסגיר אותו ומחפה עליו. אלכס יוצא לטיול, והירקן "משלם" את חלקו במזון לכיתה…

רקע

המשבר הכלכלי בארץ ובעולם משפיע על חיי המשפחה. משפחות רבות נתונות בלחצים כלכליים, והן נאלצות לעשות ויתורים, כדי להתמודד עם המצב החדש.
בחברה הישראלית ההורים דואגים לכל מחסור של ילדיהם (בגדים, בילויים, מתנות לחברים, שיעורים פרטים ועוד). אך עתה, במצב החדש, הכרחי לבצע שינויים. את השפעתם ואת השלכותיהם של שינויים אלה ניתן לראות בחיים החברתיים בכיתה.

מטרות

1. הדיון יעסוק במצב הכלכלי, בעוני ובהשלכותיו על החיים החברתיים בכיתה.
2. נושא נוסף לדיון בעקבות הסרט הוא כיבוד ערכים של שוויון ושל כבוד במצבים כלפי ילדים המתמודדים עם קשיים כלכליים.

הנחיות

שאלות לדיון:

1. אלכס נאלץ להתמודד עם קושי כספי, ולכן הוא יוצא לעבוד.
א. איך המחסור משפיע על אלכס? כיצד הוא מתנהג?
ב. כיצד הייתם אתם מתנהגים במקומו?
2. מי יכול לעזור לאלכס ולמשפחתו?
3. האם בית-הספר צריך לדאוג לאלכס?
4. כיצד הייתם אתם מסייעים לאלכס – בלי לפגוע ברגשותיו?

תוכן

לפניכם 2 משימות כתיבה ופעילות לבית.
התלמידים יבחרו אחת מהן.
א. תיאור אירוע אחד מן הסרט – התלמידים יתארו מאורע שקרה לדמות בסרט, שהם מזדהים אתה.
סוף אחר – במקום ההצעה הקודמת אפשר לכתוב סוף אחר לאירוע.
ב. הצעת רעיונות להתמודדות מצב כלכלי קשה
למשל: מוותרים על בילויים יקרים, קונים לחברים מתנות זולות יותר…
ג. פעילות בבית – חיפוש מידע על עמותה המסייעת לאנשים במצוקה כלכלית.
התלמידים יכתבו את המידע בקצרה: שם העמותה, כתובתה, טלפון לפרטים, מידע רלוונטי נוסף.
בשיעור הבא הם יספרו לכיתה על העמותה שבחרו.

לסיכום הפעילות שוחחו עם תלמידים על השאלה:
"כיצד ניתן לשפר את האקלים בכיתה, על רקע המצב הכלכלי הקשה?"

ביבליוגרפיה

משתתפים: בית-ספר אפלמן, דימונה – אלי לוין, אלעד אברג'יל ושלומי עזריה (בתפקיד הירקן)
בימוי: אלדד אלמקייס ואוהד וידמן
הפקה: אלדד אלמקייס ואוהד וידמן
בעלי זכויות: משרד החינוך, התרבות והספורט, מזכירות הפדגוגית, המטה המשולב ליישום דוחות שנהר וקרמניצר, הפיקוח על הוראת התקשורת והקולנוע, עמותת להב לקידום הערכים בחברה, קרן ריצ'רד ורודה גולדמן, ירושלים, התשס"ד-2003 צילום ועריכת סרטים: עמותת "להב" בסיוע עמותת "להב", מכון ואן ליר, ירושלים, קרן גולדמן משרד החינוך, התרבות והספורט, המזכירות הפדגוגית, המטה המשולב ליישום דוחות שנהר וקרמניצר, הפיקוח על הוראת התקשורת והקולנוע, עמותת להב לקידום הערכים בחברה, קרן ריצ'רד ורודה גולדמן, ירושלים, התשס"ד-2003 צילום ועריכת סרטים: עמותת "להב" בסיוע עמותת "להב", מכון ואן ליר, ירושלים, קרן גולדמן

לחצו להמשך קריאה
הקטן