שאלה ותשובה
שעורי בית

שאלת אם בנושא סיוע לביתה בהכנת שיעורי בית.

אורנה מידן בעלת תואר שני בחינוך מיוחד. מומחית תחום הבניית התנהגות, מתי"א יבנה על"י, מדריכה להתנהגות מאתגרת
שאלה
הבת שלי בכיתה ב'. כל יום היא מקבלת המון ש.ב היא אינה מסוגלת להכין מבלי שאני אשב לידה וזה ממש מקשה עלי כי יש לי עבודה בבית לעשות וזה גוזל ממני זמן . השבוע החלטתי לעשות לזה סוף והסברתי לה את השעורים והלכתי בתקווה שהיא תכין, אך כל פעם היא קראה לי שאני אסביר לה שוב ושוב. היא אינה מסוגלת להכין לבד. היא רוצה שאני אשב לידה ואקריא לה. הדבר הזה ממש מכעיס אותי וגורם לי לכעוס עליה ולהעניש אותה וכל זה בגלל השעורים. כיצד עלי לנהוג עימה? אני לא רוצה להיות המורה אלא להשאר אמא שאוהבת ולא כועסת.
אמא
נשאל בתאריך 14/05/2009
תשובה

שלום לך,
הכנת שיעורי בית באופן עצמאי היא מיומנות שנדרשת מתלמיד לאורך כל שנות לימודיו. לעיתים קרובות אנו, המבוגרים (הורים ומורים), מניחים שילד שמגיע לבית הספר בכתה א' יודע כיצד להכין את שיעוריו וגם כיצד לבצע מטלה בכתה, ללא תווך ומבלי שאנו מלמדים מיומנות זו בדרך כלשהי.
כפי שאת כותבת, לביתך יש הרבה שיעורי בית והיא אינה מכינה אותם ללא תיווך ועזרה שלך.
אם כך, המטרה היא לבדוק אילו מיומנויות חסרות לביתך וכיצד ניתן ללמד אותה להכין מטלה ללא עזרה.

בשלב הראשון
, עלינו לסייע לילדה לארגן את הזמן והסביבה- כדאי לקבוע זמן קבוע להכנת שיעורי בית (לדוגמא, לאחר שאכלה ונחה מעט ולפני שיוצאים לפעילויות אחר הצהריים). כמו כן, חשוב לקבוע מקום מתאים בבית להכנת השיעורים, מקום שקט, ללא גירויים מסיחים כמו טלוויזיה דולקת.
רצוי להכין עם הילדה רשימה של המטלות שעליה להכין באותו יום. בכל פעם שתסיים מטלה היא תוכל למחוק אותה מהרשימה. רשימה כזו מסייעת לילדה ללמוד להתארגן עם מספר מטלות ומאפשרת לילדה לראות כיצד היא מתקדמת.

בשלב השני חשוב לבדוק האם ביתך יודעת את חומר הלימוד ברמה מספקת כדי לבצע את המטלה בעצמה. כאשר היא נדרשת לקרוא את ההוראה של המטלה – האם היא אכן מצליחה לעשות זאת ולהבין את הנקרא והמשמעות של ההוראה? ובהמשך, האם היא שולטת בחומרי הלימודים ויכולה למלא את ההוראה ולענות על השאלה? מובן שאם יש לה קושי משמעותי בשלב זה, לא נוכל לצפות שתוכל לעבוד באופן עצמאי, ולעיתים לא מספיק שנסביר את ההוראה, היות וגם בשלב הבא נדרש תיווך  – במענה על השאלה.
בשאלתך כתבת שלביתך יש "המון שיעורי בית", כדאי לברר עם המורה האם הילדה מצליחה לבצע מטלות בכתה. יתכן שגם בכתה, בזמן שהילדים אמורים לבצע מטלות, הילדה אינה מבצעת אותן ואז היא נאלצת להשלים בבית גם את המטלות שהיה עליה לבצע בכתה. יתכן שמשום שחסרה לה מיומנות ביצוע מטלה באופן עצמאי  – גם בכתה היא אינה מבצעת מטלות.

כיצד, אם כן, נלמד את הילדה לבצע מטלה באופן עצמאי?
חלק א': מטרה – הילדה תבצע את המטלה כשאת יושבת לצידה, נותנת הוראות ומעודדת בעת הצורך. לא מדובר בנוהל קבוע של עבודה פרטנית אלא, לבדוק את קו הבסיס, באילו תנאים הילדה מסוגלת לבצע מטלה. תנאים אלה יהוו את תנאי הבסיס – משם נוכל להציב מטלות הדרגתיות לעבודה עצמאית ולעלות בהדרגה.
1. שבי עם הילדה והציגי בפניה את מטרות התכנית, כדי לגייסה לשיתוף פעולה. לשם כך פרטי בפניה, קודם כל, את נקודות החוזק שלה. לדוגמה: "שמתי לב שאת קוראת מאוד יפה ואפילו מקריאה לאחותך הקטנה, אני גאה בך על כך!  כשאת צריכה לעשות שיעורי בית, את מבקשת עזרה ואנחנו יושבות הרבה זמן על שיעורי הבית. אנחנו צריכות למצוא דרך לעזור לך ללמוד לבצע את שיעורי הבית בעצמך, כך ישאר לנו זמן ליהנות ביחד מפעילויות אחרות, כמו לאפות יחד עוגיות או שאני אספיק להדיח כלים ואח"כ נוכל להזמין לך חברה.
2. ערכו יחד רשימה של כל המטלות שיש להכין היום.
3. פתחו את הספרים והמחברות של מטלה אחת. הסבירי לילדה מה עליה לעשות.
4. בזמן ביצוע המטלה עודדי אותו מילולית בכל שלב.
5. לאחר שהילדה הבינה את המטלה, הגדירי לה כמות קטנה של תרגילים שתבצע בעצמה. לדוגמא: "את צריכה  להשלים מילים מתוך מחסן המילים. עשינו דוגמא ביחד ועכשיו את תמשיכי ונראה אם תצליחי לעשות את כל הקטע עד כאן בעצמך". לאחר שהילדה תסיים את המטלה, תני לה חיזוק – "מעולה! הצלחת לעשות את כל זה בעצמך בלי עזרה!"
בהמשך, נציב מטרה מעט גבוהה יותר: הילדה תבצע מטלה קצרה כשאת יושבת לידה אך אינך נותנת הוראותבזמן העבודה ואינך מחזקת אותה על ביצועה אלא רק בסוף העבודה. לאחר מכן, הילדה תבצע מטלה קצרה כשאינך יושבת לידה (וחשוב שלא תישארי בקירבתה, כדי להימנע מלחזק אותה מבלי משים). אם הוא תתקשה מאוד, שבחי אותה על כך שהיא מתמידה ועובדת. אחרי שהילדה תכריז שסיימה את המטלה שניתנה לה, חזקי אותה מיד והדגישי שהיא ביצעה את המטלה בעצמה ללא עזרה. כך, בכל פעם תני לילדה יותר מטלות לבצע בעצמה, למדי אותה למחוק את המטלה שביצעה מהרשימה וחזקי אותה על ביצוע עצמאי של המטלה.

זכרי, מדובר בילדה צעירה וטבעי שילדה בגילה זקוקה לעזרה.
אם את נוכחת שילדה יש קושי לימודי שלא מאפשר לה לבצע את המטלה –  פני למורה והתייעצי איתה.

לסיכום, דרך העבודה על ביצוע עצמאי של מטלה כוללת:
א. מתן מטלה קצרה וברורה,
ב. שיתוף הילד במטרה – ביצוע המטלה באופן עצמאי,
ג. התרחקות הדרגתית של המבוגר מאזור העבודה,
ד. מעבר הדרגתי מחיזוק מיידי של ביצוע חלק מהמטלה לחיזוק של ביצוע כולל של המטלה.

בהצלחה!

אורנה מידן וחגית ארי-עם

מומחיות תחום ניהול התנהגות במתי"א

לחצו להמשך קריאה
הקטן