מאמר
תאוריה ייעודית לעבודה מערכתית בבית הספר: אתגרים ומחשבות על חזון אפשרי
יוסי ארן ארנייך

העבודה המערכתית היא אבן יסוד בעבודה של הפסיכולוג החינוכי. למעשה, במובנים רבים, מרבית סוגי ההתערבות הפרטנית שמפעיל הפסיכולוג החינוכי בבית הספר – החל באבחון התלמיד, דרך העבודה הטיפולית עימו ועם הוריו ועד הייעוץ למוריו – יכולים אף הם לחסות תחת מטריית החשיבה המערכתית. אף על-פי כן, לרשות העוסקים בעבודה הפסיכולוגית בבתי הספר בישראל כיום לא עומדת תאוריה מערכתית שיטתית המתייחסת באופן מקיף ומספק להיבט מרכזי זה של עבודתם.

תוכן

העבודה המערכתית היא אבן יסוד בעבודה של הפסיכולוג החינוכי. למעשה, במובנים רבים, מרבית סוגי ההתערבות הפרטנית שמפעיל הפסיכולוג החינוכי בבית הספר – החל באבחון התלמיד, דרך העבודה הטיפולית עימו ועם הוריו ועד הייעוץ למוריו – יכולים אף הם לחסות תחת מטריית החשיבה המערכתית. אף על-פי כן, לרשות העוסקים בעבודה הפסיכולוגית בבתי הספר בישראל כיום לא עומדת תאוריה מערכתית שיטתית המתייחסת באופן מקיף ומספק להיבט מרכזי זה של עבודתם.

העבודה הפסיכולוגית מערכתית בבית הספר זקוקה לתפיסה תאורטית ייעודית, שכן תפיסה כזאת היא חיונית לקביעת הזהות התפקידית של פסיכולוג בית הספר בעיניו ובעיני לקוחותיו ולשם מתן פשר לעבודה הפסיכולוגית עבור כל המעורבים בה. לא פחות מכך, היא חיונית להכשרה שמקבל הפסיכולוג המתמחה בפסיכולוגיה חינוכית.

כיום, השכלת היסוד של חלק לא מבוטל מהפסיכולוגים החינוכיים מתבססת על ראייה פסיכודינמית, שמושגיה אכן יכולים להיות שימושיים ככלים להתבוננות ולהתערבות בקבוצות ומערכות. אמנם, מושגים תאורטיים טיפוליים חדרו אל עולם הפסיכולוגיה החינוכית, אולם הם לא אורגנו כתפיסה שיטתית להמשגת מערכת בית הספר, אפיונה וההתערבות בה. בנוסף, על אף יתרונותיה של תאוריה זאת, במהלך השנים עולם החינוך התרחק ממנה מאוד, ואנשי צוות בבתי הספר מרבים להפגין את קוצר רוחם בהתייחסות למונחים אנליטיים. נראה כי התאוריה הפכה לא-קומוניקטיבית באוזני הלקוחות.

לפיכך, פסיכולוגים חינוכיים כיום עודם תרים אחר התייחסות שיטתית לעבודה בבית הספר, המקיפה סוגיות כגון למידה, מוטיבציה, ממשקי מורה-תלמיד, התמקמותם של התלמיד והמורה ביחס לארגון, קבוצות בארגון, הארגון מול הקהילה/משפחה. מטרתו של המאמר הנוכחי היא לפרוס את הקריטריונים להתאמתן של תאוריות שונות למשימה זאת, לבחון לאורם את התאוריות המוכרות כיום בשדה הפסיכולוגיה החינוכית, ולבסוף להציע מסגרת תאורטית יישומית מתאימה יותר.

ביבליוגרפיה

ארן ארנרייך, י. (2018). תאוריה ייעודית לעבודה מערכתית בבית הספר: אתגרים ומחשבות על חזון אפשרי. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 18/2/2018, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3644

לחצו להמשך קריאה
הקטן