שאלה ותשובה
ער עד לפנות בוקר

שושנה היימן משיבה על שאלה בנושא ילד שמתקשה להרדם בלילה.

שושנה היימן שושנה הימן, יועצת הורים/מורים, מנכ"ל לייף סנטר - המרכז להורות מקושרת, חברה בסגל בינלאומי מכון ניופלד, ומרצה במכון לנדר-מרכז אקדמי ירושלים. www.lifecenter.org.il
שאלה

שלום,
ילדי בן 13. בחופש הוא כל זמן הוא הולך לישון מאוד מאוחר. הוא יושב ליד הטלוויזיה ולא נירדם עד שלוש ארבע לפנות בוקר וזה לא בגלל שמעניין אותו מה שיש בטלוויזיה אלא הוא פשוט לא יכול להירדם. בימי שישי אנו לא מדליקים טלויזיה אז הוא מושך את אחותו בת 12 שתשב עימו ולא נותן לה לישון עד שאנו כועסים. כשהיא ניגשת למיטה הוא קורא לי להישאר איתו עד שהוא נירדם.
אתמול היה השיא. השעה כבר הייתה שלוש לפנות בוקר והוא כיבה את הטלוויזיה וקרא לי אבל הוא אמר אני לא נירדם, למה אני כזה? למה אני לא כמו כל הילדים? הרגשתי שהוא בתסכול.
לפעמים אני יושבת איתו ועושה לו עיסוי בגב בתקווה שזה יעזור אבל לרוב אני כועסת עליו כי אני מאוד עייפה והוא מעיר אותי. יש לציין שהוא מתעורר בשעה 11 – 12 בבוקר בגלל החופש אבל זה לא מצדיק את החשש שלו מהשינה. אני משוכנעת שיש לו איזה פחד מהלילה לכן הוא דוחה את זמן השינה.
הוא ילד חברותי מאוד. מה שמעסיק אותו רוב הזמן זה להיות עם חברי או לרכב על אופניים.
אנו מאפשרים לו בחופש להיכנס הביתה בשעה 12 בלילה {גם זה עניין של ויכוחים תמיד}. הוא מטייל עם החברים וכשהוא מגיע הוא מסתובב בבית ולא הולך לישון.
אני מאוד מודאגת. כיצד ליצור עימו קשר של אכפתיות, אהבה ולהגיע אליו?

תשובה

שלום וברכה,

אמה יקרה עם בן ער לפנות בוקר,

הבשורה הטובה היא שיש פתרון למצב שאת מתארת. הבשורה הקשה היא שהפתרון דורש ממך להוביל תהליך חדש מההתחלה. אנסה להסביר.

בואו נתחיל מהסוף של מכתבך. בשאלה האחרונה, את שואלת "כיצד ליצור קשר של אכפתיות, אהבה ולהגיע אליו?" זו התחלת התהליך. כרגע, בנך מקושר לחברים שלו – מצב שגורם לבעיות רבות, כולל החוסר שקט שלו. חשוב שתקראי את הספר "איחזו בילדיכם" מאת דר' גורדון ניופלד כדי להבין את תופעת מוכוונות חברים. זה ייתן לך הבנה עמוקה על מה עובר על בנך כתוצאה מהזמן שהוא מבלה עם חבריו. מקור ההשפעה שלך על בנך וכמו כן מקור השקט הפנימי והביטחון שלו נמצא ביחסים נכונים ביניכם. המשמעות של יחסים נכונים היא שהקשר ביניכם מאופיין ע"י היכולת שלך לכוון אותו, שהוא מקבל את הנחייתך, שהוא מקבל את נחמתך כשהוא מתוסכל ומביע אכזבה או עצב, ושאת הדמות הראשית שנותנת מענה לצרכים הבסיסיים שלו — קרבה, אהבה, תחושת שייכות, נאמנות, תחושת משמעות וייחודיות, ומקום מפלט שבו אפשר לחשוף את הרהורי לבו. הצד הראשון הוא ליטול אחריות על מערכת היחסים ולטפח את הקשר עם בנך. יש הורים רבים שמשתתפים בקורס "הכוח להיות הורה" כדי לקבל הדרכה על פיתוח וטיפוח שורשי הקשר כדי להוביל תהליך של שינוי אצל הילדים.

הקשר הנכון הוא ההקשר המאפשר לך להתקדם עם בנך ולכוון אותו לכיוון שאת יודעת כאם שהוא נכון עבור בנך. את תוכלי לקבוע גבולות כלפי השעות שמותר לו לבלות עם חברים; שעות שמותר לו לצפות בטלוויזיה; ומתי צריך ללכת לישון.

הקושי להירדם בלילה יכול להיות גם קשור למוכוונות חברים. הבהלה מהפרידה מחברים יכולה למנוע ממערכת העצבית הסימפתטית להרפות ולעבור למצב של מנוחה. זה עוד סיבה שמערכת היחסים איתך היא קריטית ליכולת שלו לנוח, וזה שוב מחזיר אותנו לצעד הראשון – לבנות את ההקשר הנכון כדי לעזור לו – לבנות, להעמיק ולשמור על מערכת יחסים נכונה.  כרגע הוא עובד קשה לשמור על המקום שלו עם החברים ומזה הוא צריך להרפות.

יש דברים חשובים שאת רוצה לראות בבנך, כמו התעניינות בתחומים שונים, סקרנות בלימוד, יכולת לראות טעויות שהוא עושה, יכולת להתחשב בצדדים שונים של מצבים, יכולת לראות אפשרויות שונות כשיש בעיה או קושי, יכולת לחוות רגשות פגיעים כמו עצב, אכזבה, דחייה, ופחד, יכולת להתאפק, התחשבות לאחרים, ויכולת ליטול אחריות ולהפגין שליטה עצמית. אם את לא רואה סימנים של תכונות אלו מתפתחות, זה נותן לך סימן נוסף שחסר לו את הקשר הנכון איתך והמוכוונות לחברים לא נותנת לו מנוחה ולא נותנת לו לפתח באופן טבעי את התכונות של בגרות אמיתית.

הכל ניתן לתיקון. כדאי לחשוב על הדברים, לקרוא את הספר שעליו המלצתי (אפשר להשיג אותו דרך ההוצאה "לייף סנטר"), להתחיל לעשות שינויים, ואם אני יכולה לעזור לך אפשר להשיג אותי ב0528-405568 או במייל.

בברכה,

שושנה הימן

לייף סנטר, המרכז להורות מקושרת

www.lifecenter.org.il  shoshana@lifecenter.org.il

לחצו להמשך קריאה
הקטן