מערך שיעור
קסם של חבר (יד הפלא 4)
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

פעילות נלוות לספר "קסם של חבר (יד הפלא 4)" מאת זוהר אביב. הספר עוסק בסובלנות בכיתה ומחוץ לה, בפתיחות ובקבלת השונה, ובמיוחד בילדים אוטיסטים ובקבלתם בכיתה רגילה.

רקע

היד של רן השמנמן, גיבור הסדרה "יד הפלא", היא היד החזקה בעולם! יש לה כוחות פלא עצומים, יכולת להתארך ואפילו יכולת להעלים אנשים וחפצים. סוד כוחה של היד חייב להישמר, ולכן שני חבריו הטובים ביותר של רן הם היחידים שנוצרים את הסוד בלבם.
כילד שמנמן חש רן דחוי, בודד ולא מקובל בכיתה, ולא פעם כינו אותו בכנויי גנאי והציקו לו. למרות ההצקות וגילויי האלימות כלפיו הוא לא השתמש בכוחה של יד הפלא, אלא למד להסתפק בשני חברים ובסוד. אך לאחרונה שני חבריו, צליל ויהל הפכו לזוג, ושוב נותר רן בודד.
בוקר אחד הגיע אל הכיתה תלמיד חדש – דניאל, ילד יפה וחכם באופן מיוחד. המורה הציגה את דניאל, ואמרה שהוא ילד מיוחד, שיש לו קושי שנקרא: אוטיזם. בשל הקושי הזה יש לו בעיות של תקשורת בחברה. לעתים הוא נותן פירושים משלו לאירועים, ולכן הוא מתקשה לרכוש חברים.
הילדים בכיתה הסתייגו מדניאל, אך רן כלל לא חשש להתחבר אתו. ואמנם החברות שלהם רצופה מכשולים ואי הבנות, אבל היו להם הרפתקאות משותפות והנאות. יום אחד יצאו השניים למסע לאיתור ולהחזרה של אבן מגנטית נדירה, שנגנבה מהמוזיאון. במהלך ההרפתקה הם מגלים גילויים חדשים על ילדי הכיתה, ומסתבר שלכל אחד מהם יש בעיות וקשיים, וכל אחד שונה ומיוחד בדרכו.

******************

הסופרת זוהר אביב שוזרת סיפור מרתק, ומשלבת דמויות אמתיות בעלילה דמיונית. קריאת הספר היא חוויה מהנה, מלמדת ומרגשת.

הגדרת מונח

אוטיזם – מצב נפשי המתבטא בחוסר יכולת ליצור קשר עם העולם החיצון. האוטיזם מתגלה כבר בילדות, והוא עשוי להיגרם מפגם מוחי או לעבור בתורשה. הלוקה בו מסוגר בתוך עצמו וכמעט שאינו מגיב למתרחש סביבו.
ההגדרה על-פי: יעקב שויקה, רב-מילים (C) כל הזכויות שמורות למטח, למשכל (מיסודן של ספרי חמד וידיעות אחרונות) ולסטימצקי.

הנחיות

שאלות לדיון:

  • האם אתם מכירים ילדים אוטיסטים?
    א. אם כן – היכן (באילו מסגרות) פגשתם אותם?
    ב. האם אתם חברים של ילד או של ילדה אוטיסטים?
    ג. אם לא – האם הייתם רוצים להכיר ילדים כאלה?
    ד. כיצד הייתם מתנהגים אתם?
  • מה, לדעתכם, אפשר לעשות כדי להקל עליהם בחברה?
  • האם אתם מכירים ילדים שנראים רגילים לחלוטין אך, ההתנהגות שלהם לעתים משונה?
  • האם ניתן לקבל ילדים שונים בחברה "רגילה"?
  • האם אתם מרגישים שונים או מיוחדים? במה?
  • האם להבדלים בינינו יש יתרונות או חסרונות? מה הם?לילדים רבים, שנראים רגילים לחלוטין, יש קשיים בחברת ילדים אחרים. למשל: יש ילדים שקטים, ילדים ביישנים, ילדים מופנמים, ילדים חלשים בלימודים, ילדים רעשניים ועוד ועוד.
  • כתבו על קושי מסוים של ילדים בחברה, והסבירו כיצד, לדעתכם, אפשר להתגבר על הקושי בעזרת חברים.

הוצאה לאור: מודן הוצאה לאור, 2006

לחצו להמשך קריאה
הקטן