מאמר
פרסום תמונות עירום ברשת ותפקיד ההורים
ד"ר אביטל ליטוין גרשפלד, מכון יסודות

מאמר זה דן במניעים המובילים בני נוער להעלות תמונות חושפניות לרשת ובדרכים בהם יכולים ההורים למנוע ולהתמודד עם התופעה.

תוכן

בתרבות העכשווית של זמינות וחשיפת יתר של תכנים מיניים, הולכת ומתרחבת תופעת העלאת תמונות מיניות לרשת. ההשלכות ההרסניות של התופעה מעלות שאלות מורכבות לגבי אחריות ומוסר אישי בעידן בו פרסום וחשיפה הם ערכים דומיננטיים. מאמר זה דן במניעים המובילים בני נוער להעלות תמונות חושפניות לרשת ובדרכים בהם יכולים ההורים למנוע ולהתמודד עם התופעה.

היום כבר אפשר לקרוא לזה תופעה: מתבגרים מעלים לאינטרנט, בעיקר לרשתות חברתיות, תמונות שלהם בעירום מלא, חלקי או בבגדים תחתונים. בשנה האחרונה התפרסמו באמצעי התקשורת כתבות על מתבגרות צעירות, מרביתן תלמידות חטיבת הביניים, שצילומי עירום שלהן, אשר לעיתים אף מתעדים אותן מקיימות יחסי מין, הופצו ברשתות החברתיות. ברוב המקרים, המפרסמים והמפיצים היו חבריהן ללימודים. בארה"ב הנתונים הסטטיסטיים חושפים מציאות מדהימה: כ-20% מהמתבגרים הודו שהעלו תמונות חושפניות שלהם לרשת, כמעט חצי מהמתבגרים מודים שנחשפו לתמונות עירום של מתבגרים אחרים שהם מכירים וכמעט 40% הודו שפרסמו מסרים או הודעות מיניות. בנות נוטות יותר להעלות תמונות חושפניות ובנים נוטים יותר להעלות מסרים מיניים.

במרבית המקרים בהם פנו אלינו הורים או יועצות בעקבות אירוע שכזה, השאלה הראשונה שנשאלתי הייתה: "למה הן עושות זאת?". לעומת זאת, בפעילויות שאנו מקיימים בכיתות בנושא של שימוש ברשת, התלמידים מעלים שאלה אחרת לגמרי: "מה הן חשבו שיקרה?". התחושה בקרב מרבית התלמידים היא שכל מי ששולח תמונות כאלו של עצמו, צריך לקחת בחשבון שהן יופצו הלאה להנאת הגולשים ושזו אחריותו הבלעדית.

השאלה לגבי אחריות המפיצים, כלומר אותם מתבגרים אשר ראו את התמונה והחליטו לשתף בה אחרים ולהפיצה הלאה – השאלה הזו, לצערי, כמעט לא עולה. מרבית התלמידים אינם רואים בהפצת תמונה שאחר שלח להם כעבירה או כפעולה ההופכת אותם לשותפים למעשה. בהתאם, מרבית התלמידים אינם רואים זאת כחובתם להפסיק את מעגל החשיפה והפגיעה ולדווח על כך.

במאמר זה אנסה לבחון את הסיבות להעלאת תמונות חושפניות לרשת ואתייחס לאופן שבו ניתן למנוע את התופעה או לכל הפחות לצמצם את היקפה ואת עוצמת פגיעתה.

מדוע בני נוער מעלים תמונות עירום לרשת?

התשובה לשאלה זו נעוצה בתרבות העכשווית המאופיינת בשלושה מימדים: זמינות תמידית, חשיפה לתכנים מיניים, חשיפה אישית.

בעידן הנוכחי, למרבית המתבגרים יש מכשירים סלולאריים פרטיים והם מורגלים לחוות את חייהם בתיווכו של המכשיר. תוכנות כמו וואטסאפ ואינסטגרם, הנפוצות בעיקר בקרב מתבגרים, מאפשרות להם בכל רגע להיות בתוך שיחה או בכמה שיחות במקביל, לעדכן ולהתעדכן בכל דבר המתרחש במהלך היום, כולל העלאת תמונות. הזמינות המיידית שמאפשר המכשיר מקשה עליהם לעצור לרגע ולהביט בתכנים – טקסט או תמונה שהם מעלים. לא רק מתבגרים התרגלו להעלות באופן אוטומטי תכנים דרך המכשיר, גם מבוגרים עושים זאת. אך בניגוד למבוגרים, מתבגרים חסרים את שיקול הדעת והעין הביקורתית ולכן הם חושפים את עצמם יותר, לעיתים מבלי להבין את ההשלכות.

מאפיין נוסף קשור לעולם התוכן של הרשת. הורדת אפליקציות בטאבלט, גלישה ברשת באתרי המשחקים, במדורי העיתונים המקוונים, ברשתות החברתיות וביוטיוב, חושפות את המתבגרים, בין אם במכוון ובין אם לאו, לתכנים מיניים בוטים. מסקרים שנערכו בארץ עולה כי כ-30% מהילדים וכ-70% מהמתבגרים נחשפו לפורנוגרפיה. החשיפה מובילה להתנהגות חיקוי, כמו גם לירידה בסף הרגישות, מה שגורם למתבגרים לא להבחין במסרים המיניים שהם עצמם מעלים לרשת.

המאפיין השלישי הוא כמובן האפשרות לחשיפה אישית. הנתונים שנאספו בארץ מצביעים על כך שכ- 70% מזמן הגלישה ברשת בקרב תלמידי חטיבות הביניים מוקדש לפייסבוק, כולל תגובה על סטטוסים, פרסום פוסטים, העלאה וצפייה בסרטונים, עשיית "לייקים", השתתפות במשחקים, יצירת והשתייכות לקבוצות, יצירת אירועים ועוד. בהתאם למוטיב ה"לשתף" של הרשת והאפשרות להיות מחובר דרך המכשירים הסלולאריים, מתבגרים יוצרים לעצמם פרופיל אישי שבו הם חושפים יותר ממה שצריך כשהחשיפה המסוכנת ביותר היא העלאת תמונות. מרבית התמונות, גם אלו שנראות תמימות, סתמיות ושגרתיות טעונות במסרים מיניים. בנות מצטלמות בפוזות הלקוחות מתצלומים פורנוגראפיים בשפתיים משורבבות ובמבט מפתה, בנים מפרסמים תמונות של השרירים בבטן תוך כדי קריצה, ילדות בנות 12 מבקשות "בוק" לבת מצווה הכולל תמונות שלא יביישו אף דוגמנית. בתמונות רבות ברשת ניתן לראות ילדות ונערות נוגעות זו בזו ומתערטלות. במסגרת עבודתי, נתקלתי בתמונות של תלמידות כיתה ט' בבגד ים ביקיני בבריכה כשהאחת מורחת על הישבן של האחרת קרם שיזוף, תמונה של תלמידת כיתה ח' המבקשת מהגולשים לנגב את הרוק שלהם למראה התמונות שלה במכנסונים צמודים וחולצת בטן ובתמונה של תלמידת כיתה ט' בה היא מתנשקת עם חברתה. כל התמונות הללו זוכות ל"לייקים" רבים ולעיתים אף לתגובות מילוליות המתייחסות למסרים המיניים. נראה שהמתבגרים הבינו שאחת הדרכים להשיג "לייקים" ו"להיות מפורסמים" היא לחשוף את עצמם ומידע על עצמם. ואכן, מה הפלא? בתרבות הריאליטי בה העיקר הוא להיות מפורסם, סקס מוכר. בני-הנוער מבינים זאת וחלקם מאמצים את השיטה על מנת למשוך תשומת לב. סלבס זוכים להיכנס למדורי הרכילות כאשר תמונות העירום שהם צילמו הגיעו "בטעות" לרשת וסלבס מן העבר, המבקשים לזכות בדקה נוספת של תהילה, מצייצים בטוויטר תמונות שלהם בחזה חשוף ומבקשים מהמעריצים לדרג האם הגדלת החזה שעשו מחמיאה להם. לראייה, עברי לידר העלה תמונה שלו כשהוא חשוף חזה בדרך למקלחת

באווירה כזו, כאשר המסר הוא לחשוף כמה שיותר, לכמה שיותר, אך טבעי שבני נוער יחקו את השיטה ויישמו אותה בחייהם האישיים. אם כבר מצטלמים בתמונות מיניות, המעבר לתמונות עירום מהיר מאוד. בתרבות העכשווית בה המצלמה נמצאת בכל מקום, בכל רגע נתון, ברור מדוע הרעיון של צילום, העלאת תמונות ופרסומן ברבים כה נפוצה.

"מסכימות או לא מסכימות?"

נהוג לחשוב שהתמונות או הסרטונים המיניים מועלים ללא ידיעת המצולמות. בחלק מהמקרים המצולמות הן ילדות או מתבגרות המצולמות ללא ידיעתן או לאחר שהופעל עליהן לחץ תוך הבטחה שמדובר בצילומים פרטיים בלבד, לעיני המצלם בלבד. אבל, המציאות מגלה שלא תמיד זה כך.

בחלק מהאירועים, בנות מצטלמות מרצונן ושולחות תמונה לבחור ספציפי במטרה למצוא חן בעיניו," שיראה מה הוא מפסיד". עד מהרה התמונה מופצת הלאה והעניינים יוצאים מכלל שליטה. לעיתים חברות מפיצות במכוון, כנקמה או כמעשה קונדס, תמונות אינטימיות של חברותיהן אותן השיגו על-ידי חיטוט במכשירים הסלולאריים של אותן בנות. עבורן, זו הזדמנות לזכות ב"לייקים" על ההלצה המגניבה, כאשר לא תמיד הן מבינות שהתמונות ממשיכות להיות מופצות הלאה ברשת ולא רק לבני הכיתה.

במקרים אחרים, בנות מפיצות בעצמן את התמונות שלהן במטרה לזכות ב"לייקים". הדבר אופייני במיוחד כשמדובר בצילומים על גבול העירום: בבגד ים ביקיני, בתחתונים וחזייה ובתנוחות מיניות בוטות. עבור הבנות, זוהי דרך לגיטימית להגביר את מספר הצופים בהן בפייסבוק.

איך מתמודדים עם התופעה?

באחד ממפגשי ההורים שקיימתי שאלה אותי אם מודאגת: "אז אני יודעת שיש תמונה, מה אני עושה עכשיו?" מתברר שתמונות של בתה בת ה-14 בחזה חשוף הופצו ברשת. הבת שלחה את התמונה רק לחבר והוא החליט לשתף אחרים. חשוב לדעת שגם אם התמונה מוסרת מהרשת, אין שום דרך לדעת האם אחרים הורידו אותה או שימשיכו להחזיק ולהפיץ אותה. עם זאת, על מנת להגן על ילדינו מפני פגיעה, ניתן למזער את התופעה בשלוש דרכים:

ראשית- מניעה: לדבר לדבר לדבר. דברו עם ילדיכם על התופעה והסיכונים הכרוכים בה. שאלו את ילדיכם האם הם מכירים אותה, האם הם נחשפו לתמונות מסוג זה ומה דעתם על כך. תשובותיהם ילמדו אתכם עד כמה הם מודעים לבעיה והאם הם מרגישים אחראים כשהם מתבוננים בתמונות או מעבירים אותן הלאה.

חשוב להדגיש: אחזקה והפצה של התמונות הנה עבירה על החוק. פנייה למשטרה תוביל לפתיחת הליכים, שגם אם לא יסתיימו בהגשת כתב אישום, יהפכו לרישום פלילי של כל המעורבים.

כמו כן, חשוב לפתוח עין ביקורתית. חשוב לראות אילו תמונות מועלות לפייסבוק, מומלץ בנוכחותם והסכמתם של הילדים. ראשית, חשוב לשים לב להגדרות הפרטיות של חשבון הפייסבוק המסדירות למעשה מי יכול להיחשף לחומרים המועלים. מרבית המתבגרים מגבילים את החשבון אך משאירים כמה תמונות "מייצגות" גלויות לכל ולא רק לחברים במטרה לעודד אנשים ליצור איתם קשר.

שנית, יש לבחון את התמונות שילדיכם מעלים ברשתות חברתיות כגון פייסבוק, אינסטגרם, טוויטר וכו' ולבדוק מה משדרות התמונות. נתקלתם בתמונה שנראית לכם בעייתית? שתפו בכך את ילדיכם והסבירו בדיוק מה בעייתי בתמונה. כמובן שיש להתאים את רמת ההסבר לגיל הילד- אם מדובר בגיל בית הספר היסודי דברו על נושא חשיפת הגוף ועל כך שאנשים מבוגרים יותר יכולים לחשוב שהתמונה מזמינה אותם ליצור קשר. עם מתבגרים רצוי לדבר על מסרים מיניים ועל כך שהתמונות עשויות לשדר דברים שונים מכפי שהם התכוונו. דברו על התגובות הלא רצויות שהתמונות עלולות לקבל מחבריהם. עם בנות בגילאים מבוגרים יותר מומלץ לשוחח בגלוי על המסרים המועברים בתמונה. המטרה היא לעורר בקרב ילדיכם מודעות למה שאחרים עשויים להבין מהתמונות הבעייתיות ולכך שברגע שאנו מפרסמים תמונות או כל מידע אחר ברשת, הדבר עלול לפגוע בו.

עם בנים ראוי לנהל שיחה גם על המשמעות של אחזקת תמונות והפצתן ועל כך שתמונות מיניות לא בהכרח משקפות רצון למעשים מיניים או הזמנה לתגובות מיניות. שאלו אותם מה הם חושבים על התמונות, על מי שצילם אותן, מי שהפיץ ומי שצופה בהן ובאמצעות השיחה תוכלו לגלות האם הם מבינים את המשמעות של כל אלו. חשוב לנהל שיחה עם בנים וגם עם בנות, על ההשפעה שיש לחשיפה לתכנים מיניים ופורנוגראפיים, על התפיסות שלהם לגבי מיניות, התנהגות מינית ויחסי מין.

לבסוף, חשוב לדבר עם ילדיכם על כך שעליהם לשתף אתכם בכל אירוע מסוג זה שקורה. הדגישו בפניהם שעליהם לסמוך על שיקול הדעת שלכם והסבירו שבכל מקרה לא תגיבו מבלי ליידע אותם על כך.

במידה שילדיכם העלה תמונות חושפניות

במידה וגיליתם שילדיכם מעורבים באירוע של פרסום תמונות מיניות, חשוב להפסיק את הפצת התמונות. ודאו שילדיכם מורידים את התמונות, מבקשים מחבריהם לעשות זאת גם ובמידת הצורך ערבו הורים אחרים, את בית הספר ואת המשטרה. בכל צעד שתנקטו עליכם ליידע את ילדיכם אך לא בהכרח לבקש את הסכמתם. לעיתים, הבושה, האשמה והפחד מובילים את הילדים להסתיר את האירוע זמן רב, גם אם הדבר מאריך את הפגיעה וההשפלה. לכן, עליכם לשים בצד את המניעים שהובילו לאירוע ולתמוך בילדיכם.

לאחר החשיפה

עליכם להבין שהורדת התמונות לא בהכרח תפסיק את הפגיעה שנוצרה. זהו השלב בו יש לפנות לייעוץ על מנת לסייע לילדיכם להתמודד עם השלכות האירוע. כך גם לגבי המצולם וגם לגבי המצלם. אם ילדיכם צילם והפיץ תמונות של בת, עליו לקבל סיוע בהתמודדותו עם המשמעויות המשפטיות, המוסריות והחברתיות של המעשה.

לסיכום: טובה תמונה אחת מאלף מילים ובהקשר שלנו מספיקה תמונה אחת שאלף מילים לא יעזרו להתמודד עם השלכותיה ולהתגבר על הכאב והצער שהיא יוצרת. התמודדות יעילה עם העלאת תמונות חושפניות לאתרי האינטרנט השונים ובעיקר לפייסבוק מתחילה במודעות של ילדינו להשלכות ההרסניות של העלאת התמונות. עם זאת, מודעות לא מספיקה וקיים צורך שאנו, ההורים, נהיה נוכחים ונייצר בקרה על החומרים שילדינו מעלים לפייסבוק ובעיקר על התמונות בשל ההשלכות ההרסניות שיכולות להיות לכך.

ביבליוגרפיה

המאמר באדיבות עיתון יסודות – גיליון 24 – ספטמבר 2014

לחצו להמשך קריאה
הקטן