אקטואליה
זה אקטואלי: קמפיין לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים
צוות חינוך חברתי וכישורי חיים, מטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

שאלות לדיון בכיתה בעקבות קמפיין חדש למען שילוב ילדים עם צרכים מיוחדים בפעילויות התרבות והפנאי בקהילה.

רקע

לפני כשלושה שבועות לקחה יעל יוספסברג את בנה מיכאל, ילד אוטיסט בן 13, לקונצרט של התזמורת הפילהרמונית בתל אביב כדי שייהנה מהמוזיקה שהוא אוהב. אמו מספרת: "הקונצרט התחיל ומיכאל ישב בצד והיה מאוד נרגש… אחד המאפיינים להתרגשות שלו ושל ילדים עם אוטיזם מתבטא בתנועתיות. הם מתנועעים קדימה, מנפנפים ידיים – לא ברעש, אבל עם תנועות". כעבור מספר דקות אנשים בקהל התלוננו שמיכאל מפריע להם והעירו הערות פוגעניות, ומיכאל ואמו נאלצו לעזוב את המקום בתחושות קשות.
לאחר המקרה הוחלט באלו"ט (אגודה לאומית לילדים ובוגרים עם אוטיזם) להשיק את הקמפיין שנקרא "נהנים עם מיכאל". הקמפיין הושק לראשונה בהיכל התרבות ביישוב אורנית.
"מטרת הקמפיין היא להעלות את המודעות בקרב היכלי התרבות, בתי הקולנוע, התיאטראות והקהל הפוקד מקומות אלה", כך מסבירה יעל, אמו של מיכאל. "אפשר ליהנות יחד, לא צריך בנפרד, כל מה שנדרש זה סבלנות, סובלנות, אהבה והכלה".

(לפי ידיעה ב-mynet ראש העין, 4.6.18)

הפעילות

שאלות לדיון

למורה – חשוב לזכור כי יש לנהל את השיח בכיתה ברגישות ולהתאימו לתמהיל הילדים בכיתה. אם ישנם בכיתה ילדים בעלי צרכים מיוחדים, יש לנהוג באופן אחראי: להסביר כיצד צרכים מיוחדים באים לידי ביטוי, לאפשר מקום לשאלות שעולות ולנסות לייצר אווירה כיתתית נינוחה ומאפשרת. הידיעה המצורפת מתייחסת לילד עם אוטיזם, אך הדיון שלנו עוסק בכלל הילדים (והבוגרים) עם הצרכים המיוחדים באשר הם.

1. מדוע לדעתכם חשוב להעלות את המודעות לשילוב ילדים עם צרכים מיוחדים (שם כולל למוגבלויות ונכויות שונות)?
2. אמו של מיכאל אמרה שהשילוב מצריך "סבלנות, סובלנות, אהבה והכלה". נסו להסביר למה היא מתכוונת. לפי הידיעה שקראנו, האם לדעתכם התנועות של מיכאל אכן מהוות הפרעה כל כך גדולה להאזנה לקונצרט, או שאולי מדובר בקושי של אנשים לראות התנהגות שונה?
3. אחת הנשים בקהל אמרה לאמא של מיכאל שגם הנכד שלה אוטיסט אבל היא לא לוקחת אותו למקומות כאלה. מה דעתכם על דבריה?
4. "שילוב של ילדים (וגם בוגרים) עם צרכים מיוחדים תורם לא רק להם אלא לקהילה כולה" – מה הכוונה? כיצד השילוב מועיל לקהילה לדעתכם?
5. יעל, אמו של מיכאל, נפגעה מאוד מהמקרה, אבל בחרה להפנות את האנרגיה שלה לכיוון חיובי של שיח והסברה. מה דעתכם על כך?
6. השקת הקמפיין החדש נערכה בהיכל התרבות ביישוב אורנית וכללה שיח פתוח על הכלה וסובלנות עם הקהל שהגיע לצפות בהצגה.
בקבוצות – חשבו והציעו רעיונות נוספים שבעזרתם ניתן לקדם הסברה ומודעות לשילוב של בעלי צרכים מיוחדים באירועי תרבות, פנאי וכדומה.
7. כיצד כל אחד מאיתנו יכול באופן אישי לקדם שילוב של ילדים (ובוגרים) בעלי צרכים מיוחדים בכיתה, בבית הספר, בשעות אחר הצהריים (בגינה, בחוגים וכו')?

לחצו להמשך קריאה
הקטן