וידאו
פעילות מלווה לסרט- עץ הבמבוק הסיני
דינה ציונית וצוות החינוך החברתי במטח, בשיתוף הקרן לקידום מקצועי, הסתדרות המורים

סרטון קצר מלווה בתמונות ואיורים הממחישים את המסר של הסיפור. הסיפור מתאר את תהליך צמיחתו של עץ הבמבוק – תהליך ארוך ומתמשך שלא נראה שהוא נושא פרי בשנותיו הראשונות. כדי שעץ במבוק יצמח יש לחשוף אותו לאור שמש, לדשן אותו ולהשקות אותו בשפע של מים. יש לעשות זאת בהתמדה ובמסירות במשך ארבע שנים, אף שהצמיחה אינה נראית לעין כלל.
אבל בשנה החמישית סוף כל סוף מתחולל הפלא והעץ מתחיל לצמוח, בקצב של כמטר ביום, ובמשך שישה שבועות הוא צומח לגובה של שלושים מטר.

רקע

כשאנחנו מתחילים בעשייה כלשהי אנחנו בדרך כלל נלהבים מאוד, ורוצים כבר לראות את התוצאות – לקטוף את פירות ההשקעה שלנו. בהתחלה יש לנו מוטיבציה גבוהה, אבל עם הזמן המוטיבציה נשחקת ודועכת, ורק אם הדבר באמת חשוב לנו נמשיך להשקיע ולהתמיד בו עד שנראה תוצאות. לעיתים מדובר בתהליכים קצרים שמסתיימים מהר ולעיתים יש להשקיע חודשים ואף שנים כדי לראות את תוצאות ההתמדה וההשקעה שלנו.
לא פעם אנחנו מתחילים תחביב חדש או הולכים לחוג חדש בהתלהבות רבה ועם הזמן ההתלהבות דועכת. אבל קשה להגיע להישגים ללא התמדה. לא נוכל לעולם להיות רקדנים גדולים אם לא נשקיע באימונים, לא נוכל להצליח במתמטיקה אם לא נלמד את הפעולות הבסיסיות של חיבור וחיסור, לוח הכפל ועוד…

מטרות

התלמידים יבינו שלעיתים לא ניתן לראות את התוצאות של המאמצים שהם משקיעים בִּן לילה, ואז יש להתמיד בפעולות הנמשכות לאורך זמן כדי לראות את התוצאות וליהנות מהן.

הנחיות

1. ספרו את הסיפורים של שלושת האנשים המפורסמים האלה:
שלמה ארצי
זמר-יוצר, מוזיקאי, מלחין ופזמונאי ישראלי. נמנה עם הבולטים שבזמרי ישראל, ומנהל קריירה מצליחה כבר שנים רבות.
דרכו המוזיקלית החלה בלהקה בתנועת הצופים שהעלתה הופעות בערבי שישי. ארצי התפרסם לראשונה כסולן בלהקת חיל הים והפך לכוכב עם זכייתו בפסטיבל הזמר והפזמון 1970. מאז ראתה הקריירה המוזיקלית שלו עליות ומורדות. בין השנים 1970–1976 הוציא כמה אלבומים. למרות זכייתו בתואר זמר השנה בקול ישראל, בפרס כינור דוד היוקרתי, בפסטיבל הזמר 1974 ובחירתו כנציג ישראל לאירוויזיון בשנת 1975, הוא לא זכה להכרה ציבורית רחבה. בשנת 1977, כאשר כמעט והיה מוכן כבר לוותר על קריירה מוזיקלית, הוציא אלבום אחד אחרון, "גבר הולך לאיבוד" שהפיק בעצמו ללא התערבות של חברת התקליטים שעימה עבד. בעקבות הצלחת האלבום זכה ארצי בהכרה ובפופולריות מחודשת שנמשכות מאז ועד היום.
ארצי מספר: ""כשהייתי זמר נורא צעיר, בגיל 26, עשיתי הופעה עם הפסקה בקולנוע אורדע ברמת-גן, ובהפסקה חצי מהקהל עזב. חזרנו לבמה, וחצי מהקהל כבר לא היה שם. הם פשוט השתעממו והלכו…"

סויצ'ירו- מייסד חברת הונדה
ילד יפני בשם סויצ'ירו הונדה נולד ב- 1906 בכפר קטן, ומגיל צעיר מאוד סייע לאבא שלו בחנות האופניים.
סויצ'רו הוקסם מאוד מהמכונית הראשונה שראה, והחליט בגיל 15 לעבור לטוקיו וללמוד לתקן מכוניות.
אחרי 6 שנים של לימוד והתמחות, סויצ'ירו כבר היה לאומן בכל מה שקשור למכונות ומכניקה,
והוא הקים לעצמו מוסך קטן. בשלב מסוים, עלה בדעתו איך לשפר חלק במנוע שנקרא "מֵסַב".
אחרי חודשים אחדים של עבודה סביב השעון, שבמהלכם ישן במוסך, האמין המאסטר הצעיר שיש בידיו מוצר מנצח. כדי שיוכל להמשיך ולפתח את המסב החדשני שלו, נאלץ למשכן את התכשיטים של אשתו. במשך שנתיים הסתובב סויצ'ירו הצעיר אצל מומחים מתעשיית הרכב וניסה למכור להם את המסבים החדשניים שפיתח אך לשווא . גם מלחמת העולם השנייה הקשתה עליו בהגשת חלומו והוא גם סבל מבעיות כלכליות רבות. כשנוכח לדעת שהכיוון הזה אינו מאיר לו פנים ניסה דבר חדש. הוא חיבר מנוע קטן חשמלי לאופניים שלו, והתחיל לרכוב עליהם ממקום למקום.
התברר שזו הייתה הברקה גאונית. מהר מאוד כל השכנים והחברים שלו ראו כי טוב ורצו גם אופניים כאלה.
סויצ'ירו בנה דגם אופנוע שנקרא "סופר קאב", ולמפעל החדש שלו קרא בשם המשפחה שלו:
הונדה. מהר מאוד האופנועים האלו הפכו למוצר לוהט ביפן, ולאחר מכן שווקו גם לארצות הברית.

אסתר רוט־שחמורוב
אסתר רוט-שחמורוב היא אגדת ספורט בזכות הסיפור האנושי, המרגש ויוצא הדופן שלה, זאת לצד הסיפור המקצועי שלה.
באולימפיאדת מינכן 1972 החמיצה רוט-שחמורוב את גמר ה-100 מ' בגלל ארבע אלפיות השנייה. זה היה המרווח בחצי הגמר בין אצנית מארצות הברית לבינה. לאחר מכן, ערב תחרויות חצי הגמר ב-100 מ' משוכות, נרצחו 11 חבריה מהמשלחת הישראלית באולימפיאדת מינכן, ביניהם מאמנה עמיצור שפירא, האיש שהוביל אותה לצמרת האתלטיקה.  אבל אסתר לא הרימה ידיים. אחרי שנישאה לפטר רוט, שהפך למאמנה האישי, וילדה את בנה הבכור, התאוששה וחזרה למסלול. באולימפיאדת מונטריאול ב- 1976 הייתה לאתלטית הישראלית הראשונה שהשתתפה בגמר אולימפי.

2. צפו בסרטון עץ הבמבוק הסיני.
3. בקשו מהתלמידים להסביר מה הבינו מהצפייה בסרטון.
4. בקשו מהתלמידים להסביר מה הקשר בין שלושת הסיפורים של האנשים המפורסמים, שהוצגו לפני הצפייה בסרטון על עץ הבמבוק הסיני.
5. בקשו מהתלמידים לספר על אנשים שהתמידו בעשייה כלשהי לאורך זמן עד שקצרו את פירותיה.

לחצו להמשך קריאה
הקטן