ערכת נושא
ערכת משחקים לגני ילדים
צוות מטח בשיתוף צוות הקרן לקידום מקצועי ייעוץ: ד"ר עידית ליוש

ערכה הכוללת משחקים לגיל הרך העוסקים בנושאים רגשיים וחברתיים ומאפשרים ללמד את הילד לבטא את רגשותיו, לנהל סכסוכים ולהתמודד עם קשיים ופחדים בצורה חוייתית.

הנחיות

הרעיון

הילדים יְתרגלו, תוך כדי משחק, פיתוח מודעות לרגשות, שיח על רגשות והבנה עמוקה יותר של התחושות שעולות במצבים שונים. המשחקים יאפשרו היכרות עם רגשות, שיקוף והמללה של רגשות, ויתרמו לפיתוח הבנה טובה יותר של רגשות – של העצמי ושל האחר. המשחקים יתמכו בהתפתחות היכולת להבין כי האחר עשוי להרגיש אחרת ממני, וביכולת לחוש אמפתיה כלפי הזולת. יתרה מזאת, תוך כדי משחק הילדים יְתרגלו התמודדות עם רגשות שליליים וישכללו את יכולתם לווסת רגשות שליליים ולפעול באופן מיטבי במצבים מעוררי קושי.

משך הפעילויות: יש להקצות לכל משחק כ-40-25 דקות (משך הזמן המדויק תלוי בגיל הילדים, במספר המשתתפים וברמת ההעמקה של השיח שיתפתח).

קהל יעד: גילאי גן טרום-חובה – חובה (5-4).

מטרות

1. הילדים יכירו רגשות שונים, יפתחו אוצר מילים רגשי ויתנסו בשיח על רגשות.
2. הילדים יפתחו מודעות גדולה יותר והבנה טובה יותר בנוגע ל"איך אני מרגיש" ומה גורם להם להרגיש רגשות שונים.
3. הילדים ילמדו איך לבטא את מה שהם מרגישים ואיך לפענח את רגשותיו של האחר.
4. הילדים יתנסו בהתמודדות תיאורטית עם רגשות שליליים שונים (כעס, עצב, עלבון, פחד).
5. הילדים ישפרו את יכולת הוויסות הרגשי וההתמודדות עם רגשות שליליים.
6. הילדים יכירו דרכי פעולה שונות במצבי קושי וירחיבו את מנעד האפשרויות העומדות לרשותם.

רקע

בגילאי הגן מתרחשת אצל ילדים התפתחות רגשית משמעותית, הכוללת הבנה הולכת וגוברת של רגשות אצל הילד עצמו ואצל אחרים, יכולת מתפתחת לווסת רגשות ולשלוט בהם, וכן התפתחות תחושת ההערכה העצמית. כל אלו הן אבני בניין של האינטליגנציה הרגשית של הילד, שתשרת אותו כל חייו.
אחד הכישורים הרגשיים החיוניים ביותר המתפתחים בגיל הגן הוא היכולת להבחין בין ביטויי רגש שונים ולזהותם כאשר הם מתעוררים אצל האדם עצמו ואצל אחרים בסביבתו. הילדים לומדים לזהות את הרגשות המתעוררים בהם ולקרוא להם בשם, ובהדרגה לומדים לעשות זאת גם ביחס לרגשות המתעוררים באנשים אחרים הקרובים להם.
בגילאי הגן מתחילים ילדים לרכוש גם הבנה טובה יותר באשר לגורמים לרגשות. הבנה כזו מאפשרת להם לקשר בין מאורעות שונים שהתרחשו לבין הרגשות הצפויים להתעורר בעקבותיהם. כמו כן, בסביבות גיל ארבע הילדים מסוגלים להבין כי אנשים מביעים רגשות לא רק בנוגע לדברים שקרו, אלא גם על פי מה שהם מצפים שיקרה או חושבים שקרה. כישורים רגשיים אלו הם שיוצרים למעשה את הבסיס להתפתחות היכולת האמפתית של ילדים (היכולת להבין מה האחר מרגיש ולהתייחס אליו בהתאם). יכולת זו היא אחד הכישורים הרגשיים החשובים לשם יצירת קשרים חברתיים בריאים במהלך החיים.
בגילאי הגן מתפתחת ומשתפרת גם יכולת הוויסות הרגשי. התפתחות זו משפיעה על היכולת לשאת תסכול, כלומר להימנע מהבעת רגשות שליליים היוצאים מכלל שליטה, לנוכח מצב מתסכל.
[*מבוסס על: הילי כוכבי, בייעוץ פרופ' עמירם רביב, התפתחות רגשית בגילאי הגן.

השימוש במשחקים

במשחק משותף טמון ערך חברתי-רגשי. הוא מלמד את חברי הקבוצה המשחקת לשמור על כללים מוסכמים, לשתף פעולה, להתחשב ולכבד זה את זה. עבודה עם ילדים באמצעות משחק גם מאפשרת להתמודד עם נושאים מורכבים בדרך "עוקפת" ובלתי מאיימת, המסייעת להתגבר על מחסומים. המשחק מאפשר למשתתפים להכיר את עצמם טוב יותר, לתרגל תקשורת בין-אישית, וכן לשפר ולהעמיק את הקשר בין הילדים, ובינם לבין הגננת.
משחק מודרך על ידי הגננת בנושא רגשות ושיח רגשי, מגוון ומעשיר את חוויית הלמידה, יוצר חוויה משותפת של הנאה, ומקל על הילדים ביטוי אותנטי של חוויות רגשיות. המשחק בקבוצה קטנה מאפשר לגננת היכרות מעמיקה יותר עם עולמם הרגשי של הילדים המשחקים, והתפתחות דיאלוג אישי ואינטימי יותר על רגשות. הגננת תוכל לשמש מודל אישי לילדים להכרה ברגשות ולאופן שבו מנהלים שיח רגשי, לתת אישור (לגיטימציה) לרגשות ולחוויות הרגשיות שיעלו הילדים, לסייע להם לעבד רגשות שליליים ולחשוב על דרכי התמודדות במצבי קושי ותסכול.

ערכת המשחקים שלפניכם נועדה לתמוך בהתפתחות הרגשית של ילדים בגיל הגן. משחקים המעודדים רפלקסיה ושיח על רגשות – לרבות רגשות שליליים ודרכי ההתמודדות עמם, יכולים לסייע לילדים להפוך לבוגרים אמפתיים יותר, קשובים יותר לעצמם ולזולתם, ובעלי אסטרטגיות התמודדות אדפטיביות יותר במצבי מצוקה וקושי.

 

לחצו להמשך קריאה
הקטן