מערך שיעור
"שני חברים" מאת: ג'רייס עואד
דינה ציונית, שלמה זיס וצוות החינוך החברתי במטח בשיתוף הקרן לקידום מקצועי

הסיפור "שני חברים" עוסק בשני חברים טובים מאוד. במהלך וויכוח אחד סוטר לחברו. החבר המוכה אינו מחזיר, ובאופן מפתיע כותב על החול "החבר הכי טוב סטר לי היום".

הנחיות

נקודות למחשבה

בחרנו להציג מתוך הספר את הסיפור "שני חברים". הסיפור מודפס ומצורף למטה.

הספר פורסם גם בשפה הערבית ונקרא: "الصدى", "אלסדא".

א. חשיבותה של חֲבֵרוּת, הערכים החשובים בחברות: סבלנות, מחילה, נאמנות

ב. חשיבות התגובה למעשים של חברים

ג. משמעותם של הסמלים: חול, סלע ורוח

שאלות לדיון

1. כיצד אתם הייתם מגיבים, אם חברים טובים היו סוטרים לכם?

2. מה דעתכם על החבר, שקיבל את הסטירה ועל התגובה שלו?

3. האם נראה לכם שניתן, לפעמים לאמץ את דרכו של החבר שקיבל סטירה, כדי להמשיך להיות חברים? (הדגישו שמדובר בחברים טובים, שאינם מכים זה זה בשגרה.)

הצעות לפעילות

הסיפור "שני חברים" עוסק בשני חברים טובים מאוד. במהלך וויכוח אחד סותר לחברו. החבר המוכה אינו מחזיר, ובאופן מפתיע כותב על החול "החבר הכי טוב סטר לי היום". 

1. לפניכם הסיפור "שני חברים". הדפיסו אותו וחלקו לתלמידים.

שני חברים

שני חברים הלכו במדבר, ובמהלך המסע פרץ ביניהם ויכוח. הוויכוח התלהט ואחד החברים סטר לחברו על הלחי, החבר שחטף את הסטירה נפגע מאוד אך מבלי להוציא הגה מפיו, פשוט כתב על החול:

"החבר הכי טוב שלי סטר לי היום".

הם המשיכו במסעם עד שהגיעו לנווה מדבר שופע מים, והחליטו לרחוץ במימי האגם.

לפתע החבר שקיבל את הסטירה שקע בבוץ והחל לטבוע, אבל חברו הטוב נחלץ לעזרתו והציל אותו.

אחרי שהתאושש מהבהלה שאחזה בו חרט על סלע:

"החבר הכי טוב שלי הציל היום את חיי".

שאלו חברו: "אחרי שסטרתי לך כתבת בחול, ועכשו חרט בסלע. למה?"

השיב חברו: "כשמישהו פוגע בנו, עלינו לרשום זאת על החול כדי שרוח המחילה והסלחנות תוכל למחוק את הדברים, אבל כשמישהו עושה לנו מעשה טוב עלינו לחרוט את זה על סלע כדי ששום רוח לא תוכל למחוק זאת".

2. קראו לתלמידים את הסיפור, ובקשו מהם לסמן על הדפים בזמן ההאזנה:

קו אדום מתחת לסמלים* המבטאים כעס ותוקפנות (מעשים ותחושות)

קו  כחול מתחת למילים: חול, סלע, רוח

קו ירוק מתחת למילים המבטאות את יחסי החברות בין החברים

* סמל: ייצוג לשוני של מילה על-ידי מילה אחרת, אשר מעניקה לה משמעות רחבה יותר, מעבר לפירוש המילוני. משמעות הסמל בדרך כלל מופשטת.
ישנם סוגים שונים של סמלים: ישנם סמלים מקובלים וידועים לכול. יונה מסמלת שלום. נמלה מסמלת חריצות. בית מסמל בטחון, חסות, חום ואהבה.

מתוך:הספרייה הווירטואלית של מטח

3. שאלו את התלמידים:

     א. כמה מילים המבטאות כעס ותוקפנות סימנתם?

     ב. כמה מילים המביעות ערכים של נאמנות, הקרבה, סליחה וכדומה מצאתם?

הערה: בסיפור יש מילים המביעות תוקפנות יותר ממילות סליחה. הפנו את תשומת לב התלמידים לכך שבמקרים רבים אנשים מתפרצים בזעם, ואומרים מילים פוגעות. עם זאת, אפשר לעשות מעט ולומר מעט, כדי להביע אהבה, נאמנות וחברות טובה.

     ג. מדוע, לדעתכם, בחר המספר להציג את סיפורו כך?

     ד. מה המסקנה / מוסר השכל / הלקח, שעולה מהסיפור?

* מוּסַר הַשְׂכֵּל: לֶקח, רעיון מוסרי, שאפשר להפיק וללמוד ממשהו (ממעשה, מסיפור, ממשל וכד').

מתוך:רב-מילים, מילון עברי-עברי

המלצות נוספות

חשבו על הסמלים בסיפור: חול, סלע, רוח.

כתבו את משמעות הסמלים בהקשר לסיפור.

חשבו על המרקם, על החוזק, על משמעות חריטה על סלע לעומת כתיבה על החול.

עוד בנושא באתר האינטרנט בין הצלצולים:

יש לי חבר, יש לי חברה

לחצו להמשך קריאה
הקטן